Lopend Vuur Pitch expert

De heren van Lopend Vuur hebben mij gevraagd om als expert op te treden voor de Lopend Vuur Pitch. Maar natuurlijk!

Ik citeer even uit de e-mail:

Samen met Red Ink Music (Sony BMG) organiseert Lopend Vuur begin 2008 de Lopend Vuur Pitch. In deze pitch krijgen vijf, muzikaal veelbelovende, bands de mogelijkheid om een ondernemingsplan te schrijven voor hun nieuwste cd. Het beste ondernemingsplan wordt door Red Ink Music beloond met een platencontract van max. €20.000, en de belofte dat het ondernemingsplan ook zo uitgevoerd wordt als door de band bedacht is.

Om de bands zo succesvol mogelijk te laten zijn, willen we ze koppelen aan experts van binnen en buiten de muziekindustrie. Door een mooie mix van expertises samen te stellen maken we het voor de experts zelf ook de moeite waard.

We willen jou graag uitnodigen om als expert bij te dragen aan de Lopend Vuur Pitch. We denken dat je vanuit je eigen vakgebied en kennisgebied een bijzonder mooie aanvulling bent op de mix die we in gedachten hebben. Hieronder vind je de voorlopige planning van de Lopend Vuur Pitch.

Als je meedoet, zullen wij je koppelen aan een band en een andere expert. Jullie zullen online in contact kunnen komen en op zaterdag 23 februari elkaar ook in het echt ontmoeten tijdens de Pitch. Voor, tijdens en na de Pitchdag ben je in contact met de band en help je de band, samen met de andere expert, een uniek ondernemingsplan te ontwikkelen voor hun nieuwe CD.

De lijst experts werd vandaag definitief bevestigd:

  • Andrew Dubber Online Music Consultant, Music Industries Lecturer, Producer and Author
  • Erwin Blom Hoofd VPRO Digitaal
  • Joey Ruchtie Programmeur Rotown en Noorderslag
  • Jan Douwe Kroeske DJ & Programmamaker
  • Marco Raaphorst Bloggend musicus
  • Raymond Calis Marketing Manager Van Velzen
  • Marco Derksen Adviseur interactieve marketing
  • Sanne Roemen Web2.0 evangelist
  • Ritzo ten Cate Ondernemer in Ondernemerschap
  • Rutger Middendorp Communicatie Held
  • Jan Pier Brands Head of Music Academy of Popculture/Wham! Wham! Records
  • Tollak Ollestad Musician (Michael McDonald, Don Henley, Jewel, Seal, Venice)

Voor de Pitch is een Ning-community opgestart.

Wat kan ik bands adviseren? Een lastige vraag, want wat voor mij werkt hoeft voor hen niet te gelden. Maar misschien helpt mijn ervaring met mijn oude bandje MAM mij een handje. Wij werden op de radio gedraaid, verkochten CD’s en tourden door heel Nederland.

Het eerste wat mij te binnen schiet is: oorspronkelijkheid. ‘Do the never!’, zou Seth Godin zeggen. Doe dus niet een andere band na, maar schep iets nieuws. Dat moet vooral muzikaal blijken, maar ook de podium prestaties moeten natuurlijk opvallend zijn. En ook qua marketing kun je het net even anders aanpakken dan andere bands. De band MOET gaat bloggen! Zoveel mogelijk schrijven over het hele proces. Ik wil de band zien repeteren (YouTube video’s? Ja!). En alles openbaar graag, ook wanneer het tegenzit, want geloof me: het publiek begrijpt dat. Muziekmaken is lastig, als het goed is gaat het over gevoel en hoe meer verschillende gevoelige mensen in de band, des te meer kan het botsingen geven. Maar da’s goed, de diepte in met z’n allen, gooi het eruit. Hoe dieper, hoe gevoeliger, des te beter. Ook met discussies. Beter dat je aan het begin al elkaars nukken ontdekt dan wanneer je met z’n allen in de bus richting Paradiso zit.

Vroeger met MAM. In pyjama optreden, lampenkappen op het podium, een schilderijlijst op een microfoon standaard en gekke bekken trekken. MAM was een ‘rare’ band. En dat viel niet altijd mee. We kregen vaak het stempel kunstacademie-band mee. Ik, kunstacademie? Maar goeds, nu vele jaren later blijkt MAM een opvallende band te zijn geweest. En een bron van inspiratie voor o.a. Spinvis. Da’s ook weer het nadeel van kunst: de belangrijkheid ervan wordt soms later pas opgemerkt.

Maar het belangrijkste blijft de muziek. Wees trouw aan jezelf en maak de muziek die je wilt maken. Een kwestie van gevoel maar elke musicus voelt feilloos aan wanneer het goed is. Een platenmaatschappij wil alleen zoveel mogelijk geld verdienen in de kortst mogelijke tijd, dus dat kan nog best en hele klus worden tijdens de Pitch.

Ik ga er nog even goed over nadenken de komende tijd!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

7 reacties

  1. Allemaal goed en wel, maar die opgefokte sfeer blijft er wel: er gaat een prijskoe gekweekt worden. Volgens mij is R&R 80% non-conformisme en 20% coaching … (het gaat niet over u Marco, maar over dat bedachte, hippe ‘lopend vuur’ gedoe: wie zit daar achter? ze doen wel CC, dat moet gezegd)

  2. @embe ik hoop niet dat de artiest ‘gemaakt’ moet worden. Dan ben ik weg, daar kan ik niets mee, maar dat willen de heren van LV volgens mij ook niet. Zij zitten in de indie hoek. Volgens mij kennen ze Steve Albini’s stuk. Misschien dat dat helpt :)

  3. @Maurice dank je! Volgend jaar ga ik zelf ook meer vertellen over muziek en in discussie met andere vakbroedahs. Niet dat de magie echt uit te leggen valt, maar een paar dingen mogen wel verteld worden.

Laat een antwoord achter aan Maurice Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.