in samenraapsel

Gamemuziek: de speler maakt zelf de soundtrack

Het is een beperking dat ik geen gamer ben. Hoewel door de jaren heen heel veel mensen me verteld hebben dat te gaan doen, gamemuziek maken. Allemaal zeiden ze dat ik daar geschikt voor ben. Echt, bij een verzoek bleef het niet, het ging bijna om smeken. Ze wilden zo graag dat ik dat ging doen. Maar ik miste de klik.

Pas vandaag viel het kwartje, dankzij een tweet van MauritsJF:

Weet dat je niet gamed maar luister hier eens. Had van jou kunnen zijn ;-)

Hij wees me op Red Dead Redemption, een game met duidelijke spaghetti western invloeden. Een man springt op een paard en ineens klinkt een basgitaar. En bij melancholische scene’s klinkt de harmonica. Soms komt er een twangy gitaartje bij. Het tempo ligt op 130 beats per minute. En als toonsoort is A mineur gekozen. De speler van het spel maakt op die manier interactief zijn eigen soundtrack, zonder dat ‘ie het zelf in de gaten heeft. Het spel moet immers gewonnen worden.

Bij mij is nu het kwartje wel echt gevallen: dit is GAAF!

Update: E mineur moest A mineur zijn. *blond* / tempo 130 BPM

Geef een reactie

  1. Ik moest bij het kijken van dit filmpje meteen denken aan iMUSE (Interactive Music Streaming Engine), het systeem dat gebruikt werd in de adventure games van LucasArts in de jaren ’90: http://en.wikipedia.org/wiki/IMUSE

    Zelf luister ik ook nog steeds regelmatig naar muziek van Commodore 64 spellen. De ‘High Voltage SID Collection’ is geweldig! http://www.hvsc.de/ (Een player voor Mac OS X vind je hier: http://www.sidmusic.org/sidplay/mac/ Voor andere platforms ook diverse players beschikbaar.)