(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Podpraat #4 – Radiotopia

Wat ze in Trumpland kunnen, kunnen wij toch zeker ook?


Crowdfunding

De podcast 99% Invisible besloot in 2012 via crowdfunding haar 3e seizoen te financieren. Het doel was om via Kickstarter $42,000 op te halen maar het werd $170,477.

Dit memorabele voorval was voor mij een teken aan de wand dat er iets aan het veranderen is. De dollars voor 99% Invisible kwamen namelijk uit de zakken van de luisteraars, of zeg maar gerust: fans. 99% Invisible had die fanclub in 2 seizoenen weten op te bouwen door zich als een volbloed zenboeddhist zuiver te focussen op een kleine niche: een ieder die geïnteresseerd is in Ontwerpen Die Zich Voor 99% Aan Onze Zintuigen Onttrekken.

Voorbeeldje qua luistervoer, klik en luister:

Radiotopia.fm

Een paar jaar later richt Roman Mars, de grote man en maker achter 99% Invisible, samen met Public Radio Exchange (PRX) het collectief Radiotopia op om niet alleen voor zijn eigen podcast maar ook voor een stel andere topklasse podcasts geld in te zamelen. Een gezamenlijke “samen staan we sterk en zijn we slimmer” aanpak. In 2014 wordt het doel van $250,000 gesteld maar ook dat bedrag gaat een paar maal over de kop want in totaal stroomt er via Kickstarter $600,000 binnen!

Da’s een grote pod met geld!

Radio wordt niet vergeten

Dankzij de samenwerking met PRX worden de meeste podcasts van Radiotopia ook op de radio uitgezonden. Win-win. Toppie!

Radiotopia zorgt voor geldstromen, adverteerders en verzorgt een groot deel van de marketing. Het gedraagt zich een beetje als een omroep. Alle producties van Radiotopia vallen onder de supervisie van uitvoerend producer Julie Shapiro.

Ik moet aan onze NPO denken. Hoewel de geldstromen daarvan door de politiek bepaald worden en het reclamegeld via de Ster loopt, er zijn wel wat overeenkomsten te bedenken.

Daarom mijn vraag: zou de toekomst van NPO Radio in het verlengde van zoiets als Radiotopia kunnen liggen?

NTR Podcastdokter

Onder het motto “De NTR Podcastdokter geeft advies. En dat kost je niets.” wil de NTR podcasters in spe helpen bij het maken van een eigen podcast:

Of je idee wel haalbaar is? Wanneer heb je een goed verhaal te pakken en hoe vertel je dat? En hoe houd je je luisteraars vast? Wat is eigenlijk het verschil tussen een podcast en een ‘gewoon radioprogramma’?

Dat klinkt erg interessant en dus heb ik een afspraak met deze Podcastdokter gemaakt. Daarover binnenkort hopelijk meer.

Waar ik benieuwd naar ben is of de NTR ook de financiering van podcasts gaat begeleiden. Het zou wat mij betreft kunnen lijken op de regeling Open Woorden van het Mediafonds die een paar jaar heeft bestaan. Waarom is men daarmee opgehouden? En hoe kijkt het Mediafonds nu tegen het fenomeen podcasting aan? Het zijn vragen waar ik hopelijk ook antwoord op ga krijgen.

Nederland staat een beetje *kuch* stil

Moderne technologie op het vlak van audio en radio komt voor de volle 100% uit het buitenland. Op het gebied van hosting leunt vrijwel elke podcaster op SoundCloud. Een poos geleden heb ik daarover een balletje opgegooid bij Beeld&Geluid, want zou het niet veel logischer zijn dat wij Hollandse makers onze audio daar kunnen gaan opslaan? Behalve dat men het een “potentieel slim idee” vond (in reactie op mijn email), tot een uitnodiging voor een gesprek is het nog niet gekomen. 

Ook op het vlak van statistieken moeten we een beroep doen op een Amerikaanse service zoals die van Podtrac. Niets mis mee, het werkt als een dolle, maar met die gek van een Trump geeft het toch te denken dat wij naar de pijpen van een stel ouwe cowboys zouden moeten dansen.

De techniek van luistercijfers van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) werkt zover ik weet niet op podcast-feeds. Die worden dus niet meegemeten! Huh? Waarom bouwt men geen service zoals Podtrac om simpelweg ook de podcast-luistercijfers mee te tellen? De luistercijfers van een podcast zijn bijzonder exact te meten in tegenstelling tot de natte-vinger-luistercijfers voor radio. 

Podcasts on tour

Ook gaaf: Radiotopia gaat binnenkort een West Coast tour doen.

Radiotopia Live: Announcing Our West Coast Tour! – @PRX – Medium

Ik herinner me hoe ooit de Rock-‘n-roll vanuit Amerika overwaaide. In 1964 trok toen een stel geïnspireerde Stones-minded nozems hier in Den Haag – *kuch* Scheveningen – puur van opwinding een kroonluchter uit het plafond van het Kurhaus. Logisch want in die tijd draaide Hilversum slechts liedjes van Tante Leen. En daar was de jeugd dus he-le-maal klaar mee. Vandaar die boot voor Scheveningen, Veronica, die de hele dag door, in tegenstelling tot Hilversum, wel Rock-‘n-roll draaide!

Wat er nu gebeurt met podcasts voelt als een nieuwe revolutie. Zo is het aantal jongeren dat naar de radio luistert dalende en het aantal luisteraars van podcasts stijgende:

Een nieuwe generatie radioluisteraars prefereert de podcast. ‘Mensen willen niet meer op vaste tijdstippen hoeven te luisteren, maar gewoon wanneer het hen uitkomt.’

Als er vraag is dan zou je gek zijn om niet voor aanbod te gaan zorgen, toch? Tenzij je wilt dat de jongeren massaal naar Amerikaanse podcasts uit Trumpland luisteren. De Engelse taal is voor jongeren een kleiner obstakel dan ooit tevoren. En de taal trekt net als bij de Rock-‘n-roll jongeren wereldwijd aan.

Kortom: het wordt tijd dat we in Nederland wat bruggen gaan bouwen voor het te laat is!

Tot zover. Heb een goed weekend!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.