Nee, het draait niet om jou

Afgelopen dagen sprak ik met Marlies en Hans. Beiden hadden dezelfde boodschap: het draait niet om jou. En ik maar denken dat die hele website van mij JUIST om mij draait.

Marlies gaf me zelfs tips voor het verbeteren van het menu aan de rechterkant van mijn blog:

Gericht op de lezer/potentiële klant die op zoek is naar What’s in it for me? Ze zijn op zoek naar info; leuke dingen lezen/luisteren/zien en/of naar een oplossing. De meeste mensen komen op je site niet vanwege jou maar vanwege ‘datgene’ wat ze zoeken. Pas na wat geproefd te hebben, willen ze weten wie je bent.

Vanuit de marketing gezien heb je dus de klassieke fout gemaakt door ‘jezelf’ eerst te plaatsen.

Negen van de 10 sites zetten de ‘over mij pagina’ helemaal vooraan in het lijstje. Negen van de 10 sites bevatten een stoere foto van de maker op de homepage. Negen van de 10 sites showen op de homepage met een paar steekwoorden waar ze zo goed in zijn.

En negen van de 10 websites laten geen unieke muziek horen, laat staan dat ze überhaupt iets met audio doen.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

24 reacties

  1. Authenticiteit is niet te koop Marco en dat hoef je ook niet te leren! Gewoon jezelf blijven! Wat wel handig is (Tip!): Om op je ‘Over mij-pagina’ een verhaal te hebben over wat jij voor mensen kun betekenen met je Melodiefabriek. Welk probleem je oplost voor hen. Ik krijg zelf vaak opmerkingen van klanten dat ze via mijn website http://www.zichtbarezaken.nl binnen 5 minuten begrijpen dat het over ‘hun probleem of vraagstuk’ gaat en dat ze juist daardoor sneller contact met mij opnemen voor een oriënterend gesprek, dan bij soortgelijke aanbieders die dit nalaten.

  2. He Marco,
    Via Twitter kom ik op je nieuwe blogpost en zie tot mijn trotse verbazing dat je wat aan mijn mail gehad hebt. Dit artikel en je nieuwe sitemap is het bewijs! Overigens ook goed dat je Diensten hebt toegevoegd!! (ik had alleen nog maar naar je opbouw gekeken).
    Weet nu wel dat ik moet oppassen met mailen, want het kan zo maar op het web geknald worden! Gelukkig niet in mijn nadeel.
    De track van Peru is fantastisch!! Helemaal door jou gemaakt (of is er een herkenbare bron die ik dan helaas niet ken). Helemaal mijn muziek!! Blijf maar op je site voor een replay.
    En 3voor12tv is lekker om ff bescheiden te headbangen.
    Hoewel Huub terecht zegt, blijf vooral jezelf, heb ik het idee dat dit voor jou eigenlijk een overbodig ‘advies’ is.
    Okay nog 1x Peru voordat ik op de verzendknop druk.

  3. @Marlies: goed om te horen. Ik heb vooral ook wat dingen uit het menu gesloopt en ontdubbeld qua tekst. Minimaal is altijd beter.

    Over Peru. Inderdaad 100% mijn ding. Mijn idee, mijn gitaar + aanvullende noten gespeeld op een keyboard met een oud vibrafoon-geluid.

  4. @Huub: heb het menu wat veranderd. Inderdaad ontbrak het nog aan wat flinke punten op de I. Wat vind je er nu van? Dank trouwens!!

    Jouw teksten lijken mij duidelijk alleen verstop je je blog. Waarom?

  5. dan wordt het nu tijd voor je eigen CD! Ik word van Peru net zo dromerig & creatief geinspireerd als bijv. v Keith Jarrett Koln Concert.

  6. @Marlies: ja, misschien wel. Je bent niet de eerste, dus ik heb al wat ‘klanten’ die klaar staan. Toch maar eens echt doen dan denk ik. Heb wel aan CD’s gewerkt maar laatste stamt van 1995 …

  7. @Marlies: dat zeg ik al zo lang.

    @Marco: niet teveel denken maar beginnen! plan maken, doelgericht starten en ondertussen klanten op een lijst krijgen! deze klanten willen op voorhand je cd kopen!

  8. @karin en @marco. Precies: niet teveel denken maar beginnen. Enne Marco, ik help schrijvers die allerlei zogenaamde goede excuses hebben om niet aan hun boek te beginnen om toch hun boek eindelijk eens te schrijven. Ik kan natuurlijk voor jou mijn boekcoaching omvormen tot cdcoaching :))))
    Enne ondertussen blijven componeren; audiobloggen en je samples blijven delen, want zo bouw je inderdaad ondertussen aan een potentiele klantenlijst.
    Dus als huiswerk: componeer een kort stukje rond het thema ACTIE !

  9. Inderdaad onbewust denken mensen “what’s in it for me?”. Daarom ga ik ook als eerste steevast naar de about pagina als ik op een blog kom. Dan weet ik meteen wie, wat en waar. Zelfde met social media, ik lees altijd eerst iemands profiel.

    Het beste marketingadvies ben je zelf. Wat doe je als je op een website komt.

  10. Op mijn website ‘lijkt’ mijn weblog niet prominent aanwezig, maar dat is maar schijn. En nodig, want in eerste instantie wil je bezoekers van je website niet meteen weer doorsluizen naar het blog. (Overigens komen veel bezoekers naar de site juist via het blog of via google).

    Binnen diverse artikelen op de site en binnen het product- en diensten aanbod staan voortdurend links naar specifieke pagina’s op het weblog.

    Verder heb ik een pagina met een linklijst met 28 interessante artikelen die op mijn blog staan. Je ziet, er zit meer weblog in mijn website dan je zou denken.

  11. Ik neem al die marketing adviezen met een flinke korrel zout. Eerst waren er de bloggers en pas later de marketing mensen die gingen bedenken en voorschrijven hoe je moet bloggen. Marketing loopt achter de vernieuwing aan.

  12. @Peter: Zo denk ik er ook over. Eerst zijn er de uitvinders, daarna ineens de experts en opleidingen. Geldt voor veel meer disciplines, en vooral voor kunst.

  13. @Peter @Max,

    Gelukkig laten de meeste kunstenaars zich niets voorschrijven qua expressie. En wat betreft marketingadviezen moet je alleen die advizen opvolgen die jou logisch lijken en/of die voor jou goed voelen.
    Volgens de marketingexperts mag ik me maar op 1 doelgroep richten anders wordt mijn boodschap onduidelijk, maar daar ben ik eigenwijs in (en mijn 3 doelgroepen weten me gelukkig makkelijk te vinden).
    Mijn tips aan Marco over “What’s in it for me”, vind ik zelf logisch omdat ik als coach altijd de ander centraal wil stellen.
    Gelukkig is er op het net ruimte voor kunstenaars; uitvinders; schijt-aan-de-regels-types; vakmensen; experts en … toffe combinaties van al deze types!

  14. Weet je Marco, ik heb jouw blog altijd beschouwd als het domein van een tikkeltje rebelse persoon, die zich vooral met muziek bezig houdt. Het feit dat je dus ook nog klanten hebt, vooral de omroepen, was hierbij altijd enigzins op de achtergrond. Dan krijg je het idee dat je werk, of nieuwe klanten krijgen via je weblog niet zo belangrijk is. Voor mijn gevoel ging het vooral om het tonen van je passie.

    Dat je Nu een Diensten-pagina hebt en een Portfolio hebt kan een verbetering zijn… (ik zou er nog wat meer detailering in brengen)…

    maar de eigenlijke vraag is en blijft: Wat wil je ermee bereiken? Wat is je probleem? Want wat marketeers of de handboeken zeggen doet er niet zo toe.

    Wat er wel toe doet is het gevoel, of de situatie, waaruit deze kennelijke behoefte aan verandering en aanscherping van je presentatie-wijze vandaan komt. Daar ben ik dus benieuwd naar. Waarom draait het nu opeens niet meer om jou? En om wie zou het dan wel moeten draaien? En is dat dan overal, of alleen op genoemde pagina’s? ;-)

  15. @Huub: muziek is mijn werk en mijn werk is mijn leven. Eigenlijk is bij mij alles geïntegreerd. Daarom heb ik ook mijn marcoraaphorst.nl blog geïntegreerd met melodiefabriek.nl.

    Ik wil ermee bereiken dat iedereen op mijn blog weet waar ze mij voor kunnen inhuren via een stel harde euro’s in ruim voor het enorme genot dat ze ervoor terugkrijgen. Ken je dat gevoel van samen op vakantie gaan en dan de hele weg lachen? Daar ga ik altijd voor. Je denkt dan niet meer aan werk. Zo werk ik.

    Andere ding is dat ik een enorme prutser ben. En lummelaar. Wel in de goeie zin, maar toch leek het mij slim om een framework voor mijn blog op te zetten die duidelijk is zodat ik daar binnen lekker mijn ding kan doen en er geen omkijken meer naar heb. Voor het eerst leg ik de focus op cleane navigatie en usability. Een ouwe Taoïstische truc.

    Het draait wel om mij ergens, want ik ben de maker, maar ik geloof in de kwestie dat mijn werk zijn eigen leven leidt. Echt zoals een kind dat ook doet. Dus ik maak het vanuit mijn hart maar ergens tijdens het maakproces is het al groter dan ik ben. En uiteindelijk komen er dan wildvreemde personen op dit blog terecht die het horen en misschien vinden ze het mooi, of niet. Of vinden ze het interessant om mij te volgen of te bellen voor een overdracht van wat EURO’s in ruil voor dat enorme genot om samen te werken.

    Ik maak dingen omdat het moet. Anders krijg je obstipatie. Echte noodzaak. En ik hoop dat de mensen er wat aan hebben, dat het iets met hun doet. Ik wil een aanraking op afstand, want dat is muziek.

  16. Tjee Marco had je ook niet kunnen denken dat dit stukje WIIFM zoveel stof zou doen opwaaien.
    Ik dacht: ik blijf het lezen maar sta er nu al vaak genoeg bij: ik houd mijn mond.
    Maar nu spreek je echt met PASSIE. En dat stukje moet je gewoon hergebruiken (in je profiel; p.folio; in about me; waar dan ook)
    Ik heb er ff uitgehaald wat mij raakt:

    “Muziek is mijn werk en mijn werk is mijn leven. Ik maak dingen omdat het moet. Anders krijg je obstipatie. Echte noodzaak. En ik hoop dat de mensen er wat aan hebben, dat het iets met hun doet. Ik wil een aanraking op afstand, want dat is muziek. Dus ik maak het vanuit mijn hart maar ergens tijdens het maakproces is het al groter dan ik ben. En uiteindelijk komen er dan wildvreemde personen op dit blog terecht die het horen en misschien vinden ze het mooi, of niet. Of vinden ze het interessant om mij te volgen of te bellen voor een overdracht van wat harde Euro’s in ruil voor het enorme genot dat ze ervoor terugkrijgen of in ruil voor dat enorme genot om samen te werken.
    Ken je dat gevoel van samen op vakantie gaan en dan de hele weg lachen? Daar ga ik altijd voor. Je denkt dan niet meer aan werk. Zo werk ik.”

    En ook met PASSIE raak je mensen aan op afstand. Ik zie deze tekst graag terug:)

  17. Allemachtig wat een interessante en rijke uitwisseling zeg! Ik word er stil van. Heb meteen een boel inspiratie te pakken. Dank allemaal.

    Wat ik een beetje paradoxaal vind aan de titel van deze blog nee, het draait niet om jou) is dat wat je blogt, altijd voortkomt vanuit de behoeften van de blogger zelf. Zelfs moeder Theresa hielp andere mensen vanuit haar behoefte aan zingeving en vervulling.

  18. het begint met je eigen enthousiasme. alleen vanuit je eigen enthousiasme kun je mensen bereiken en dus raken.

    als mensen geraakt worden door wat je vertelt en te melden hebt, of het nu geschreven is of muziek, zijn er altijd mensen die je later, op een bepaalt moment, herinneren en je zullen mailen of bellen.

    soms ben je doelgericht met iets bezig, een soort huis bouwen vanaf de laagste stuk grond, en terwijl je aan het bouwen bent kom je tot andere/nieuwere ideeën. soms ben je direct op zoek naar een samenwerking en soms komt die samenwerking via een omweg naar jou. zolang dat zo blijft, is werk je passie en je werk je leven en integreert je passie in je werk.

Laat een antwoord achter aan Max Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.