in samenraapsel

Paleo’s The Song Diary, een album, 365 nummers!

In Tape Op Magazine, het enige magazine wat ik nog trek als het gaat om technische verhalen over het opnemen van muziek, las ik onlangs over ene Paleo. Een vrije vogel die eigenlijk David Andrew Atrackany heet.

Tussen 16 april 2006 en 15 april 2007 nam hij met een MacBook Pro, slechts 1 microfoon en Apple’s geweldige, en gratis, muzieksoftwarepakket GarageBand een album op. 365 songs leverde dit op. Yeps, 1 per dag, ieder dag weer! Geen dag werd overgeslagen.

Die 365 tracks staan in mp3 formaat ‘gewoon’ online. Enorm respect heb ik daar voor. Omdat het echt een hele zware klus is om elke dag een nieuw liedje te componeren, inclusief tekst, en deze ook op te nemen. Bijkomend stekeligheidje: hij verkaste ook nog met grote regelmaat naar een nieuwe locatie. Een ‘echte’ studio kwam er niet aan te pas. Alles werd in kamers van vrienden en kennissen opgenomen. Op sommige opnames kun je duidelijk een ventilator horen. Wat eigenlijk sfeerversterkend werkt. 100% LOFI zeg maar. Heerlijk eerlijk en puur.

Opvallend trouwens dat Paleo niet de enige is die in Tape Op Magazine meldt dat hij GarageBand gebruikt. De software blijkt heel populair bij professionele artiesten en technici omdat het op elke moderne Apple standaard geïnstalleerd is, bloedsimpel werkt en eigenlijk alles kan waar The Beatles alleen maar van hebben kunnen dromen.

Paleo inspireert me. Ook ik wil graag meer opnemen. Eenvoudiger opnemen. Sneller. Puurder. Maar volgens mij heb ik dat al vaker geroepen hier op mijn blog…

Geef een reactie

19 reacties

  1. Heb je zelf al eens wat opgenomen met GarageBand? Ik vind het inderdaad een heel erg fijn programma en ik kon het zelfs aan m’n vader uitleggen.

    Aan de andere kant zit ik na een tijdje GarageBand wel te gluren naar Logic’s “Quick Swipe Comping”. En Ableton Live’s elastieke audio lijkt me toch ook wel gaaf.

    Of moet ik me dus gewoon maar beperken tot de simpele multitrackrecorder (GarageBand)? Eindeloze technische mogelijkheden leveren in ieder geval niet automatisch betere muziek op, zoveel heb ik al wel geleerd in dit korte leven.

  2. @Nils: Ja, ik heb er wel wat mee opgenomen en het beviel enorm. Een groot gemak in GarageBand is dat je een paar maten in een loop kunt zetten en dat alle ‘takes’ netjes opgenomen worden. Later kun je dan de beste kiezen, de anderen bewaren of eenvoudig weggooien.

    Ableton Live is ook erg goed, met name voor snel editen, maar voor een multitrack volstaat GarageBand prima. Het enige wat ik hoor als nadeel: behoorlijk zwaar CPU gebruik, al heb ik daar nog niet veel van gemerkt.

    De combinatie met Reason werkt ook heel erg eenvoudig. Reason in combinatie met Ableton Live biedt meer mogelijkheden maar je moet ook keuzes maken, wil het niet erg complex worden. De combi met GarageBand is eenvoudiger en logischer.

  3. Hm, ik wist niet dat je in GarageBand ook makkelijk meerdere takes kon opnemen en dan kon kiezen welke je wil houden. Dat moet ik nog eens goed bekijken dan. Met Logic’s “Quick Swipe Comping” kan je makkelijk delen van verschillende takes combineren tot de ultieme take.

    Maar ik kan natuurlijk ook gewoon beter op m’n instrument gaan oefenen voor ik ga opnemen… Misschien moet ik dat dan maar gaan doen. Spaar ik weer een paar honderd euro uit. :o)

  4. @Nils: zet hem gewoon in een loop en blijf opnemen. Als je dan op die file rechtsklikt kun je kiezen uit de verschillende takes. Heel handig!

    Ik ga voor eenvoud. GarageBand is heel goed, eenvoudig, maar met alle mogelijkheden die je nodig hebt. What you see is what you get. Like that! ;-)

  5. Nou, na die tip over meerdere takes denk ik dat ik voorlopig ook nog wel even genoeg heb aan GarageBand. Ik dacht echt dat alleen duurdere programma’s dat mooi oplosten, maar blijkbaar heb ik niet goed op zitten letten.

  6. @Nils: ook een ding: tempo changes. Zit er ook in. Moet je wel een optie onder Mastertrack aankiezen, maar ook dat kan allemaal. Ja, erg goed!

    Misschien moet ik er eens serieus mee aan de slag en wat tips op mijn blog vermelden. Het toffe vind ik ook dat je met een out-of-the-box Apple gelijk profi kunt opnemen. En da’s mega slim van Apple. Ja, dat dan weer wel :-)

  7. Ja, dat tempo-verhaal kende ik wel. Hoewel je dan weer geen maatsoortwisselingen (en toonsoortwisselingen?) kan doen binnen een nummer, dacht ik.

    Maar tips en truuks over hoe jij bepaalde programma’s gebruikt lijkt me inderdaad best leuk om over te lezen, ook als ik die programma’s (nog) niet heb.

  8. Als het zo Lo-Fi moet zijn is zelfs Garageband nog overkill lijkt me. Met een handrecordertje krijg je dit resultaat ook wel.

    Mooie miniatuurtjes trouwens, songs zou ik het niet willen noemen. En volgens mij is deze gast dusdanig creatief dat hij het gewoon uit z’n mouw schudt, dus of het nou zoveel moeite gekost heeft…

  9. @Max: ja, hedendaagse spullen zijn HIFI, te HIFI zelfs. Maar goeds in Tape Op Magazine lees ik ook interview met Adam Franklin. Producer geweest van o.a. My Bloody Valentine, The Jesus and Mary Chain. Gebruikt ook Garageband, MAAR zonder extra microfoon, gebruikt gewoon de ingebouwde mic van de MacBook. Dat vind ik nou leuk. En ga ik ook eens doen :-)

  10. Voor muzikanten voegt het niet echt iets toe inderdaad. Misschien voor even snel ideetjes opnemen. De geïntegreerde bibliotheek met bandjes is dan misschien wel handig.

    Het waarschijnlijk handiger als je regelmatig mensen interviewt ofzo en daar een laptop voor zou willen gebruiken.

    Uiteindelijk doet het qua openemen uiteraard niks dat niet met het kaalste opnameprogramma kan, maar gebrek aan toeters en bellen is als je ze niet nodig hebt best fijn. En een prettige en ‘fun’ interface is soms ook best wat waard (zo prettig vind ik Audacity niet werken bijvoorbeeld).