(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Naamsbekendheid

Vanaf deze week is de vormgeving van mijn nieuwsbrief iets gewijzigd. Beter toch?

Dat de populariteit van de podcast in Nederland groeiende is merk je aan het feit dat steeds meer bedrijven de podcast als vorm van branded content inzetten. Niet alleen mediabedrijven zoals BNR, VPRO, Volkskrant, AD zijn er actief mee bezig. Ook de NS, Albert Heijn en de KLM stoppen een boel tijd in het veroveren van de luisteraar. En lukt dat ook? Wat mij betreft alleen als men hoogwaardige kwaliteit levert. Want meuk, dat skippen we direct!


KLM wil meer internationale naamsbekendheid

Ook de KLM is begonnen met een branded podcast. Een podcast die in het teken staat van reisverhalen waarin het leven van een persoon compleet veranderde. De eerste paar afleveringen staan nu online. In het Engels, want men focust op de internationale markt. Hoewel er ook Hollanders met steenkolen aan het woord komen. Die taalkeuze is jammer, het maakt het minder authentiek. Ik heb één aflevering beluisterd. Stemmen klonken mooi in balans en er was sounddesign toegevoegd voor het sfeerverhogende effect, maar inhoudelijk vond ik het erg slapjes. Een weinig opvallend verhaal.

The Journey – A podcast by KLM Royal Dutch Airlines

Focus Spotify

Opvallend dat Spotify op de voorpagina van haar app naast de overzichtspagina met die zielloze playlists op stemming (“nee ik wil geen Easy on Sunday of die meuk van In The Shower horen!”) gelijk met de keuze voor podcasts aankomt. De podcast heeft echt zichtbaar prioriteit bij Spotify gekregen.

Geluidsterkte normalisatie

Vaak over gehad, over het standaardiseren van de geluidsterkte. Inmiddels komen er steeds meer hulpmiddelen op de markt die de geluidsterkte automatisch kunnen optimaliseren. Zo zit het in Spotify en Apple Music al ingebouwd, waardoor alle tracks ongeveer even hard zullen klinken. Ook worden deze hulpmiddelen steeds vaker ingebouwd in software voor het maken van podcasts. Zodat je geen uren bezig bent met het uitbalanceren van alle stemmen. Zo stuitte ik van de week de tool Omny Studio die inmiddels stemopnamen kan normaliseren:

Omny Studio Releases Loudness Normalization Tool – Omny Studio blog

Interview

Van de week werd ik geïnterviewd door een tweedejaars studente die een studie Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam volgt. Van school uit kwam de opdracht om een conceptidee te ontwikkelen en de studente leek het leuk om een podcast te ‘ontwikkelen’. Puur conceptueel, dus niet echt in de praktijk gebracht. De studente vertelde me dat haar leeftijdgenoten niet echt naar podcasts luisteren, eerder vlogs volgen. Ik vertelde haar dat ik veel vlogs fake vind. Gemaakt leuk of interessant zitten doen. Of het heel normaal vinden om met een centimeter foundation je jeugdige smoeltje helemaal dicht te plamuren. Een nieuwe generatie wordt verkeerd opgevoed want die vloggers hebben invloed, hoewel ze zelf onwijs onwetend zijn. Ik klink misschien nu als de ouwe lul die ik ben, maar ik vind dat dus wel. Veel vlogs zijn gewoon ondermaatse meuk. Fake, naïef en vaak zelfs stuitend dom.

En vloggers volgen ook nog eens slaafs wat Google hen beveelt. Veel vlogs staan bol van de “real-life” of live-gaming sensatie waar de nepheid vanaf druipt. Ik ben natuurlijk niet de doelgroep. Dat is eerder mijn dochter van 15. Maar goeds, wil ik wel even gezegd hebben.

Kwaliteit mensen, kwaliteit is belangrijk. Niet gemakzuchtig ff snel wat meuk maken maar geef iets tijd moeite, bloed, zweet en tranen!

En ik heb het vaker gezegd: podcasters zijn niet afhankelijk van 1 systeem zoals de YouTubbers dat wel zijn. Podcasting is een veel beter format. Decentraal en gestoeld op open webstandaarden.

Radiomaker Edwin Evers stopt

Het is wel duidelijk dat de radio het moeilijk heeft. Van de week gedroeg Giel Beelen zich uiterst flauw naar Tim Knol toe door een stripper te laten strippen terwijl Knol een lied uitvoerde.

Beelen kreeg op social terecht een berg kritiek over zich geen. Hij probeerde een wit voetje bij Candy Dulfer te halen maar die reageerde met deze tweet:

En Edwin Evers stopt met zijn radioprogramma. Dat zal een boel radioluisteraars schelen. Trok die Evers niet zo’n beetje het hele ochtendpubliek? Het is een teken aan de wand. Radio is geen frisse boel meer. Podcasting daarentegen bruist aan alle kanten.

De Machine, een podcast over de muziekindustrie

Er is een nieuwe podcast van de VPRO over de muziekindustrie gemaakt door Atze de Vrieze en Niels Aalberts. Over de zakelijke kant van muziek dus. Heb er een piepklein beetje naar geluisterd en slinger hem vol gaarne even aan:

De Machine | Listen via Stitcher Radio On Demand

SoundCloud, de grootste in RSS

Tot slot een aardig artikeltje over welke service de meeste RSS-feeds genereert voor podcasts. Niet verrassend: SoundCloud.

Het is nog altijd mijn advies aan alle podcasters: ga het hosten op SoundCloud. Goedkoop, betrouwbaar en dé plek voor podcasters. En dat lees je dus ook hier:

AfterPod — Different Statistics – GluedToTheScreen – Medium

Ok, dat was ’m weer. Heb een goed weekend en een goeie week. De mazzel!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.