Jawel, ook zonder comments is een blog, een blog

Sommigen roepen keihard dat je een blog geen blog mag noemen als je de comments uitzet. Onzin! Comments kunnen heel erg afleiden.

CC-BY foto: Joi
Sommigen werpen op dat je dan niet open bent en de communicatie met je publiek uitsluit. Ook onzin! Zolang je emailadres en je telefoonnummer open en bloot op je blog staan sta je open voor communicatie.

Mijn beste voorbeeld wat betreft het uitzetten van comments: Seth Godin. Bij hem staan de comments niet aan maar de trackbacks wel. Ik heb Seth diverse malen een email gestuurd waarop ik steeds antwoord kreeg, binnen een paar uur. Tegelijkertijd ken ik bloggers en social media experts in Nederland die niet reageren op email- of telefoonberichten. Lees: communicatie is een rekbaar begrip!

Luister maar eens naar hoe Seth het zelf verwoordt (audio-quote – bron):
Seth Godin zonder comments (mp3)

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

16 reacties

  1. Heb op mijn fotoblogs eigenlijk nooit een comment-optie gehad.

    Om diverse redenen. Het voegt bij foto’s zelden iets toe (je vindt het mooi of niks, blijft persoonlijk). Ook wil ik me niet “verplicht” voelen bij anderen te reageren (heb ik zelden tijd voor of zin in, maar wordt wel verwacht). En ik verdenk sommigen ervan alleen te reageren in de hoop bezoekers naar het eigen blog te trekken (uit reacties blijkt vaak dat ze discussie niet volgen, maar slechts kreet achter laten).

    Op mijn huidige “thuispagina” staan de comments weer even aan, maar dat kan over een maand zomaar anders zijn.

  2. Een weblog is een manier waarop je iets kunt publiceren voor anderen (of jezelf). Dit hoeft helemaal geen interactief formaat te hebben.

    Een blog hoeft ook niet “open” te zijn, het kan simpelweg een uitlaatklep zijn. Er bestaan juist veel obscure blogs waar mensen anoniem blijven, zelfs wanner deze blogs populair worden/zijn.

    Wie zijn die “sommigen” eigenlijk? Rare vogels!

  3. Of iets wel of geen blog is en wat daarvoor de criteria zijn, kan iedereen lekker voor zichzelf uitzoeken.

    Een voordeel van comments is dat iedereen ook van elkaar kan leren. Als jij Seth er mail een vraag stelt en antwoord krijgt, weet alleen jij dat. Als het via comments gebeurt, kan iedereen het lezen.

    Op grote blogs met vele comments kan ik me voorstellen dat de blogger zelf niet actief meedoet met de comments. Het blog van Paulo Coelho vind ik daarvan een mooi voorbeeld. Daar zijn de comments bedoeld voor lezers om samen te zijn en samen te inspireren en te delen.

    Of comments afleiden? Als dat zo is kan de vraag ook zijn of bloggen niet afleidt. Jij bent muzikant, leidt bloggen dan niet af van het muziek maken? Of comments afleiden of niet ligt er maar al aan wat je als blogger zelf met je comments wilt. Comments vragen wel tijd, ik denk dat Paulo Coelho daar een hulpje voor heeft.

  4. @Peter: bloggen is voor Het Middel. Een middel om content te publiceren. In affe vorm. Als iemand het wil hergebruiken, wil remixen dan sta ik dat toe. Zonder commentaar stimuleer ik dat misschien wel meer. Dan zet ik aan tot doen of anders, stilte.

    We lullen teveel, ik ook. Doen is belangrijker.

  5. @Michael: ik heb ze ook aanstaan omdat ik er baat bij heb. Het levert mij iets. Maar de andere kant ervan zie ik ook. Het is een bewuste afweging. En een pro op dit moment.

  6. @Michael: BoingBoing hebben ook jarenlang de comments uit gehad. Wel een aardig effect: dan verschuift de discussie naar plekken buiten het blog, en dat heeft ook wel wat. Heeft iets minimalistisch wat me ook zeer aantrekt.

  7. @Raaphorst: de discussie wordt tegenwoordig inderdaad ook vaak gevoerd op platforms als twitter enzo. Toch vind ik het zelf fijn als de comments onder de blogposts gezet worden. Dan heb je alles mooi bij elkaar.

  8. @Michael: ja, is ook meest bruikbaar voor echte discussie. Hoewel ik overweeg om via @everywhere Twitter te integreren, maar dat is technisch wel wat gehack van mijn kant (lees: geen zin in op moment :)).

Laat een antwoord achter aan Raaphorst Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.