in samenraapsel

Via het interessante blog Unidentified Sound Object stuitte ik op bovenstaande video. In deze video en de 3 daarop volgende video’s wordt zeer exact de problematiek rondom het ontbreken van een referentie voor audio- en videomakers besproken. Een referentie, een ijkpunt voor wat betreft de signaalsterkte, hoe hard of zacht iets mag klinken. Hierdoor klinkt de ene productie harder dan de andere. In het verleden zijn er pogingen gedaan om het probleem te tarten maar werden tot op heden niet helemaal succesvol en bruikbaar uitgevoerd. Zo is Replay Gain al jaren in gebruik bijvoorbeeld in iTunes en dat ervoor zorgt dat alle tracks ongeveer even hard zullen klinken omdat de tracks onderling bijgesteld worden in volume.

Gelukkig is er inmiddels wel een oplossing, een standaard die voor Broadcasting binnen de EU als nieuwe norm gaat gelden: European Broadcasting Union’s R128 Broadcast Standard. En dit heeft nogal wat gevolgen! Ten eerste komt daarmee de loudness war (zie Wikipedia over Loudness War) ten einde! Je productie harder laten klinken zal via EBU R128 gecompenseerd worden, jouw productie klinkt via die leveling-techniek niet langer harder dan die van je concurrent. De nieuwe norm biedt meer mogelijkheden om te experimenteren met dynamiek en compressie. Om kort te gaan: radio, tv en film zal dynamischer gaan klinken.

Maakt Hilversum hier inmiddels al gebruik van? Ik zou het niet weten. Ja, dus! (zie reactie Conno van Wijk onder dit bericht). Maar dat valt te #durftevragen natuurlijk!

En heb je al ervaring met de nieuwe norm, of vragen? Laat een reactie achter!

Geef een reactie

  1. Wellicht ken je het al, maar een absolute leestip over bovenstaande materie is Perfecting Sound Forever (The Story of Recorded Music) van Greg Milner…

  2. Hallo Marco,

    Inderdaad erg blij met de R128 norm…..Het geeft meer vrijheid en audio mag weer klinken zoals het bedoeld is.
    Voor de serie Wie is de Mol van dit seizoen, waar ik bij Beta Beat Hilversum de audionabewerking voor doe, kan ik me dan ook flink uitleven. Ik hoor echter ook al weer andere geluiden, waarbij producenten het dynamisch bereik weer inperken. Das toch wel jammer……Dit heeft tot gevolg dat mensen dus gewoon op de oude manier blijven mixen en dan de mix vervolgens door een plugin halen om het naar de nieuwe norm te trekken. Jammer van het dynamisch bereik……wat mij betreft een gemiste kans!

    • Voor mijn werk moet ‘ie wel op OFF staan, dus ik ben daar gelukkig mee. Ook de volume verschillen tussen Finder en iTunes zijn op een Mac helaas soms erg lastig om mee om te gaan. Apple rommelt nogal qua audio. Zal geen prioriteit hebben voor Apple.