Slechts 15% van de internetgebruikers is ‘sociaal’

All the world’s a stage

Ongeveer 7 miljard mensen leven er op aarde (wiki). Ongeveer 2 miljard mensen daarvan gebruiken internet (cijfers 2010). En ruim 300 miljoen gebruikers, zo’n 15% van de internetgebruikers wereldwijd, maken gebruik van sociale media (cijfers 2010). Deze cijfers zijn wel sterk stijgende, zo groeide het gebruik tussen 2009 en 2010 met 70 miljoen.

Samen naar muziek luisteren. Samen in de bioscoop zitten. Samen een discussie hebben. Veel mensen vinden dat leuk.

Je ziet dat nu ook op blogs, op Twitter, op Flickr, op Vimeo, op Facebook. Gedeelde ervaringen online. Heel erg live, heel erg nu.

Het is vele malen krachtiger dan tv, radio, kranten. Deze media kunnen alleen maar zenden. Inmiddels zetten ook zij, natuurlijk, de sociale media in.

Het leven lijkt een gedeelde ervaring geworden. Jij en de rest van de wereld. Nu.

Onder de 7 miljard mensen op aarde bevinden zich ook mensen die helemaal geen internet (kunnen) gebruiken. Zoals baby’s. Sommige landen zijn door technische infrastructuur en armoede beperkt. Het is echter de verwachting dat in de toekomst meer mensen gebruik kunnen en zullen gaan maken van internet. En met name het gebruik van sociale media zal volgens verwachting sterk toenemen komende jaren. En daarmee zal de gedeelde ervaring wereldwijd binnen een paar jaar de overhand krijgen.

Toch zijn er zat bedrijven en vrienden van mij die niets van sociale media moeten hebben. Die weigeren er aan mee te doen en delen hun ervaringen niet online. Nog niet, of misschien wel nooit niet. Maar ooit zullen zij dan de grote uitzondering op de massa zijn. Of wellicht dat ze wanneer sociale media in de fase van volwassenheid zit, ontkennen dat ze er ooit anders over dachten. Zoals het zo vaak gaat met vernieuwing, of het nu om muziek gaat (herinneren we ons de opkomst van de rock ’n roll, de punk, of de house nog?), de popart van Andy Warhol of het eerste vliegtuig, de conservatieve mens wijst altijd zaken af die afwijken van de norm.

Iedereen weet dat als een subcultuur groter groeit het de naam mainstream krijgt. Een kwestie van tijd. En dan is het hippe er wel vanaf. Dan is het gewoon. Maar zover is het niet. Gelukkig maar. Want dat betekent: werk aan de winkel!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.