De NTR Podcastprijs
De NTR voerde van de week een naamsverandering door voor een prijs die voorheen de Radioprijs heette. Een naam die nog stamde uit een tijd dat de NTR zelf nog de RVU heette.
En ja, je leest het goed…de NTR Radioprijs heet vanaf 2018 de NTR Podcastprijs. Omdat de mooiste audioproducties te vinden zijn op de ouderwetse radio maar ook op online platforms.
Ooit werkte ik met een technicus aan een radiodrama in opdracht van de RVU: Flick Radio. Van hem heb ik drie dagen lang moeten aanhoren dat hij ooit de RVU Radioprijs gewonnen had.
Dat is dus wat zo’n prijs met je kan doen…
NTR Podcastprijs – Home | Facebook
Bezemkast
Van de week las ik een geinig stuk in de Trouw over Nationale podcasters die hard moeten knokken voor een goed geluid in hun huis. Ze vervloeken de tram die voor de deur om de paar minuten loopt te tingelen. Menigeen vertrekt naar de slaapkamer vanwege de aanwezigheid van zachte geluidsabsorberende materialen. Want lullen in een galmende kamer klinkt nergens naar. Met name voor een voice-over, want daarvoor moet de stem lekkâh “droog” klinken. Dichtbij de microfoon, intiem, in your face.
Podcasts opnemen in bezemkasten en onder dekbedden | TROUW
Mocht je je afvragen “hoe doen ze dat bij The Daily?” Daar hebben we inmiddels een plaatje bij:
En lees de gehele bijsluiter ook maar gelijk: How ‘The Daily’ Comes Together, One Year In
Een nogal ongezellige setting moet ik zeggen. Zonder daglicht!
In mijn studiootje heb ik jaren geleden een hokje in elkaar getimmerd met mijn muzikale buurman. Ik zit er nooit. Het is gewoon ongemakkelijk. Een soort zweethok, een paskamer. Ik gebruik het nu als opslagplaats voor mijn muzikale objecten…
Tegenwoordig spreek ik gewoon alles vanachter mijn laptop in met een microfoon die achtergrondgeluiden vrijwel niet oppikt (lees: richtingsgevoelige dynamische microfoon). Het klinkt droog genoeg en het is heel prettig werken op die manier. Met natuurlijk zonlicht erbij. Alle voice-overs voor vervormer.nl neem ik zo op.
Gemiddelde luidheid
Even wat technisch geneuzel. Sinds 7 jaar meten we in Europa de gemiddelde geluidssterkte van audiobestanden. We hebben binnen Europa een normering gekozen die de European Broadcasting Union’s R128 Broadcast Standard heet. Uniek daarbij is dat we de geluidssterkte tegenwoordig uitdrukken in LUFS. Inmiddels hanteren ook Apple, Spotify, Google en vrijwel alle andere partijen deze techniek. Het zorgt ervoor dat alle albums even luid klinken en dat je als luisteraar niet langer naar de volumeknop hoeft te grijpen.
De European Broadcasting Union’s R128 Broadcast Standard is een radio normering. Voor podcasting is er nog geen normering. Binnen Europa neemt de BBC nu het voortouw, een norm die in mijn ogen en oren best goed in elkaar zit:
BBC Blogs – Internet Blog – Normalising our loudness
Ook interessant in dit kader is de analyse die gedaan is om de gemiddelde luidheid van diverse podcasts met elkaar te vergelijken:
Top podcasts technical analysis
Zoals je kunt zien verschilt de geluidssterkte tussen podcasts behoorlijk. Het is dus zaak om te komen tot een norm zodat de luisteraar niet telkens het volume hoeven bij te stellen. Dat is inmiddels wel goed geregeld voor muziek op Spotify, Apple Music en dergelijke. De podcast apps gebruiken deze techniek nog niet. Een kwestie van tijd en dan zullen ook alle podcasts even hard klinken. Dankzij slimme software in combinatie met het editen/afmixen volgens een LUFS normering.
De Social Podcast van het AD
Het AD maakt al een paar maanden een podcast over social media en heeft zich dus duidelijk aangesloten bij het rijtje kranten dat naast de geschreven journalistiek durft te experimenteren met de gesproken variant. Dat juich ik dus van harte toe!
De Social Podcast | Free Listening on SoundCloud
Hoe staat het met VERVORMER?
Met mijn kersverse podcast VERVORMER gaat het heel goed. Ik publiceerde afgelopen maandag deel 2 van mijn 6-delige podcastserie over het lied Maternité:
Maternité #2 – muziek als middel – VERVORMER
Ik ontvang fijne reacties en krijg ook wat meer aandacht van muziekjournalisten en radiomakers. Maandag aanstaande zal het Parool een stuk publiceren over VERVORMER en het onderwerp dat ik erin behandel: het (bijna) vergeten lied Maternité van de band MAM. En morgen, zaterdag 10 feb, schuif ik bij het radioprogramma Spijkers En Koppen aan om erover te vertellen samen met de componist van het lied Maternité: Tom America.
Zaterdag in Spijkers met Koppen – Spijkers Met Koppen – Nieuws
En er zit nog veel meer in de pijplijn, maar dat beam ik een andere keer de wereld in…
Maar mocht je het ’m niet gehoord hebben, het is slechts 1 muisklik van je verwijderd: vervormer.nl Dus wat let je?
Tot zover!
*mic drop*
Geef een reactie