in samenraapsel

Mijn gastcollege voor Fontys Hogeschool, Tilburg

Fontys, nieuwe generatie

Vanmiddag, Tilburg, op de hogeschool Fontys, sprak ik over rechtenkwesties en hoe je geld kunt verdienen in een muziekindustrie die zich zelfgekozen laat opdelen in een oude en nieuwe industrie. Ik ben van de nieuwe, zonder bescheiden te willen doen. Maar dat terzijde.

De aanwezige dames en heren waren afkomstig van de richting Commerciele Economie, differentiatie International Event, Music & Entertainment Studies. Een interessante groep nieuwe garde. Maar opvallend was wel dat deze nieuwe garde niet echt op de hoogte bleek van moderne internet toepassingen. MySpace of YouTube hoefde ik niet uit te leggen. Maar Flickr was zeker bij een hoop studenten niet bekend. En slechts 1 vingertje ging de lucht in op mijn vraag “wie heeft ‘r een weblog?”. Om “maar, da’s alleen een reisblog” eraan toe te voegen.

Laten sprak ik daar Dick Sax (onderwijs/onderzoeksassistent Fontys) nog op aan. Dat geen student dus blogt. Hij vertelde dat hij elke student heeft uitgedaagd om er eentje te beginnen. En stelde een bedrag van 40 euro ter beschikking voor de winnaar. Geen student die er naar kraaide.

Ik moet zeggen, het waren een stel goeie en interessante studenten bij elkaar. Zo stelden ze behoorlijk goeie vragen. Maar van mij mogen ze wel iets brutaler worden. Ze leken het zelfs erg met hun gastdocent van die middag, ik dus, eens! Wel, vroeger vervloekte ik elke leraar die iets vertelde wat mij niet zinde. Stronteigenwijs zwom ik tegen de stroom in. En ik was van De Nieuwe Garde en Ik Vond Dat Het Allemaal Anders Moest. En dat vind ik nog steeds eigenlijk.

Oh ja, Twitter kenden ze ook niet.

Conclusie: www.flikker.nl en www.flikkah.nl zullen vandaag wellicht een hoop nieuwe unieke bezoekers erbij hebben gekregen. Maar ook dat, terzijde!

Update: vergat ik nog te vertellen. Mijn opdrachtgever voor dit gastcollege, Jan Bijlsma (coördinator projecten Fontys), is de oude bassist van Vengeance, een zeer succesvolle hardrockband. Jan kon mij het nodige over dat verleden vertellen. Heeft met Vengeance veel platen verkocht, in de goeie tijd, met name ook in het buitenland (Japan – hardrockland!). En ondanks dat, natuurlijk, gezonde kritiek op de BUMA en interesse in de nieuwe mogelijkheden online.

Geef een reactie

16 reacties

  1. Jan Bijlsma… da’s de goeie ouwe Vengeance…

    Tegenwoordig… pffffff… laat ik er dit van zeggen; met Jan, Jan en Peer was het leuker ;-)
    Wanneer talent omschakelt naar arrogantie is elke band gedoemd te mislukken.

    Tot zover…

    Ik vind het wel heul stoer dat je een gastcollege hebt gegeven Marco!

    En dat er zo weinig bekend is bij de studenten over de “nieuwe media” vind ik eigenlijk nog niet zo vreemd.

    Iemand moet het ze leren, in de boeken is het nog niet!

    You go mi boy! Ik is trots!

    xxxDaan

    PS je was wel weer heeeeel dichtbij hè ;-)

  2. Hyves heeft meen ik ook een blog, fotoalbum en ‘wat doe ik nu functie’. Denk dat voor veel mensen dat al meer dan genoeg is. Flickr & Twitter zijn maar labels. Wel met een specifieke doelgroep(ouwe lullen resp. marketing figuren) ;-)

  3. Leuk man zo’n college, is toch raar om als ouwe l….
    te lezen dat de jeugd zo onwetend is op dat gebied want in hun vriendenkring weten ze het ook niet
    anders zouden ze enz enz.

  4. pff, ben ik blij dat mijn studenten kritischer zijn. maar dat heeft met het vakgebied te maken, denk ik.

    ben overigens benieuwd wat je vertelt en of we het eens zijn (zie mijn muziekindustrie-verhaal op cut-up).

    Vengeance? daar moet ik ook weer eens achteraan voor mijn NWoBHM-boek, al komen ze daarvoor te laat.

  5. @theo: ze waren best kritisch, maar van mij mogen ze vol in de aanval, volledig ontkennen wat ik daar vertelde. Het er totaal mee oneens zijn en een eigen weg kiezen.

    Mijn verhaal? In een notendop: zoek je eigen kracht op, wees eigenwijs, alleen jij hebt gelijk en niemand anders, ga ervoor en geef niet op!

  6. ha Marco!
    ’t was zeker een interessant verhaal dat je hebt gehouden voor de studenten hier en ach, dat ze je niet meteen ‘naar de strot zijn gevlogen’ kan ook betekenen dat deze jong-volwassenen een zeer gebalanceerde kijk op een snel veranderende entertainmentindustrie hebben ontwikkeld ;-) CC is zo’n nieuwe realiteit die weer een hoop nieuwe invalshoeken in de denkwereld kan bieden.
    Hardop denken doen onze studenten minder
    snel ; ze verzamelen eerst het bredere beeld en komen dan met hun beschouwing, is de ervaring inmiddels. De week ervoor hadden ze een verhaal van iemand van Buma/Stemra aangehoord dus dit bood een heel andere en tegenovergesteld referentiekader op de materie.
    Zeer de moeite waard wat je hen aan tegen-beeld hebt geboden, in ieder geval.
    Voor herhaling vatbaar, dus die volgende uitnodiging zal niet lang op zich laten wachten.
    grts,
    Jan Bijlsma

  7. @Jan mooi om te horen hoe jij ziet dat deze generatie omgaat met het verwerken van de stortvloed aan mogelijkheden en informatie.

    Elke aanpak heeft zo z’n plussen en minnen. Zelf ben ik meer van de brede orientatie-generatie vermoed ik. Voor mijzelf sprekend kleeft hier wel een risico op analysis paralysis aan ;-)

    ~ Stephan

  8. Hoi Marco,

    Het was een leuk college, echter wil ik even inhaken op het antwoord dat Dick Sax gaf. Ik (en vele andere klasgenoten) hebben nooit iets gehoord over bloggen en 40,- krijgen.

    Groet,

    IEMES student