in copyright

De beleggingsclub BUMA ruikt weer geld

De Nederlandse beleggingsclub, BUMA/STEMRA, heeft een paar websites gesommeerd om te betalen omdat zij actief zijn:

(beschermde) muziekwerken uit het door Buma/Stemra beheerde wereldmuziekrepertoire ter beschikking te stellen

(bron: MOMI)

myownmusicindustry.nl, araglin.nl en electro.nl ontvingen onder andere zo’n brief.

Embedden versus linken

Het probleem zit er volgens de BUMA in dat deze sites de video’s Embedden en niet Linken. Dus het plakken en knippen van het script wat YouTube ter beschikking stelt mag niet. Dit is raar want als je dit script in je blogbericht zet dan komt er niets van deze inhoudt op jouw server te staan. Embedden is zuiver linken naar externe files met als enige verschil dat ze binnen jouw pagina getoond worden.

Daarnaast is het ook zo dat de BUMA nu met die regel komt, maar dat ik daarover niets op hun website kan lezen. Deze rare en kromme regel is dus niet-officieel. Gebakken lucht.

De snuffelhonden van de BUMA

MOMI gaf gisteren eerder op de dag aan dat hun server onder vuur lag. Erg toevallig. Ik vermoed dat de BUMA het hele online archief doorzocht heeft met een zelfde soort script waar ‘illegale’ websites mee afgezocht worden.

De BUMA gedraagt zich als een soort overheidsorgaan. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de politie, die heel wat moeite moet doen voor een huiszoekingsbevel, doet de BUMA het gewoon. De BUMA kan elke website doorzoeken met een hardnekkig script waardoor de website tijdelijk niet te bezoeken is. Dit richt schade aan voor deze websites.

Voor de duidelijkheid: de BUMA is geen overheidsorgaan, het is slechts een vereniging. Je bent je als auteur niet verplicht om je daarbij aan te sluiten. Ik ben zo’n auteur die niet aangesloten is. Al ruim 5 jaar gebruik ik Creative Commons licenties voor mijn werk. En in tegenstelling tot BUMA-leden bezit ik hierdoor mijn eigen rechten nog. Ik kan ermee vrij handelen.

De BUMA moet haar eigen leden gaan aanklagen

Op YouTube worden video’s vaak door de platenlabels en auteurs zelf geuploadt. En het wel of niet embedden is bij YouTube als uploader zelf te bepalen. Je kunt het dus ook uitzetten. Zetten de platenlabels en auteurs dit juist niet uit in de hoop dat mensen deze video’s gaan embedden en er extra royalty’s afgerekend moeten worden? Als dat zo is dan denk ik dat geen enkele fan met een weblog nog langer deze muziek wil gaan promoten.

En geldt het niet voor ALLE video’s?

Controleren op YouTube of een video legaal of illegaal is, is voor een burger niet te doen. En hoeft een burger ook niet te doen. YouTube zou dit toezicht moeten houden, want zij hebben hiervoor duur betaalde advocaten in dienst en bovendien draait deze content op HUN servers. Een weblogger kan dat NEVER NOOIT zelf gaan doen. En de weblogger linkt alleen naar de content, maakt geen kopie, doet er niets mee, het toont eenvoudigweg de content die op de YouTube server staat. Ja, linken heet dat dus, ook al beschouwt de BUMA het als iets anders.

De BUMA is goed in het verdraaien van woorden. Het begint eigenlijk al met het begrip auteurs-vereniging. Dat zijn ze helemaal niet. Ze zitten op een zak van meer dan 100 miljoen EURO die belegd is, royalty’s van musici die nooit uitgekeerd zullen worden. De BUMA is een beleggingsclub die door het niet uitbetalen van royalty’s van musici op een enorme berg geld zit.

Wat te doen nu?

Ten 1e: we leven in Nederland. Niet jij moet aantonen dat je onschuldig bent, nee de BUMA moet aantonen dat jij schuldig bent. En daar moet een rechter aan te pas komen.

Ten 2e: de BUMA is geen overheid. KNOOP DAT NU EENS IN JE OREN! Maak er een mantra van: de BUMA is geen overheid, de BUMA is geen overheid. De BUMA is een beleggingsclub die door het niet uitbetalen van royalty’s van musici op een enorme berg geld zit.

Ten 3e: verdiep je eens in de vrije muziek die op internet te vinden is. Steek je nek uit! Is het niet beter om deze nieuwe musici die veel vrijer denken en elke hulp van weblogs kunnen gebruiken in hun promotie, te omarmen?

Het ontstaan van de Punk zo rond ’77 is te danken aan een groep musici die zich gingen verzetten tegen de muziekindustrie. Waarom kan nu niet hetzelfde gebeuren? BUMA-muziek is niet beter dan de vrije muziek die je op internet kunt vinden. Waarom gaan de nieuwe webloggers zich niet focussen op vrijere artiesten en bands? Gewoon schijt aan alles: doen! Dat is een investering voor de toekomst, voor jouw weblog. Jouw content kan behouden blijven en zal nooit onder dwang verwijderd worden.

De BUMA is een beleggingsclub die door het niet uitbetalen van royalty’s van musici op een enorme berg geld zit. En daar kunnen JIJ en IK iets aan veranderen. Omdat zij JOU nodig hebben. Daarom sturen zij die brieven. Ze zijn afhankelijk van JOU. Ze willen JOUW geld. En als JIJ en die ANDEREN dat niet doen, als iedereen een vuist maakt, dan bestaan ze straks niet meer. Maar jij wel!

Update 1: Webwereld schrijft ook over deze kwestie. Ik citeer: “Buma/Stemra was niet bereikbaar voor commentaar”. Ik zeg: de BUMA communiceert nooit, zij dwingt af, bepaalt haar eigen regels en legt dwangsommen op.

Update 2: Ook voor de VPRO was de BUMA niet bereikbaar voor commentaar.

Update 3: Webwereld update, BUMA commentaar: “Wij hebben een regeling met YouTube. Dat vlak is geregeld.”. Ik denk dat elke weblogger en musicus benieuwd is naar deze regeling. Jammer dus dat Webwereld niet doorgevraagd heeft, want hierin zit het hele antwoord op de huidige problemen.

Update 4: De BUMA trekt zich nu terug: “Een aantal van die aanbieders is nu aangeschreven over die geïntegreerde opname van filmpjes, maar dat was prematuur.”?

Geef een reactie

20 reacties

  1. Marco,

    Het klopt dat de server waar MOMI op draait het zwaar te verduren heeft gehad gisteren. Het betrof echter een massale e-mail spamrun en had niks te maken met de BUMA.
    Zo gek zullen ze het toch echt niet maken, lijkt me :)

  2. Het is echt te gek voor woorden dat deze vereniging hiermee weg komt. Webloggers en podcasters verenig U! Er is enorm veel goede, rechtenvrije muziek te vinden op internet, je hoeft er alleen maar voor open te staan!

    Start met luisteren naar podcasts die rechtenvrije muziek draaien om kennis te maken met deze muziek! (zoals de Sunday Sundown http://www.sundaysundown.com).

  3. Maurice: dank. En de open podcasters, musici en webloggers zullen in de toekomst meer moeten gaan samenwerken om het naar een hoger plan te tillen. Meer gaan netwerken. Los van clubs die pro BUMA zijn. En Horeca Nederland heeft daar ook al interesse in getoond. Met de vrije jongens in België heb ik diverse malen gesproken. Ik zie progressie. Als ik terug kijk naar waar we 5 jaar geleden stonden, dan hebben we al veel bereid. Of beter: we zijn in de versnelling terecht gekomen.

  4. Marco, hoe zie je dat voor je? Het nadeel van veel independent artiesten (en podcasters en bloggers) is dat ze eenlingen zijn, ten opzichte van platenmaatschappijen of belangen organisaties, die veelal pakketten kunnen aanbieden aan bv horeca. Moet elke muziekant zijn locale horeca benaderen? lijkt me niet te doen. Op welke manier kunnen we gedrieen tesamen ten strijde trekken en de juiste afzetkanalen benaderen?

    Ik ben er helemaal voor om het geheel naar een tweede niveau te krijgen, en netwerk me helemaal suf. Maar het blijven ‘plaagstootjes’.

    Wat is jouw visie hier over?

  5. Ik ben in gesprek met Horeca Nederland. Wellicht dat we hiermee binnenkort diverse pilots kunnen gaan opzetten.

    Er ontbreken heel veel zaken nog. Ik heb mijn halve blog ermee volgeschreven. Maar even kort wat dingen:
    – CC muziek voor de publieke omroep moet duidelijker onderzocht worden en er moeten pilot projecten gestart worden
    – CC muziek moet meer onder de aandacht gebracht worden via NL weblogs
    – er moeten websites komen waar je op basis van licenties en bv genre’s en nog wat andere labels muziek kunt vinden
    – er moeten meer praktijk cases komen van professionals en amateurs die unieke projecten doen op basis van vrijere rechten
    – er moet een netwerk komen voor personen die vrijere rechten gebruiken, incl. advies en juridische steun. wellicht in de vorm van een vereniging of stichting.
    – er moeten concerten georganiseerd worden met vrije muziek, geheel buiten de BUMA om. In België gebeurt dit al regelmatig.

    Het is vooral een kwestie van samenwerken met mensen die CC zien zitten. Het belangrijkste is om daarmee een goed netwerk te starten voor het uitwisselen van informatie en het starten en ondersteunen van interessante projecten. Via een website, met community functionaliteit.

    Mensen hebben de neiging om zich te focussen op mensen en netwerken die vast blijven houden aan oude systemen. Dat heeft geen nut, met name omdat er mensen zijn die het wel snappen. Daarmee moet je starten en dan verder gaan.

    Komende tijd spreek ik ook weer met veel mensen over dit soort creatieve oplossingen en mogelijkheden.

  6. absoluut mee eens! Ik denk dat met name de publieke omroepen hier een goede rol kunnen spelen. De commerciele hebben alleen maar oog voor kort rendement en tonen totaal geen visie.

    Ik ben van mening dat het CC model werkt. Als podcaster werk ik er actief mee, en ben een groot voorstander van het concept. Ik zou je dan ook graag willen helpen. Als je al ideeen hebt, hoor ik het graag wat ik voor bijdrage hierin kan leveren. Misschien eens een korte brainstorm sessie via bv skype?

  7. Ben ik een avond van huis, draait Buma als een blad om een boom om… nou wil ik een rekening ook potdomme!
    Dit is toch wel een heel vreemde gang van zaken.

  8. @Maurice: ja, dat moeten we een keer doen via Skype, prima. Trek maar aan de bel een keer!

    @Rob: ja, ik kon helaas niet komen. Duikers zijn het. Alsof het om een foutje gaat wat uitgezocht moet worden! Webloggers+musici versus BUMA: 10-0.

  9. Hm, misschien moeten er eerst eens meer muzikanten het nut van CC gaan inzien. Ik heb een aantal jaar de oefenruimtes van Waterfront gerund. Nooit heb ik muzikanten over CC gehoord, ken ook geen enkele band die z’n werk onder CC uitbracht. Er repeteerden daar zo’n 500 bands. Dus een campagne over CC naar muzikanten toe zou niet gek zijn. CC flyers maken en verspreiden, bij oefenruimtes en pop-organisaties, dat soort dingen misschien. Ik doe maar een gooi…

  10. Ja, maar het is een kwestie van tijd. CC bestaat pas 5 jaar.

    Als je het woord Flickr in de kroeg laat vallen kijken mensen je ook aan.

    Om maar iets te noemen.

    Kwestie van opvoeden. En Simuze.nl en Boomr.nl zijn vrij actief om CC muziek meer onder de aandacht te brengen.

    Inderdaad die punten die je naar voren brengt zijn erg van belang. En ik probeer ook mijn best te doen. We schieten omhoog, da’s een ding wat zeker is. Maar het kan beter inderdaad. Doen!

  11. Klopt, ik sprak gisteren een student van de pop-academie die baalde dat ze een foto-log moest maken voor de 010.
    mijn vraag was : Op Flickr?
    kende ze niet dus ze dacht dat ik ging schelden.
    hilariteit allom!