Concurrentie voor Buma/Stemra

Bij Webwereld lees ik:

Mededingingscommissaris Neelie Kroes heeft auteursrechtenorganisaties zoals het Nederlandse BUMA/STEMRA gedwongen om hun monopolie op te geven. Artiesten mogen voortaan zelf kiezen welke organisatie hen vertegenwoordigt, en omroepen of digitale muziekwinkels zoals Apple’s iTunes kunnen nu bij één organisatie voor heel Europa de rechten afkopen.

De oude regels waarbij de auteursrechtenorganisatie van elk land een monopolie had, zijn illegaal verklaard. Kroes heeft echter geen boetes opgelegd. Elk land kan ook nog steeds zijn eigen tarieven instellen, waardoor de verschillende organisaties nauwelijks op prijs kunnen concurreren.

Het zat er jaren al aan te komen dat de BUMA/STEMRA haar exclusiviteit zou kwijtraken. Dat je als muzikant kan gaan kiezen of je je bij de BUMA wil aansluiten of bijvoorbeeld de Belgische SEBAM, of de Amerikaanse ASCAP, etc.

Ik vraag me af hoe dat er in de praktijk gaat uitzien. Gaat dat bijvoorbeeld betekenen dat onze Publieke Omroep contracten gaat afsluiten met allerlei organisaties die de rechten voor de laagste prijs aanbieden? Meer keuzevrijheid, of slaan diverse organisaties straks de handen ineen en komt er 1 loket voor heel Europa?

Concurrentie is goed, en al helemaal als het gaat om het verdelen van onze auteursrechten. Iedereen weet namelijk dat er nogal wat miljoenen in die pot van de BUMA blijven steken. Maar goeds, het blijft afwachten denk ik. Of moeten we nu zelf maar een soort nieuwe BUMA gaan oprichten die de zaken anders gaat organiseren? Als ik het goed heb, mogen we dat straks gaan doen. En dan zou je dus een nieuwe organisatie kunnen starten die het geld gaat innen voor creatievelingen die het sharen onder niet-commerciële voorwaarden juist toejuicht. Om maar iets te noemen.

Op papier klinkt het goed, dat wel, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.

(foto: Popunie) (dank zebra404!)

Update: zie ook Ermerce (die mij gisteren belden naar aanleiding van dit besluit van de EU)

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

5 reacties

  1. Eh, je gooit wat dingen door elkaar. Je mocht altijd al een ‘eigen’ organisatie oprichten en bij de minister om een aanwijziging vragen. Wat er nu verandert, is dat je als Nederlandse auteur niet (meer) geweigerd mag worden als je wilt aansluiten bij een andere Europese auteursrechtenorganisatie. De concurrentie is dus op efficiency van de auteursrechtenorganisaties in hun dienstverlening en efficicieny die ze aangeslotenen bieden.

Laat een antwoord achter aan Wouter Rutten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.