Waarde wordt meestal in geld uitgedrukt. Maar dat hoeft niet te betekenen dat dat ‘iets’ je ook geld kost. Kijk maar eens naar wat er op internet gratis te vinden is. Vertegenwoordigt gratis dan geen waarde?
Ik hoor het heel veel mensen letterlijk zeggen: als iets gratis is dan stelt het niets voor. Uhm, voor hoeveel werd YouTube met haar gratis content ook alweer aan Google verkocht?
Met Laura Babeliowsky, Huub Koch, Erno Mijland (links op foto), Erno Hannink, Sanne Roemen, Arnoud Engelfriet en Henk-Jan Winkeldermaat (rechts op foto) spraken we afgelopen donderdag over dit soort kwesties onder het motto van ‘Survival of the fittest content makers’.
Dat waarde misschien beter uit te drukken is in ‘het gevoel dat het bij de ander veroorzaakt’ dan dat je het uitdrukt in geld. En daarmee kwamen we gelijk bij onze gemeenschappelijke bezigheid uit: webloggen. Hoe je daar geld aan kunt verdienen is zeer divers.
Heel simpel: als je weblog waarde heeft, als de lezers er iets aan hebben, dan vertegenwoordigt het waarde. En die waarde valt uit te drukken in geld. Niet alleen kan een weblogger aan advertenties verdienen, een weblog vormt ook vooral een laagdrempelige manier om nieuwe klanten te verwerven. Bewust of onbewust. Hoe meer je van jezelf laat zien, des te groter is de kans dat mensen jouw ding, jouw content of jouw visie willen inhuren.
Maar het belangrijkste voor mij is nog wel: vrijheid. Ik merk dat veel mensen zich vrijheid laten ontnemen. Het zit allemaal in je hoofd. Als Het Hoofd gaat zeggen dat je alleen iets kunt doen wanneer er een betaling tegenover staat dan ondermijn je je eigen kracht en vrijheid. Als je je daarin beperkt dan ben je geen ondernemer, want ondernemen betekent immers letterlijk: iets ondernemen. Dingen doen, dingen maken. Elke ondernemer investeert, doet dingen die geld kosten. Investeert. En met een beetje geluk zal dit later geld gaan opleveren. Goeie webloggers snappen dat. Ik doe dat ook. Daarom publiceer ik dat wat ik maak online. Zodat anderen kunnen lezen, zien en horen wat ik doe.
Ik ben wat ik maak. Hier, nu, op dit moment. En als jij dat leuk vindt, geweldig!
P.S. Lees ook de verslagen van de anderen die aanwezig waren bij de creatieve bijeenkomst.
Update: Erno Hannink heeft een audio verslag gemaakt (luister):
Geef een reactie