Wat nu als je denkt: fuck it ik ga gewoon een club oprichten rondom m’n podcast en mijn fans moeten dokken zodat de podcast kan overleven en ik kwaliteit kan leveren. Klinkt dat logisch?
Ik weet het, vorige week voerde ik nog een paar man in mijn nieuwsbrief op die bestreden dat premium content zin heeft. Daarom draai ik het deze week gewoon ff lekker om 😀
Eerstens, een aanvulling op NTR Podcastprijs
In mijn nieuwsbrief van vorige week noemde ik de NTR Podcastprijs. Daarbij had ik moeten vermelden dat alleen jonge podcastmakers in aanmerking komen voor die prijs. Hoe jong weet ik niet precies, die vraag staat uit bij de NTR. In de wandelgangen hoorde ik dat de grens bij 30 jaar ligt.
Weet u – van boven de 30 – dat ook weer.
Niets zo liefdevol als een club (zei hij cynisch)
Een club wordt gekenmerkt door het groepsgevoel dat versterkend werkt. Wij tegen zij. Kijk maar eens naar de voetballerij of de vele kerkelijke afsplitsingen die er zijn. Of neem het gegeven van popbands of populaire youtubbers. Allemaal clubjes met een groepsgevoel.
Fans zijn hardnekkig, die staan gillend voor het podium terwijl ze alles laten lopen. Die geloven alles wat de dominee of hun favo youtubbertje predikt.
Ook enkele podcasts krijgen soortgelijke adoratie. Zo zijn er velen die elk woordje dat Ira Glass van This American Life vanachter zijn huig laat rollen op een voetstuk zetten en het koesteren alsof het om een afgestoten melktandje gaat.
Podcasts zijn inmiddels een belangrijk onderdeel van populaire cultuur aan het worden. Ze zijn hip en happening en dat gaat altijd gepaard met volgelingen en clubhuisgevoelens.
Hoe bouw je een club?
De clubleden moet je iets bieden ten opzichte van niet-leden. Voorwaarde daarin lijkt me dat je duidelijk bent in wat je verwacht, waarom je het doet en wat het lid ervoor terugkrijgt. Zo kun je bijvoorbeeld de niet-leden een podcast voorschotelen met advertenties terwijl de clubleden zich kunnen abonneren op een versie zonder advertenties. Of misschien wil je af en toe een podcastavondje organiseren waar de clubleden met korting naartoe kunnen.
Hieronder een goed artikel op dat vlak waarbij er ook wordt ingegaan op het welbekende Patreon versus het allemaal via je eigen site aanbieden.
Stop Trying To Monetize Your Podcast With Ads! – Podcast Insights
Nu ben ik handig met dit soort tools, dus het zelf doen (DIY) en het allemaal inbouwen voor mijn eigen podcast VERVORMER klinkt als een logische stap. De Correspondent, Follow The Money zijn bijvoorbeeld goeie voorbeelden die dit op het vlak van de schrijverij allang doen. Tegen een vast bedrag per maand of jaar krijg je toegang tot alles. Een uitstekend model wat mij betreft. Klip en klaar.
Blogs laten voorlezen als podcast?
Het kan, tenminste, dat is wat Naoqo aan het bouwen in. Het is nog in ontwikkeling. Maar je kunt je nu al aanmelden om er als eerste gebruik van te kunnen maken:
Naoqo
Discover new podcasts
Nog iets dat ik van de week tegenkwam: een discover-tooltje voor podcasts. Het werkt een beetje zoals Spotify dat op basis van jouw smaak andere muziek gaat voorstellen. Je kiest uit categorieën en krijgt vervolgens een podcast voorgeschoteld die je kunt gaan beluisteren, liken of skippen. En zo kun je doorgaan in je ontdekkingstocht.
Het zou best leuk zijn om zoiets puur voor Nederlandse podcasts te hebben (wie voelt zich geroepen dat te gaan bouwen?). En met andere categorieën graag (crime en start-ups vind ik megasaai, maar da’s persoonlijk). Check het maar eens, dan krijg je er een gevoel bij:
Trypod – Discover new podcasts
Dynamische advertenties in podcasts
De grote en welbekende DoubleClick Advertiser gaat audio-advertenties aanbieden:
DoubleClick Advertiser Blog: Digital Audio Ads come to DoubleClick
En velen zullen er volgen, Google Ads en ga zo maar verder.Vraag is wel: worden mensen niet helemaal lijp van al die advertenties? Vandaar ook mijn betoog hierboven over De Club.
Warmerdam
VPRO en het Eye maken samen een leuke podcast over Alex van Warmerdam. De man is een soort oer-calvinist terwijl ‘ie toch echt wel degelijk een katholieke opvoeding heeft genoten. Ik ben dol op zijn droge films en heb megaveel respect voor zijn eigenzinnigheid. Kortom: ik ben fan en wil bij de club.
De Dag succes
De Dag, de dagelijkse podcast van Radio 1 werd in april meer dan 40.000 keer opgevraagd.
We zijn er trots op dat De Dag een gezamenlijke podcast is van alle redacties van NPO Radio 1. Onze brede expertise als nieuws- en sportzender klinkt hierin door.
Aldus Wim Eikelboom, podcast-coördinator bij NPO Radio 1.
Podcast De Dag dagelijks een succes – NPO Radio 1
Niks was minder waar
Van de week kreeg ik een mailtje van kunstenaar/muzikant Bert Scholten. Hij was zojuist een podcast begonnen die hij voor de VPRO maakt. De 1e staat inmiddels online, waarin Bert ons zijn podcast met eigenwijze editing, vol niet alledaagse geluiden en muziek voorschotelt:
Verfrissend want je begrijpt het: iedereen die een klein plasje op onze calvinistische volksaard wilt doen moedig ik aan!
De rock ‘n’ roll werd tenslotte niet voor niets uitgevonden…
It’s Only Rock ’n Roll (But I Like It)
Tot zover.
Geef een reactie