De TV Lab discussie van de Publieke Omroep

De Publieke Omroep gaat het experiment aan. Slechts 1 week lang (…) onder het motto TV Lab.

Ik vind dat de Publieke Omroep een slechte koers vaart. Het is vervallen in een commerciële omroep waarin de noodzaak om even snel te scoren – lees: alles voor de kijkcijfers – het heeft gewonnen van onderwerpen die het algemene belang aangaan. Naar mijn idee moet de belastingbetaler van de Publieke Omroep via de politiek aan haar een paar nieuwe eisen stellen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan:

  • Stel verplicht dat PO haar content onder een Creative Commons BY-SA Licentie ter beschikking stelt.
  • Schaf commerciële producties bij PO af.
  • Moedig het publiek aan een bijdrage te leveren aan de Publieke Omroep, zij moeten samenwerken en hergebruik moet gestimuleerd worden. Neem daarbij een voorbeeld aan internet waar sharing van content en samenwerken heel normaal bevonden wordt.
  • Vandaar de noodzaak voor het gebruik van de CC Licentie (zo blijven publieke rechten gerespecteerd en content in omloop), dezelfde als die Wikipedia hanteert en haar duidelijk geen windeieren gelegd heeft. Nogmaals: dit dient uit respect voor een evenwichtige samenwerking met het publiek afgedwongen te worden door de politiek.

Alexander Klöpping wees me op deze video en komt zelf rond minuut 15 in beeld met een goeie vraag.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

7 reacties

  1. Leuk dat je deze video hebt geplaatst, Marco. Een Creative Commons licentie bij de PO lijkt me op dit moment niet realistisch. De rechtenkwestie in Hilversum is op dit moment zeer ingewikkeld. Ben benieuwd hoe jij dat voor je ziet. Daar moeten we het maar eens over hebben als we weer eens samen aan de koffie zijn.

  2. @Michael: rechtenkwesties oplossen begint bij de afnemer, de Publiek Omroep, dan gaan de producenten ook om. Kan niet anders. Kwestie van doen. Zou een eis moeten worden met name bij subsidie projecten. Dus alles van STIFO moet onder CC BY-SA. Alle documentaires etc.

    Lastiger zijn aangekochte producties. Maar uiteindelijk is een Uitzending Gemist uitzending die je slechts een paar weken online kunt houden belachelijke onzin. Dan geef je toe dat je slechter bent dan YouTube, Vimeo etc.

    Ik denk dat het ook een gebrek aan kennis is. Creative Commons is te weinig bekend bij PO. Daar schort het aan voorlichting. Daarom ben ik Coolcopyright begonnen. Volgende week spreek ik weer op Economische Zaken hierover.

  3. @Marco Impressive van economische zaken.

    Aangekochte producties zijn zeker een groot struikelblok met dit soort dingen. Maar ook producties in opdracht gemaakt zullen ze niet zo snel van een cc-licentie voorzien, denk ik. Maar ben het met je eens dat het heel stom is dat je op uitzendinggemist maar tijdelijk dingen kunt bekijken. Net zo goed dat ik me stoor aan het feit dat ik geen programma’s kan nakijken op de BBCiplayer omdat ik niet in de regio woon.

  4. @Raaphorst: Het grootste struikelpunt is de angst om rechten vrij te geven. Producties worden voor veel geld gemaakt, men wil niet zomaar zijn eigendom ter beschikking van derden stellen. Dat is mijn ervaring in ieder geval in Hillywood.

  5. @Michael: dat denk ik ook, maar die houding staat haaks op internet. Sharing is noodzaak. Spreading of ideas, zoals Seth Godin dat zegt, ook. Open Content en Open Source verspreid het snelst, is het meest duurzaam en de enige manier om door te kunnen blijven bestaan als samenleving offline en online.

    Ik verwacht tenminste een wetswijziging op korte termijn waarin BY-SA verplicht gesteld wordt voor publieke content, waaronder die van onze Publieke Omroep.

Laat een antwoord achter aan Michael Minneboo Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.