handel van boeren en muzikanten

Rijk kun je worden door handel te bedrijven. Dat Sjaak voor 1 euro iets aan mij verkoopt, hij op zijn fiets stapt en het voor 1 euro 20 aan Peter verkoop, Peter het voor 2 euro 50 per stuk laat reproduceren in China zodat het internationaal voor 15 euro internationaal verkocht kan worden.

foto: Marco Raaphorst / licentie: Creative Commons BY
Net zo’n verhaal als een boer die wat zaadjes in de grond stopt en vervolgens groeit daar een bloemkool uit die de boer verkoopt aan iemand die deze ook weer op zijn beurt verder verkoopt.

De tussenhandel verdient er het meeste aan. En hoe meer schakels er in de tussenhandel zitten, hoe groter het verschil in prijs tussen de boer en de consument zeg maar. Zou de boer de bloemkool rechtstreeks aan de consument verkopen dan zou ‘ie een stuk meer kunnen verdienen.

Hetzelfde geldt voor menig muzikant. Jij maakt een liedje en de tussenhandel verdient er het meeste geld aan.

Recent onderzoek (Pop, wat levert het op?) toont aan dat de modale popmusicus een netto jaarinkomen heeft van rond de € 12.000. Hetzelfde onderzoek toonde aan dat ruim de helft van de musici in 2008 niet meer dan € 6000 verdiende met muziek.

(zie ‘Eindrapport Parlementaire Werkgroep Auteursrecht’)

De industrie er omheen is megamegarijk.

Dankzij internet heb je veel minder tussenhandel nodig. Je kunt als creatieve maker rechtstreeks aan consumenten verkopen. En mocht het echt gaan lopen dan kun je altijd nog een poppetje (*) ertussen zetten die aan jouw creatieve werk ook een klein zakcentje verdient. Maar dan moet dat poppetje wel van goeie huize komen en echt van toegevoegde waarde zijn.

  • = misschien komt dat denigrerend over en dat bedoel ik ook zo. Verkopers zijn namelijk meestal volkomen inwisselbaar. Stap maar eens een willekeurige winkel binnen en kijk om je heen. Menig chagrijnig stuk vreten staat je het liefst de winkel uit te kijken. Werken? Tijd uitzitten zul je bedoelen!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

5 reacties

  1. Ik ben blij met deze verandering Marco. Allerlei schakels die feitelijk weinig of geen waarde toevoegen gaan verdwijnen. Dat lijkt economisch gezien niet altijd even prettig, maar is het dat op termijn wel. Namelijk omdat er voor iedereen een stimulans van uitgaat om op zoek te gaan naar waarde toevoegende activiteiten. Geld verdienen als doel maakt plaats voor waarde als doel.

  2. The google translator has really fahnked up this post Marco, it is almost unintelligible, and I have read it 5 times. Are you saying the brokers/distributors are the ones making the real money? And by extension, though not mentioned, those people/companies who do the same thing for supposedly “free” (as in manufacturing costs)music?

  3. Helemaal mee eens! De verkoopstrategie van de laatste Radiohead was natuurlijk hét voorbeeld dat je dat stel parasieten niet meer nodig hebt om muziek aan de man te brengen. En als de detailhandel een keer afstapt van de illegale prijsafspraken dan ben ik best bereid om bij Nederlandse bedrijven muziek te kopen. Nu haal ik in het buitenland voor 40% van de Nederlandse prijs.

  4. @Peter: ja eens, waarde is een beter en breder begrip en meer van toepassing inderdaad.

    @John: yes, I am saying the brokers/distributors are making the most money. Same thing with some of the online social networks, but only the good ones will survive. MySpace is dying …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.