in samenraapsel

Een nieuwe norm voor Europees televisiegeluid?

In de VPRO Gids van deze week valt een zeer interessant artikel te lezen. Het gaat over ons slechte TV-geluid. Ons in de zin van onze Nederlandse zenders, Nederland 1, 2, 3, RTL 4, 5, 7 en iets mindere mate RTL 8 en NET 5. Het artikel gaat middels een interview met geluidsadviseur Eelco Grimm behoorlijk diep in op de geluidstechniek van televisie en de oplossing van Eelco om het geluid te verbeteren. Toch weer een pluspuntje van de VPRO Gids.

Eelco heeft de afgelopen jaren uitvoerig onderzoek gedaan naar de dynamiek van allerlei tv-zenders. Duidelijk werd dat het dynamisch bereik van televisie behoorlijk begrensd wordt door het inzetten van compressie techniek. Dit zorgt ervoor dat harde signalen zachter klinken en zachte signalen harder klinken. Met als resultaat een vervelend constant geluid zonder levendigheid, dynamiek. Eelco stelt een nieuwe norm voor die deze problemen moet oplossen. Met name voor Nederland is dat gunstig aangezien onze telvisiegeluid heel slecht is, zeker als we dat vergelijken met onze buren Canvas of de BBC.

De nieuwe norm die Eelco voorstelt is:

  • als piekniveau zal -5 dBFS aangehouden moeten
  • tegen een maximaal niveau van -21 LKFS (Loudness, K-weighted, relative to Full Scale)

Wat wel verwarrend is, is dat in het artikel in de VPRO Gids gesproken wordt een waarde van -23 LKFS. Maar in het onderzoeksdocument Peak_and_LKFS_-_Grimm_ea.pdf van Grimm kom ik toch echt de waarde -21 LKFS tegen.

Als het goed is wordt dit de nieuwe Europese norm. Het zou het beste zijn als deze norm breed opgevolgd gaat worden en voor alle audio gaat gelden. Dus ook online audio, muziek (op elk type geluidsdrager), bioscoopgeluid etc. Anders ontstaan er grote volume verschillen tussen de diverse vormen van media zoals nu het geval is. Met name voor muziek die de afgelopen jaren totaal ondynamisch is geworden zal die norm heel lastig gaan worden. Ik denk dat men dat niet aandurft, want let wel: door deze nieuwe norm moet je het volume een heel stuk harder zetten, je krijgt er wel meer dynamiek voor terug, maar vergeleken met een ‘harde’ norm klinkt dit zachter.

En voor diegenen die hiermee aan de slag willen, het is relatief eenvoudig. Je zorgt ervoor dat het hardste signaal maximaal -5 dBFS is. En voor het -21 LKFS niveau zul je meters moeten gebruiken die een gemiddeld db-niveau kunnen weergeven, zoals de meters in het plaatje bovenaan deze blogpost (ik gebruikte Audacity hiervoor). Precies op het punt waar het lichtgroene gedeelte overgaat in het donkergroene gedeelte ligt het LKFS niveau.

Om de nieuwe norm echt te kunnen beoordelen zal ik deze zelf uitgebreid moeten testen. Als er nieuws is op dit vlak dan weet je waar je dit moet lezen.

Geef een reactie