in samenraapsel

Aus dem Internet gefischt?

Ik vind software verschrikkelijk duur. Met name omdat een oude versie niets waard is. Het waarde verlies is enorm, dus waarom zou je dan een dikke 1000 euro voor een Photoshop of zo betalen?

Toch gebruik ik al jaren alleen maar legale software. Ik heb geluk moet ik zeggen want ik krijg regelmatig software en sample bibliotheken gratis toegestuurd. Dus ik heb lang niet alles aangeschaft. Toch heb ik de afgelopen jaren heel veel geld geïnvesteerd in software die achteraf niet goed bleek. Sonar, een muziekpakket wat teveel storingen/bugs bevatte. Cubase, wat niet echt lekker werkte en incl. het megadomme dongle-systeem werkt (een USB-stick in je laptop om maar telkens te bewijzen dat je legaal bezig bent, en een foute beweging en het staafje brekt af, en bovendien bij verlies van je dongle moet je het hele pakket weer opnieuw aanschaffen, jeem, wie verzint zoiets doms!!!). En meer van die dingen.

Ik ken veel professionals die illegale software gebruiken. Ze vinden het te duur om Photoshop of Autocat aan te schaffen. Toch investeren diezelfde mensen duizenden euro’s in dure computers, camera’s en andere randapparatuur. Beetje krom dus. Maar ik snap het wel: software is gewoon te duur.

Ik snap dan ook al jaren niet waarom software fabrikanten niet abonnementen gaan verkopen. Een professional wil support, ondersteuning, bij klachten. Dit is het model voor alle open source ontwikkelaars. Dan kunnen die software fabrikanten dus gelijk overstappen op open source waar hun software alleen maar beter van wordt.

Zelfs Microsoft en Apple zijn daar nog niet achter. Bijzonder dom. Zou Apple een abonnement verkopen waarmee je jaarlijks up-to-date bent dan gaan miljoenen gebruikers hierin mee. Kortom: deze bedrijven snappen naar mijn idee niet de mogelijkheden binnen de nieuwe media.

Tot slot een lekker suf voorbeeld. Het Duitse magazine Keyboards maakt ook gebruik van illegale software. Lees maar mee. En dan ook nog eens een verklaring afleggen waarmee je echt niet wegkomt:

das wir alle sehr schätzen – fehlte bei der Heftproduktion und wurde von der Bildredaktion aus dem Internet gefischt

Jaja, van dem Internet gefischt :-) Laten we de volgende keer dan maar Keyboards aus dem shop fischen!

Update: ik moet er wel bij vermelden dat de meeste software-boeren hele slechte support leveren (bij Steinberg heb ik vaak meegemaakt dat medewerkers hun eigen klanten gingen afzeiken onder het motto ‘wat zijn jullie een stelletje zeikerts zeg, jullie weten toch dat alle software crasht?’). Je moest eens weten hoe lang ik soms op software updates heb zitten wachten met mege problemen. Met sommige software komt het nooit meer goed. Zelf als ik met lange nagels een verdieping lager ben gaan wonen. Als ze mijn geld willen dan moeten ze wel iets goeds leveren. Van sommige software-fabrikanten hoop ik ook dat ze nooit de beslissing nemen om navigatie systemen voor vliegtuigen te gaan bouwen. Zo onbetrouwbaar is het soms. Heel veel muziek software vind ik meuk, crasht als een malloot en is in staat om mijn dag te vergallen als ik weer met een lekkere gitaar op schoot zit en baf, poef, de software in de flip gaat. Garantie op software? We leven nog in de middeleeuwen. En onze overheid doet daar natuurlijk ook niets aan. Staat met de armen over elkaar toe te kijken. Dat heet handel. Vrije handel en oh nee, daar mag je niet aankomen. Maar de piraten willen ze maar wat graag bestrijden. Kortom: ik snap mensen die illegale software gebruiken best goed, want van meuk word je niet blij. Zelfs als het gratis is!

Geef een reactie

12 reacties

  1. I always pay for proprietary software, but I actively hunt for freeware or low-cost shareware when I can. The price of a lot of commercial software is out of line with its usefulness. I think that people can drive down the price of commercialware merely by discovering GNU software and promoting it to others.

  2. @gurdonark: and: when you complain to a commercialware company, sometimes nothing happens. But when you complain about open source software the whole community starts to help you. I really can’t understand why they are not moving to open source. I’ve been saying this to Propellerhead as well. If not, the software industry will have the same difficulties as the old music industry I guess. We’re all using Firefox, even Steinberg, Propellerhead, Ableton etc. So: what are they thinking? A browser EVERYBODY needs, so asking a price for it sounds like a business plan. But a music app, only a few people want. I think they are not paying attention to what’s happening, they are afraid I guess to loose money, while this will happen over time when they are not improving their business models. I think openness in software development is a must.

  3. @marco

    I don’t oppose copyrights per se, and I don’t mind if software designers wish to try to make a profit from software, so long as copyrights are reasonable. I am against piracy.

    At the same time, I favor GNU, PD, and CC as an alternative to the proprietary software model. I think that in the long run open source will be “the” answer for software.

    The ccmixter experience shows how much good a non-profit can do with an open source music platform. If a non-profit held a giant competition, with a huge first prize and nine additional prizes, for the creation of open source music software, then the world would change within two years.

    Audacity has shown us that straightforward software which meets a need can liberate ordinary users to create art and journalism. A new open source music maker could do the same for melody and rhythm.

  4. @gurdo: oh ccMixter is doing such a great job. simply because the music is so good. and the community is very supportive, creative and active. things are changing. people are collaborating and creating great music. I met Cezary though ccMixter. went to Poland, just because of that. major.

    recently I am using Audacity. it’s nice. I am on a Mac now. can’t get external plugins to work, but I like Audacity more and more each day. it has some special features and it’s simple to use. haven’t had a problem with it yet.

  5. als we het over muziek software hebben dan vind ik persoonlijk het abonament idee best haalbaar klinken, Neemt niet weg dat sommige bedrijfen het best goed doen. Denk aan image line die met FL een hele redelijke prijs en gratis updates een eerlijk produkt maakt. Heb je trouwens Reaper al?

  6. ik heb t gewoon op een mac gedraaid bij mij op school.

    Maar ik moet zeggen dat Reaper niet echt onder doet voor cubase, waar ik vaak mee werk. En ik werk ook met FL dus een drukke interface ben ik wel een beetje gewend. Als ik er over na denk is voor mij reason juist druk. Te visueel. Ik ben dan ook van de tracker generatie :)