in grabbelton

Verwachting (#WOT 14)

(mijn bijdrage aan de Write On Thursday, de #WOT)

Verwachting * [zelfstandig naamwoord]• het denken of hopen dat het zal gebeuren, voorspelling, vooruitzicht afwachting

Als een klant mij inhuurt om muziek te componeren dan verwacht de klant natuurlijk dat ik dat goed doe. Dat ik dat kan staat *kuch* buiten twijfel. Kwestie van het vaak genoeg gedaan te hebben. Toch is het voldoen aan die verwachtingen best lastig. Muziek heeft namelijk alles met gevoel en smaak te maken. Kortom: het moet gevoelsmatig klikken tussen mij en de opdrachtgever wil daar iets goeds uit voortvloeien. We moeten elkaars taal spreken, of beter: ik moet de abstracte bewoordingen, het gevoel dat de beelden veroorzaakt vertalen naar iets muzikaals.

Gisteren was ik bij mijn oude maatje uit de band MAM, Tom America op bezoek. Hij componeert net als ik in opdracht en is vooral veel met taal bezig. We kunnen het al ruim 20 jaar heel goed met elkaar vinden. De laatste tijd is Tom veel bezig voor Kunststof Radio van de NTR. Presentator Frénk van der Linden is liefhebber van Tom’s muziek en zo komt van het een het ander. Tom liet mij in zijn studio aan huis een mooie compositie horen die hij op basis van een gesproken tekst van A.L. Snijders had gemaakt.

Ik sprak met Tom over mijn wens om filmmuziek te maken. “Met welke regisseur zou je willen werken dan?”, vroeg Tom me. Een lastige vraag. Van Warmerdam, maar die is al voorzien dankzij een muzikale familie. Reinout Oerlemans zit lekker in het geld maar dat gaat hem niet worden. Nova Zembla is een verschrikkelijke film met een verschrikkelijke score. Mijn handen jeukten gigantisch bij het aanzien van die meuk in de bioscoop. Reinout wil het allemaal veel te letterlijk en te bombastisch aangezet hebben. Volgens de regel: anders snapt het publiek het niet. Ik haat dat.

Ja, wie dan wel? Tussen Anton Corbijn en mij zou het wellicht wel klikken, vooral zijn minimalistische en rustige beelden spreken mij aan. Met Martin Koolhoven misschien ook, hoewel ik de score van Oorlogswinter te bombastisch vind. Eddy Terstall misschien. Maar de keuze is beperkt. Ik zal het voor filmmuziek dus meer internationaal moeten zoeken.

Om met muziek aan de verwachtingen te kunnen voldoen, het blijft een kwestie van heel zorgvuldig klanten uitkiezen die bij je passen. Dat maakt het zo lastig. En dat vergeten de niet-creatieve ondernemers vaak als ze kritiek uiten op mensen zoals ik. Die denken dat alles een kwestie is van prijsje afspreken en hoppa maken die handel. Als ze dat van mij verwachten … vergeet het dan maar!

Geef een reactie

Reactie

  1. Misschien wordt het tijd om de regisseurs die je noemt eens te benaderen met wat voorbeelden van je muziek. Je zou een scene uit een Corbijn kunnen nemen en deze opnieuw kunnen scoren als voorbeeld? Kan geen kwaad lijkt me.

  2. Zou niet gaan wachten tot de telefoon gaat.
    Vreemd toch. Bij Flick Radio had je alle kans en Media Me had ook gekund.
    Niet gegrepen.
    Zit maar 1 ding op, als de film er nog niet, is moet je zelf beginnen. Aan de slag met de soundtrack. Part one. Titel: …