in samenraapsel

Johannes Kreidler stuurt 70.200 formulieren naar de GEMA voor 1 nummer

Alle auteursverenigingen, waaronder ook de Nederlandse BUMA, staan niet toe dat een componist een andere componist quote. Hiervoor moet betaald worden. Dus verzon de Duitse electronische componist Johannes Kreidler een ludieke actie om deze rare regel onder de aandacht te brengen. Hij componeerde het muziekstuk Stereo-Soundfile, 33 seconden in lengte, gebruik makend van 70.200 muzikale quotes.

Het doet me denken aan het geweldige album My Way van de Canadese artiest Akufen, die voor dat album alleen gebruik maakte van samples opgenomen van de radio. Heel korte, wat ze noemen micro-samples, fragmenten werden gebruikt en niets werd, zover ik weet, opgegeven. Waarom? Omdat niemand in staat is te achterhalen waar deze muziekstukken van afkomstig zijn. Ze zijn te kort.

Zelf vind ik dit ook een krankzinnige regel. En het heeft er bovendien voor gezorgd dat het gebruik van andermans samples in hip hop tegenwoordig nog nauwelijks toegepast wordt, omdat er simpelweg teveel geld voor wordt gevraagd.

Bij een micro-sample hoor ik eerder het karakter van een muziekinstrument, de klankkleur van een microfoon, een compressor, een bandrecorder, muziek-software, dan de ziel van de componist. Kortom: het is een zotte regel. Of beter: een Big Mac maakt nog geen koe.

(Rob Geboers bedankt!)

Geef een reactie

Reactie

  1. het blijft je bezig houden hè.
    mij niet zo.
    ik geniet gewoon nog even van de fun lovin’ criminals die hier nu uit de luidsprekers hun gejatte sampletjes laten klinken en ben het (duh) eens met ani difranco, ‘take what you need and move on’!

  2. @embe: themaatje en gaan. ik ken het :-)

    @inge: ja, een belangrijk onderdeel van mijn werk, die rechtenkwesties. ik wil dat er ooit wat meer vrijheid gaat komen voor kunstenaars zonder al te veel commerciële interactie met ‘rechthebbenden’. want de geest moet vrij zijn.

  3. I hope (and believe) that the future will bring better plans for copyright than those now in effect.

    Imagine all the great collage and assemblage visual artists, like Joseph Cornell, whose work would not exist if
    rules like this applied to the visual arts.