Welke muzieksoftware is het meest populair?

Op Facebook doet Computer Music Magazine onderzoek naar de meest gebruikte muzieksoftware (DAW = digital audio workstation). Het levert een interessant lijstje op, met tot nu toe al duizenden respondenten:

Ik mailde hierover met iemand die een grote muziekwinkel heeft. Hij had mij eerder benaderd om eens na te denken over marketing voor zijn winkel. Tijdens dat gesprek vertelde hij mij dat zowel Propellerhead Reason en Ableton Live in zijn winkel nauwelijks verkocht werden, in tegenstelling tot Steinberg Cubase. Ik vond het vreemd want online is er veel meer aandacht voor Reason en Live dan voor andere muzieksoftware. En toen ik gisteren dat onderzoek zag op Facebook werd mijn mening daarin bevestigd.

De man van de muziekwinkel wierp op dat Computer Music Magazine erbij had moeten vragen aan de respondenten of het om een legale versie gaat. Zijn deze pakketten zo populair omdat er gekraakte versies in omloop zijn? Ik denk van niet. Volgens mij is er een simpele reden waarom Cubase in muziekwinkels nog goed verkoopt: Cubase verkoopt nog steeds een doos met een boekje en DVD-tje, een Boxed product. En dat kopen mensen nog steeds het liefst in een winkel. Ableton en Propellerhead bieden al jaren (!!!) downloads aan en hebben daarmee alle tussenhandel overbodig gemaakt. Wellicht spijtig, maar geef ze eens ongelijk. En Propellerhead is met versie 6.5 van Reason ook nog eens begonnen om Rack Extensions via haar website te verkopen, een beetje zoals Apple dat met haar iTunes Store doet. Het zorgt ervoor dat elke Reason gebruiker voortaan regelmatig de Reason website zal bezoeken. Heel slim bedacht dus.

Ook opvallend is dat de pakketen die zich zuiver op de professionele markt focussen, pakketen zoals Apple Logic en ProTools, het eigenlijk heel heel slecht doen. Naast de eerder genoemde Cubase dus. En het verbaast mij niets. Hoewel veel professionals deze pakketen gebruiken ze zijn naar mijn idee veel te conservatief van opzet en niet met hun tijd meergegaan. Ik ben een Cubase gebruiker van het eerste uur maar ben jaren geleden afgehaakt doordat Cubase te onstabiel bleek te zijn geworden. En de saaie workflow ging mij teveel tegenstaan. Live en Reason zijn veel creatievere pakketen en veel meer bedoeld voor creatieve musici.

Ik heb weleens in een studio gezeten met een technicus die bij Pro Tools zweerde. Maar toen hij zag hoe snel ik met wat ruis, een LFO en een filter in Ableton Live precies het geluid maakte dat ‘ie wilde horen, moest hij toegeven dat dat in Pro Tools toch heel wat langer zou gaan duren. Sterker nog: hij had eigenlijk geen idee hoe hij zoiets zou moeten bouwen. Live en Reason zijn veel modulairder van opzet en dus perfect voor iemand zoals ik die graag kleit met audio.

De muziekindustrie staat zeker niet stil maar is aan het veranderen, niet alleen voor de consument maar ook voor de creatieve maker. Dat belooft dus nog wat voor de toekomst!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.