Zonder zak met de BUMA

Ik ontving een mailtje:

Jan zonder Achternaam hier (verleden jaar bonje met Buma en sinds dit jaar bij hun uitgeschreven)

Over een maand komt er een cd van mij uit en daar staan 2 potentiële hits op.

Ik wil echter liever geen zak meer met Buma te maken hebben.

Heb jij tips als ervaring deskundige?


Hoi Jan,

Als je de CD’s zelf of via een paar distributeurs gaat verkopen dan kun je daar vaste prijsafspraken over maken. Ik zou de muziek onder een vrije Creative Commons licentie uitbrengen zodat jouw fans deze muziek online kunnen sharen. Zet de muziek op diverse sociale netwerken zoals SoundCloud, Free Music Archive, BandCamp etc. Via BandCamp kun je heel eenvoudig een eigen shop via PayPal opzetten voor downloads en fysieke exemplaren van de CD. BandCamp is in jouw geval echt een must!

Mocht je op de radio worden gedraaid dan kun je altijd de radiozender een factuur sturen. Jij bent immers niet aangesloten bij de BUMA. Of je ziet het als promotie en bedankt de DJ er op een speciale manier voor. Bijvoorbeeld door hem voor een concert uit te nodigen of zo. Of vraag ze om een interview als wederdienst. Als je veel op de radio te horen bent, is het best een klus om overal achteraan te moeten, maar zoek dan een leuke secretaresse uit en geef haar bv 10% op elke verstuurde factuur voor elk airplaymomentje.

Televisie is eenvoudiger, want dat zal niet zoveel voorkomen. Maar je kunt er altijd een secretaresse op zetten.

Twitter je helemaal gek. Blog je helemaal gek. Nog geen blog? Start er nu een! Op dat blog zet je de embedded players van Bandcamp zodat iedereen die CD of als download of fysiek direct kan bestellen. Verder blog en twitter je dus over alles dat met de CD te maken heeft. Ook wanneer je buurman er 5 koopt. Maak foto’s van tevreden fans. Zet hier en daar een handtekening, enz.

De hele wereld kent je niet en weet niet dat je een CD gemaakt hebt. Daar zul je dus heel veel aandacht aan moeten geven. Bel De Wereld Draait Door op. Vertel iedereen wat je wilt bereiken. Vraag om hulp via Twitter en via je blog. Als mensen het goed vinden, zullen ze je helpen. Goeie muziek gaat als een lopend vuur de wereld rond.

Een CD maken is slechts een hele kleine stap in het geheel. Hoe je hem onder de aandacht brengt, is misschien nog wel veel belangrijker. Ik ken veel waardeloze CD’s, maar achter sommigen zit wel een interessant verhaal. Vertel dat interessante verhaal. Kweek behoefte. Jank het geld uit de portemonnee. En doe het niet via een omweg maar ga rechtstreeks op je doel af. Baf, hier ben ik, vette CD man, LUISTEREN! Maak er een rockshow van. Matthijs van Nieuwkerk is de lul van het jaar als ‘ie jouw CD niet wil beluisteren. Dus dat gaat jou niet gebeuren! Dat idee.

Of in 1 zin: alles wat je aandacht geeft, groeit.

Succes en Haagse groeten,

Marco Raaphorst

Update: Ik kreeg van Jan een paar maanden later nog een mailtje:

Mijn platenlabel & producer vroegen mij of ik er voor wou zorgen dat het stukje ‘zonder zak met de buma’ verwijderd werd.

De cd komt volgende week uit en zij willen geen negatieve dingen hieromtrent op het web zien. Heb ik helemaal niet bij stil gestaan.

Bij deze dus het verzoek via mij.

Een blogpost verwijderen is in huize Raaphorst uit den boze! Eerst toestemming geven en dan intrekken? Jajaja. Ik heb Jan zijn achternaam en het plaatje naar het CD-hoesje uit de blogpost verwijderd. Kunnen Jan, zijn label en producer ook weer rustig anoniem terug naar hun winterslaap. En verdwijnen in totale obscuriteit.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

7 reacties

  1. Hear hear! (Buma zuigt, Stichting Brein zuigt, Tim Kuik zuigt en de Nederlandse muziekdetailhandel – m.u.v. de Concerto-achtigen – zuigt)

  2. Het idee dat waardeloze cd’s met een hoop bullshit aan de wereld verkocht moeten worden bevalt me niet. En hoeveel secretaresses heb je nodig om alle radioprogramma’s te screenen? Voor de rest prima verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.