in samenraapsel

3VOOR12 10 jaar! Interview Erwin Blom

VPRO 3VOOR12 bestaat 10 jaar en viert daarom op 15 mei aanstaande een dag LIVE3VOOR12; alle lokale afdelingen organiseren op die dag allemaal een eigen feestje, dat je live of via de 18 nieuwe tv-kanalen online kunt volgen van 21.00 tot 00.00 uur. Check daarvoor: http://3voor12.vpro.nl/redt

3VOOR12 vroeg mij om de leadermuziek te maken voor de video die op de 15e overal te zien zal zijn. Vet, we gaan knallen!

3VOOR12 vervult een pioniersrol in online muziek. En niet alleen binnen Nederland maar ook internationaal. 10 jaar lang al. Dat brengt ons dus terug bij 1998, een jaar dat de meeste mensen nog geen computer, geen mobiele telefoon, laat staan een iPod hadden. Erwin Blom stond aan de wieg van 3voor12. Een uitstekende aangelegenheid dus om Erwin wat vragen over 3VOOR12 voor te leggen.

Hoe is 3VOOR12 onstaan?

De 3FM-programmering van de VPRO stond onder druk omdat specialistische programma’s moeten plaatsmaken voor een horizontale brede programmering. Daar waren wij tegen. Maar we wilden niet alleen klagen, we wilden ook laten zien dat specialismen en niches juist een belangrijke toekomst tegemoet gingen. Toen ontstond het idee om op internet ‘het radiostation van de toekomst’ vorm te geven. Het was de bedoeling omdat een week te doen. Maar door de positieve reacties besloten we door te gaan. Aanvankelijk heette het Radio 3VOOR12. Dat is later breder geworden en dus verviel het woord radio.

In 1998 stond internet nog in de kinderschoenen, hadden jullie een idee waar muziek online naartoe zou gaan?

Als ik terugkijk in ieder geval wel. Radio 3VOOR12 was een platform waar je zowel breed muziek en info tot je kon nemen als kon inzoomen op muziekgenres. En mensen konden hun eigen radiostations samenstellen. Oftewel het personaliseren wat nu belangrijk is zat er heel erg in. Daarnaast deden we in die tijd ook al vingeroefeningen met communities tijdens Lowlands. Oftewel: de belangrijke elementen van nu zaten er al vroeg in.

Dik een jaar terug is de site vernieuwd waardoor gebruikers zelf kunnen taggen, weblogs kunnen starten en meer van die dingen. De inbreng van de gebruikers is dus heel belangrijk. Kun je daar iets meer over vertellen?

3VOOR12 was er heel vroeg bij met ‘user generated content’ in de vorm van 3VOOR12/Lokaal. Dat zijn inmiddels volgens mij 17 verschillende sites met nieuws en informatie over lokale muziekscenes waar de landelijke 3VOOR12 redactie niet tussen zit. Een pracht project. Maar daarna werd het natuurlijk logisch om de individuele gebruiker een grotere rol te geven. Door de optie om te kunnen bloggen, raten en taggen. En daardoor weer op nieuwe andere muziek gewezen te worden door de waarderingen van mensen met een vergelijkbare smaak. Aanvankelijk zat het idee erin maar werkte het nog onvoldoende, dat is nu goed op gang aan het komen. Mensen weten nog onvoldoende wat er allemaal kan. Bijvoorbeeld dat je rss-feeds per zoekwoord kunt aanmaken. Zodat je het altijd onmiddelijk ziet als er iets nieuws met dat woord op de site komt. En dat je je blog die ergens anders staat kunt importeren in 3VOOR12.

Sommige content op 3VOOR12 zijn tijdelijk, bijvoorbeeld de muziek van de Luisterpaal, denk je dat dat ooit gaat veranderen (rechtenkwesties), zodat je een nog groter archief kunt opbouwen?

Ik zeg nooit nooit, maar dat gaat vast lang duren. Aan de andere kant: kijk eens hoe groot het live archief wel niet is. Dat is prachtig.

Heb je een voorbeeld van iets wat heel lastig was om te regelen voor 3VOOR12 maar toch gelukt is?

Ik herinner me een editie van Pinkpop toen breedband internet kennelijk aan het doorbreken was. Toen bekeken op de eerste dag al zoveel mensen de video stream dat ons budget dat we voor data hadden op was. We realiseerden ons toen met technische partner Dutchview dat het anders moest, dat anders festival verslaggeving onmogelijk want veel te duur zou worden. Toen is er een systeem ontwikkeld zodat niet alle gebruikers de data in Limburg hoeven ophalen, maar dat het signaal eerst naar de providers gaat die het dan weer onder hun gebruikers distribueren. Zo moesten we tegen een hoge kostenpost oplopen om de oplossing (ook voor anderen!) te vinden.

(CC-BY foto, met kleine logo toevoeging van mij: robertgaal)

Geef een reactie