Reacties 29

Terug naar 432hz?

In 1939 hebben de Nazi’s naar verluidt deze 440 Hz als grondtoon in de muziek vastgesteld, tot dan was 432 Hz vaak standaard in de hele wereld. Vele protesten van vooraanstaande musici mochten toen helaas niet baten. Deze theorie is echter omstreden.

De webstite www.terugnaar432hz.org wil aandacht voor de toonhoogte waar we onze instrumenten op stemmen. Dat is sinds jaar en dag 440 hz, een A in het derde octaaf. Maar deze tegenbeweging wil weer terug naar 432 hz omdat het beter zou klinken.

Als je die site opent hoor je een Blöf nummer (klinkt als grap, is het niet) in 432 hz. Helaas klinkt dat stukje muziek juist niet goed. Ik hoor bijgeluiden, waarschijnlijk omdat de muziek omgezet is naar deze frequentie. En MP3 compressie doet ook nog een en ander qua afbreuk. Geen goed voorbeeld dus.

Misschien zit er wel wat in. Weten doe ik dat niet. En om de hele wereld hun instrumenten anders te laten stemmen is nogal wat. Ik vraag me ook af hoe mijn gitaar gaat klikken als ik hem anders stem. Het zou ook wel raar zijn als het beter klinkt, want ik stem mijn hele leven al op 440 hz en geniet elke dag. Misschien heb ik al die jaren iets gemist. Kan zijn.

Voor mij volstaat 440 hz prima. De meest wonderbaarlijke muziek is op die toonhoogte gebaseerd. En natuurlijk is het gras bij de buren altijd groener, maar wat goed klinkt is goed vind ik. En als iemand mij nu gaat vertellen dat de Beatles of Hendrix of Steely Dan of Djavan op 432 hz beter klinken… ik denk het niet eigenlijk.

Toch vind ik zo’n tegenbeweging goed. Leven in de brouwerij. Vooruitgang. Geen makke schapen. En misschien hebben ze wel gelijk. Wel een experimentje waard… ooit!

UPDATE: feiten!

29 reacties

  1. Hmm interresante post! De westerse muziek denkt uberhaubt teveel in frequenties. Elke vrijdag als de moskee om het tot het gebed oproept sta ik versteld van de tonaliteit van de stem. Zonder abosluut gehoor niet te vertalen naar westerse maatstaven.

  2. Ehm, een Hammond-orgel gaat niet zo gemakkelijk 8 hertz naar beneden…
    Een vleugel implodeert als je lager gaat stemmen.
    Ik weet wat die gasten moeten doen: Een device aan hun cd-speler hangen… ( en de radio nooit meer aanzetten (veel stations draaien naar verluid platen een tikkie sneller, dus dan zitten we al snel op 444hz

  3. Andre

    @Doctorsoul: laatst een docu over het ‘Stiff’ label gezien. Een van de bazen was er van overtuigd dat de BBC begin jaren tachtig de platen altijd juist te langzaam draaide; de singles moesten van hem steeds sneller gemastered worden (voorbeeld was ‘Breakaway’ van Tracey Ullman).

    Sorry voor de off-topic ;-)

  4. ok. zal vriendje even attenderen op. dit logje. en, bij de weg en zo, als ik die reactie hierboven lees, en alleen maar dènk aan dat nummer van tracey ullman, dan word ik al onrustig hahaha ; )

  5. Ik ben een tikje numerologisch aangelegd (germanisme) en gevoelig voor harmonische cijfers. 432 = 3 gros, 3 x 144, 3 keer 12 dozijnen.

    440 is half lelijk half mis.

    Na het lezen van dit buitengewoon interessante bericht heb ik ruim de tijd genomen om een en ander uit en op te zoeken.
    Het waren niet de nazi’s , het was het decimale stelsel, ergo Napoleon die bij gedachte van harmonisatie de toonladder vervalste.

  6. Waar deze beweging wat mij betreft volledig de plank misslaat is dat men vindt dat muziek van ná die grondtoonwijziging (of dat nou in 1885 of rond 1940 was) ook beter klinkt wanneer deze 8 Hz gedowntuned wordt.
    Dat een klassiek purist werken in zijn originele stemming zou willen vertolken kan ik me indenken, daar is wat voor te zeggen. Maar om alle muziek uit het 440-tijdperk nou opeens 8 Hz lager (af) te spelen is natuurlijk kul.
    Je moet muziek beluisteren/reproduceren zoals ‘ie gemaakt is. Dat geldt voor muziek, maar ook voor andere media. Zo krijg ik altijd pijn in mijn buik als mensen TV-programma’s die zijn opgenomen in 3:4-formaat, bekijken met breedbeeldinstelling. Of als mensen muziek die in stereo is opgenomen, afluisteren in Dolby Surround.
    Kortom, wat mij beteft is die hele grondtoonwijziging onomkeerbaar. Als muziek dan toch zo nodig in de oorspronkelijke toonhoogte vertolkt moet worden dan moeten de violen maar wat lager gestemd worden ;-)

  7. @Geert: ben het met je eens. En het voorbeeld op de site geeft niet echt aan dat zij een goed gehoor hebben naar mijn idee. Of beter: ik vind het juist een slecht voorbeeld. Ik hoor een ongedefinieerd waterachtig geluid.

    De laaste plaat van Al Green is gewoon op 440 hz gestemd en klinkt onwaarschijnlijk lekker. Diepe bruine sound!

  8. Ik lust er nog wel zo een: Terug naar de reine stemming. en wel nu!
    (pianisten weten wel waar ik het over heb)
    Nadeel is alleen dat je dan maar in 1 toonsoort kan spelen. Maar dat kunnen we natuurlijk ook standaardiseren. Weg met die gitaristen die in E spelen. DUIVELS!
    Nee, we gaan mooi alles in A doen (op Golgotha stonden immers 3 kruizen)

    Ableton heeft een heel handige tool daarvoor, dus voor de electronische menschen zijn we snel klaar.

  9. @Doctorsoul: zolang ik niet rein hoef te zingen vind ik het best.

    Maar even iets anders. Het comité ‘Zeg nee tegen de auto-tune voor kinderen!’ moet nog opgericht worden. En dat vind ik dus ECHT een serieuze zaak!

  10. jan

    Ik blijf er van overtuigd dat het de relatie tussen de frequenties is die een geluid mooi of lelijk maakt, de grondtoon lijkt mij daar ondergeschikt aan.

    En het comité zeg Ja tegen autotune tijdens idols audities is ook hard nodig.

  11. @jan: Mooi of lelijk geluid op zich bestaat niet. Het is de luisteraar die bepaalt wat mooi of lelijk is. Maar met de kern van wat je zegt ben ik het eens: sinds onze aardse beschaving gewend is aan meerstemmigheid draait het in onze oren om de relatie tussen tonen (in al hun ritmische, harmonische en melodische samenhang). Het geheel van die factoren, soms in combinatie met tekst, raakt ons hart, ongeacht de grondtoon.

    @marco: autotune voor kinderen ? Hebben ze ook een limiter voor kids ? Man, wat maakten de mijne vandaag weer een kabaal…

  12. @Jan: da’s waar, wel is het zo dat bepaalde instrumenten beter resoneren bij bepaalde frequenties, maar dat staat wel los van wel of niet 440.

    Wat ik met name heel naar vind is de Autotune op Kinderen Voor Kinderen muziek. Zelfs een kind mag niet meer vals zingen. Het ontbreekt wel aan charme vind ik. Ik vind die Autotune nooit mooi en hoor het op allerlei producties. Door fouten wordt het juist mooi vind ik, perfectie is saai.

    @Geert: mooie tekst! Volgens mij weten we heel weinig van dit soort zaken. En dat is maar goed ook, het gaat om het gevoel tenslotte. Helemaal snappen zullen we het nooit.

    Autotune voor kinderen: doe maar niet dus :-) En een limiter… je moet ze wel een beetje goed opvoeden he! :-P

  13. Steven

    Ik denk dat de grondtoon wel degelijk een verschil maakt. ik begrijp best dat de ferquenties van het geluid zelf het mooi of lelijk maken, maar ik denk dat elke toon die anders is het geluid of vertroebelen of juist mooier maken, en als 432 minder storend is voor de muziek denk ik dat het inderdaad wat voller en pakkender zou kunnen klinken. maar ik betwijfel of heel veel mensen zo gevoelig zijn voor de muziek
    ik heb het getest op; Bianca Ryan – and i am telling you i’m not going en ik hoorde de verschillende instrumenten en tonen die ze maakte zeker beter maar dit kleine verschil zal je alleen horen als je een nummer echt goed kent.

  14. STEVEN

    neejj ik gebruikte audacity das een freeware.

    Als je daar een nummer laad en bij
    bewerken kiest voor selecteren—> alles

    dan naar effect—> toonhoogte wijzigen.

    Het makkelijkst is om een percentage verandering van -1,776 in te voeren

    Ik heb wat meer getest en lang niet alles word er mooier van maar de tonen van elk instrument kan je veel makkelijker horen, iedere toon is inderdaad voller maar wel wat lager dan origineel en de schelle noten zijn ook veel minder schel. ik denk dat ze gelijk hebben als ze zeggen dat dit voornamenlijk opgaat voor nummer die op 432 gemaakt zijn, en dus terug worden gezet op de originele middentoon

    maar ik denk als je een lied met goede zang en instrumenten kan waarderen en het gaat je niet zo zeer om de liedjes zelf (als je begrijpt wat ik bedoel… kippenvel nummers), dat het echt eens de moeite waard is om een muziek dvd in dts te branden met bovengenoemde percentage verlaging

    Ik heb te weinig nummers waarvan je kippenvel krijgt en geen hi-end sound system maar ik zou graag eens van iemand horen die het getest heeft

    Steven

  15. @Steven: probleem blijft dat je de bijgeluiden door het transponeren ook gaat horen, soms kan dat lekker klinken, maar dat is iets anders dan de instrumenten anders stemmen. ik kan software instrumenten ook bijregelen, maar ook dat is lastig omdat ik gewend ben aan 440. voor mij werkt het dus niet. er is zoveel muziek die heerlijk klinkt. ook al is het geluid matig, ruiserig etc.

  16. STEVEN

    @Marco: Ik kan niet anders dan je gelijk geven.

    Ik heb dat zelf ook ondervonden.
    Maar ook dat het aan sommige nummers zeker een meerwaarde geeft.

    Ik ben zeker niet van plan om alles nu op 432 te zetten maar het was voor mij de moeite waard het eens te testen en ik weet zeker dat ik in de toekomst nog bepaade nummers zal omzetten om te kijken hoe ze dan klinken.

    ik ben geen muziek expert, ik heb wel heel veel muziek gevoel en heb mezelf leren keyboard spelen, gitaar kan ik kleine stukjes, ik denk dat ik daarom muziek kan uitpluizen als ik er naar luister en nummers kan waarderen op hun muziekale uiterlijk en niet op de inhoud.

    Daarom vind ik het de moeite waard om bepaade nummers er aan te onderwerpen.

    Je hebt zeker gelijk dat het nooit op kan tegen het anders stemmen van de instrumenten, Maar die droom zal nooit vervuld worden.

    Vervloek me maar omdat ik muziek digitaal bewerk. Het spijt me oprecht.
    Maar ik ben 22, van het digitale tijdperk.

    Laat het een troost wezen dat ik bijna elk stuk muziek kan waarderen van klassiek tot pop trance en techno. behalve jazz daar word ik zenuachtig van.

    elke trilling, elk geluid, elke beving
    Vraagt om een ander oor.
    Luister, hoor, zie de beleving
    en je gaat ontspannen door

  17. Wat je zelf goed vindt klinken is goed. Klank is sowieso een abstract iets. Ik hou je niet tegen ;-) En bedankt voor je reacties, ik kan je geen ongelijk geven. En altijd goed om je eigen ervaringen te melden. Die worden zeer gewaardeerd! En leeftijd maakt niet uit hoor :-)

  18. @ steven De vervorming die je hoort is het verlagen van je sample rate. niks meer niks minder.

    De bron veranderd niet. Als je nu zelf iets opneemt met audacity op het gewenste sample rate dan pas weet je hoe het klinkt.

    Het gaat om het vastleggen niet om het afspelen. Vergelijk het met de welbekende sound van de MPC1000, die was sloeg alle data op 12 bit op in z’n memory, om ruis tegen te gaan. Maar als je nu een 16 bit sample opslaat als 12 bit krijg je heel iets anders.

  19. Rob

    Ik moet hier niet op reageren, maarrr
    Ik kan het niet laten ik kan het niet laten ikkanhetnietlaten!!!

    Dit is het equivalent van met een roze bril de bioscoop ingaan: gave kleuren man. En het klopt nog ook!

    Die stichting pleit niet voor het langzamer afspelen van je platen, maar voor het herinvoeren van de 432hz grondtoon. Dat is iets heel anders. Dat ze daarbij een gepitched voorbeeld op hun site gebruiken geeft schrijnend aan dat ze het eigenlijk zelf niet goed begrijpen.
    Dat 432 minder gehoorschade teweegbrengt is net zo relevant als zeggen dat een 5 watt lamp minder stroom verbruikt dan een 100 watt lamp.
    Immers: hoe lager de muziek hoe minder kans op gehoorschade. Een oktaaf lager (220hz) is nog beter! Het leest alleen zo moeilijk bij 5 watt…

    ik kon het niet laten ikkonhetnietlate…af! stop!
    En nu drank!

  20. @Durk ‘Het gaat om het vastleggen niet om het afspelen’. Inderdaad, of anders gezegd: het gaat om de uitvoering, niet om de (aangepaste) reproductie.

    @Steven ‘Maar ik ben 22, van het digitale tijdperk’. Euh…ik ben de 40 gepasseerd (en Marco ook:-) en zit middenin het digitale tijdperk !

    @Rob Je hebt helemaal gelijk. Wat trouwens nog beter is voor je oren is niet naar muziek luisteren ;-)
    Oja en proost ! (sorry, ‘kon het niet laten’)

  21. STEVEN

    Ik heb het idee dat wel meer mee getest gaat worden door artiesten en muziekanten

    ik zie het steeds vaker de kop op steken.

    Ik hoop dat er straks meerdere muziekanten hun nummers voor een deel gaan uitbrengen op 432hz.

    ik denk dat je dan pas echt kan horen hoe veel voller en omringender het is

    aan de andere kant heb je dan weer geen
    vergelijking of ze moeten het op bijde frequenties uitbrengen.

    Neej het tijdperk komt nooit meer terug, maar het zou echt fijn zijn om er af en toe van te kunnen proeven.

  22. Rob

    Het is maar goed dat ik net mijn eerste wijntje achter de kiezen heb…
    @Kees, alles downsamplen en opnieuw op cd branden. Heb je in ieder geval een lage kerst. (vergeet je ook niet de kerstboom 5 centimeter lager te zetten dan?)

    Oh, ja nou weet ik het! : Lager is beter, want lager betekend Bier in het Engels, en zo komen we toch weer bij de drank uit.

  23. Steven

    @rob

    Ik geloof dat je niet helemaal lekker meer bent.
    Moet kees zijn kerstboom in de vloer zetten dan?

    een lage kerst huh??? whahahaha

    Ik ga natuurlijk geen opmerking maken over het stukje lager.
    drank moet je drinken, niet opmerken…

Schrijf een reactie