Geld is niet het belangrijkste (de Digitale Revolutie)

Natuurlijk is geld is niet het belangrijkste. Dat weten we allemaal. Gezondheid is veel belangrijker. Geluk en liefde ook. Vrijheid ook. En nog een heleboel dingen.

Maar daar wil ik het niet over hebben. Ik wil het gaan hebben over internet. En geld.

Op internet kosten dingen namelijk vrijwel niets. Ongeveer net zoveel als in de buitenlucht op je fietsje een liedje fluiten.

Toegegeven, een beetje geld heb je nodig. Voor een eigen website op een eigen domein. En misschien maak je veel foto’s, veel video’s, veel muziek. Dan ben je wat meer geld kwijt voor de pro-accounts. Maar heel veel geld is dat ook weer niet.

Op internet kun je niet pronken met veel geld. Tenminste ik zou niet weten hoe. Het enige dat op internet respect afdwingt is de dingen die je doet. Dingen die je maakt, je actieve deelname aan oplossingen voor zaken, jouw kennis, jouw hulp. Politici discussiëren zich rot op tv, maar geen woord wordt aan het kostenbesparende internet besteed. Politici missen de digitale visie volledig.

In het boek Bloghelden lees ik dat menig weblogger van het eerste uur stopte met bloggen omdat het blog geen geld opleverde. Maar misschien hoeft dat ook helemaal niet. Punt blijft, dat als het waarde heeft voor jou en je lezers, je iets gecreëerd hebt dat waardevol is. Of misschien kun je er indirect juist wel iets aan verdienen. En misschien moet dat juist geen geld zijn.

We staan aan de voet van de Digitale Revolutie. Een revolutie veroorzaakt door het internet. Een netwerksysteem dat niet werkt op basis van geld als bindmiddel, maar iets anders. Iets dat eerst gecreëerd moet worden uit het niets. Iets nieuws in plaats van het steeds maar weer herkauwen van het verleden. Iets dat zich niet laat kopen met geld. Iets dat zich niet laat omkopen met geld. Iets dat je niet kunt laten maken voor geld. Iets dat er gewoon ineens is omdat iemand besloot het te maken, op te schrijven, te componeren, te editen. Iets waaraan elke wereldburger zijn steentje kan bijdragen. Iets waar geen industrie meer voor nodig is. Iets waarvoor het niet uitmaakt of je zwart, geel of wit bent. Iets waarvoor het niet uitmaakt of je om de hoek woont of 4500 kilometer verderop.

Simpel gezegd: zonder geld kun je het maken. Zonder geld kun je ervan genieten. Een revolutie.

Het iets dat content heet. Digitale Content.

P.S. In Verkiezingsprogramma 2010 van GroenLinks lees ik wel het uitgebreide onderdeel ‘Digitale Vrijheid’. GroenLinks is onder andere tegen het downloadverbod. Ik quote:

Het web moet vrij blijven.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

2 reacties

  1. En of gezondheid belangrijk is. Toen ik afgelopen maandagochtend, vechtend voor mijn leven, door de verpleegkundige van de ambulance bij elkaar geveegd werd met een dosis levensreddende zuurstof, realiseerde ik mij dat maar weer eens terdege.

    Immers, zonder gezondheid geen content. Content was, naast de liefde voor mijn vrouw Anna, ook het enige wat door mijn hoofd ging. Ow my God, wat als het nu afloopt? Nooit meer editten. Nooit meer content toevoegen aan de digitale wereld.

    Dat mijn mediabedrijf zo goed als geen geld meer oplevert nu ik al een tijdje ernstige longemfyseem heb, is niet eens zo’n groot probleem voor mij. Arm maar gelukkig. En dat geluk blijft toch komen door het produceren van content. Geen geld, wel content en dus gelukkig. Tuurlijk, een beetje geld om te eten, dak boven het hoofd en warmte uit de kachel. De rest voor ruimte op het internet en wat productiekosten. Een Mac, wat camera’s, software en een lekkere stoel om op te zitten. Wat meer kan een mens wensen.

    Laat maar komen, die digitale revolutie. Ik ben er helemaal klaar voor en ik hoop van ganser harte dat ik tijd van leven heb om van die revolutie te mogen genieten.

    En dat geld? Pfff…, kan me gestolen worden. Ha.

  2. Ik ben het er mee eens dat het niet om geld draait … maar toch vind ik het jammer dat er bedrijven enorm rijk wordt van gratis content. Google bijvoorbeeld.

    Iemand zei ooit ‘als zaken je gratis worden aangeboden, ga er dan maar vanuit dat je zelf het product bent’. Volgens mij is ook dat waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.