Het was de week waarin Google haar nieuwe podcastplannen naar buiten bracht. En die plannen zien er positief uit. Grote kans dus dat Google een enorme impact op het fenomeen podcasting gaat hebben want ze zijn bij Google duidelijk niet over een nacht ijs gegaan.
De nieuwe Google-strategie
Via het blog van Pacific Content wordt de podcaststrategie van Google heel gedetailleerd uitgewerkt in een serie van 5 delen. Vier ervan staan inmiddels online. Ik fiets er even in vogelvlucht doorheen, maar het is zeer aan te raden om deze stukken te lezen want ze staan boordevol zaken die de toekomst van de podcast in grote mate zullen gaan bepalen!
Exclusive: Inside The New Google Podcasts Strategy That Could Double Audiences Worldwide – deel 1
Opvallend: podcasts worden opgenomen in Google Search en Google Assistant. Dus podcasts zullen opduiken in de zoekresultaten op eenzelfde manier zoals ook voor tekst, foto’s en video’s geldt. In de zoekresultaten is het direct mogelijk om een podcast af te spelen. Geweldig!
Google’s Plan to Make Audio a First-Class Citizen – Pacific Content – deel 2
Google gaat net zo diep zoeken in podcasts als nu voor tekst en plaatjes geldt. Wie een beetje bekend is met Google Search weet dat je plaatjes kunt zoeken in een bepaalde kleur of met een bepaald kenmerk erin, een kerk, de Eiffeltoren enz. Dat wil Google dus ook met audio gaan doen waardoor zoekopdrachten nog beter naar podcasts kunnen leiden. Te gek!
Google’s New Way to Find Your Next Favorite Podcast – deel 3
Google gaat op interesse proberen te matchen zoals men dat op YouTube ook doet en zet hiervoor haar Discovery technologie in. Dus tussen podcasts gaan relaties gelegd worden zodat een luisteraar meer podcasts van een bepaald type aanbevolen zal krijgen. Dat zal de ervaring van het luisteren naar podcasts behoorlijk versimpelen.
Om die zoekresultaten te optimaliseren heeft Google inmiddels voor podcasts al guidelines opgesteld. SEO (Search Engine Optimisation) wordt voor podcasts straks net zo normaal als dat het nu voor blogs het geval is. Ik verwacht ook uitstekende statistieken met luistercijfers binnenkort van Google… dat belooft wat!
Google’s Plan To Deliver The Right Audio At The Right Time. – deel 4
Google wil rekening houden met het apparaat waarop je luistert en de omstandigheden en plek waar je bent. Zo zul je thuis een andere behoefte hebben dan onderweg in bijvoorbeeld de auto. Maar Google vindt het vooral noodzakelijk dat je een podcast die je niet helemaal beluisterd hebt later verder kunt luisteren met elk ander apparaat vanaf het laatst beluisterde moment. Ongeacht op welke manier je luistert. Dat zal je oude omaatje ook handig vinden!
De Podprijs
Stan Hulsen houdt een blog bij over de Verhalende Podcast. Eerder deze maand maakte hij een overzicht van de podprijzen die er zoal te winnen zijn. Dat zijn er nog best een hoop.
Ook noemt hij mijn idee de Dutch Poddies wat ik een poos geleden via mijn nieuwsbrief opperde. Ik ga het zelf niet organiseren. Als ik iets in de toekomst ga organiseren dan zal het in het verlengde van mijn podcast over muziek VERVORMER liggen.
Verhalende Podcast – Wat valt er voor makers van Nederlandstalige podcasts eigenlijk aan prijzen te winnen? Toch best wat, is mijn voorlopige conclusie.
Spotify
Hoe kun je je podcast op Spotify aanbieden? Nou zo dus:
How to Get Your Podcast on Spotify (via @Podcastnetwerk)
Koffietijd
Geinig dat Dag en Nacht Media mocht aantreden bij de koffiedames van Koffietijd. Een programma dat bol staat van de tuttigheid en Amerikaase nepheid (de hele presentatie, het decor, alles is van die gelikte Amerikanen afgekeken).
Het geeft aan hoe mainstream de podcast inmiddels is. Dag en Nacht Media maakte er overigens zelf ook een, nogal rommelige, podcast van die de koffiedames hebben toegevoegd onder het tv-item:
Podcasts zorgen voor verschillende emoties – Koffietijd – Zelfs voor het programma Koffietijd is het woordje podcast zelfs geeneens een kwestie van koffiedik kijken meer!
De heren van Dag en Nacht Media kunnen er inmiddels van leven zo lees ik bij de SVDJ. Ik vraag me direct af hoeveel podcasters in Nederland dat inmiddels ook kunnen.
Ik niet, ik hou me vooralsnog op spaarcenten en vluchtige werkavontuurtjes in leven. Maar dat gaat (MOET!) ooit gaan veranderen!
Oprichters Dag en Nacht Media werken nu fulltime aan podcastplatform | Stimuleringsfonds voor de Journalistiek – Het gaat goed met podcastplatform Dag en Nacht Media, veel beter dan Tim de Gier en Anne Janssens ooit hadden durven hopen.
Hello Radio Podcast op de radio
Aanstaande donderdag 3 mei is het de Dag van de Persvrijheid. Een dag eerder, 2 mei dus, gaat een nieuw radioprogramma Hello Radio Podcast de ether in. Een radioprogramma over podcasts maken en luisteren. In de eerste uitzending van 2 mei ben ik te gast en mag ik vertellen over de persvrijheid die podcasts bieden.
Hello Radio Podcast is op zoek naar aanvullende teamleden en gastpresentatoren. Neem contact op met Peter de Ruiter als je interesse hebt: mail@peterderuiter.nl – 06 26046210.
Hello Radio is live te beluisteren in Amsterdam en omstreken. En landelijk online. Digitaal via onderstaande providers: Ziggo digitaal 362 | Ziggo Horizon 915 | Telfort 837 | XS4ALL 972 | KPN 1123 | IPTV 3120
Analoog en via de ether:kabel 103.3 | ether 106.8 fm
Naluisteren van programma’s :www.salto.nl/programma/hello-radio
Ter ere van de Internationale Dag van de Persvrijheid verschijnt de podcast Podcast Fahrenheit 451 die het boek ‘Fahrenheit 451’ van Ray Bradbury uit 1953 als basis gebruikt. Speciaal voor deze podcast brengen acteurs een aantal sleutelscènes uit het boek tot leven. Tussendoor bespreken lezers het belang van het boek voor deze tijd. De eerste aflevering staat nu al online:
Dat was ’m weer. De mazzel!
Geef een reactie