in samenraapsel

De niche is zo nietszeggend nichts!

Wie ermee begonnen is mag Joost heten, of Joop, of Piet. Of voor mij part Samantha. De niche is overschat. Die regel dat een blogger zich moet beperken tot 1 onderwerp.

Kijk vroeger, ten tijden van de ambachten, hielden alle schoenmakers zich bij hun leest. Hoewel menig schoenmaker zijn hand niet omdraaide voor het plakken van een lekke band, geen haar op zijn hoofd overwoog het zijn core business te noemen.

Maar die tijden zijn voorbij. Iemand die op Twitter autistisch het maar over 1 ding gaat lopen te hebben eindigt langzaam de pijnlijke 0 followers dood. Vandaag de dag is het verdacht als je het alleen maar over je werk gaat hebben, op je blog, op je Twitter, op je Faceboekje en zelfs offline.

Oh ja, offline! Stel je hebt een vriend en die zit in je kring (Google+ hint). En stel dat je met die vriend alleen maar over blauwe druiven kunt lullen, puur omdat dat nu eenmaal zijn specialisatie is. Blijft dat dan boeien met dat vriendje? Nou, prettige wedstrijd!

Ik zie geen reden waarom een blogger zich zou moeten beperken tot 1 onderwerp. En geloof me: ik heb hier heel erg vaak diepzinnig over nagedacht. Kortom: deze conclusie komt van ver en niet van een nachtje ijs.

In deze nieuwe tijd vlak aan het begin van de Digitale Revolutie gaat het een kwestie van lijstjes worden. Van vrienden weet je namelijk waar ze goed in zijn en dat is nooit alleen maar 1 ding. In je hoofd zit dus een lijstje en weet je waar je ze voor kunt bellen. Als je hulp nodig hebt bij je verhuizingen, dat ene recept van die lekkere hartige taart, die slimme plugin voor je blog en ga zo nog maar een eind door.

Zelf moet ik het goeie voorbeeld geven en zo’n lijstje van zaken maken waar je mij voor kunt vragen. En ja, daar heb ik allemaal de afgelopen 8 jaar rekeningen voor gestuurd. Een enorme lijst aan diverse werkzaamheden. En ja, dat kan ik allemaal goed en dat laat de schoonsteen goed doorroken en reken ik dus graag (ja, ik zal dief van eigen portemonnaie zijn zeg!) ook allemaal tot mijn werk. En mijn leven. Omdat dat 1 ding is, werk en leven. Of moeten we het daar ook nog over gaan hebben? Ik als mens, ik ben 1 persoon. Maar wel 1 met een hele lange lijst opsommingen van dingen die ik leuk vind en goed kan. En nogmaals: daar kun je mij voor bellen, emailen, twitteren enzovoorts. Stuur ik een rekeningetje, deal?

Update: kwam Blom mee:

Geef een reactie

  1. regelmatig heb ik hier discussies over met collega zzp-ers, vrienden, in blogworkshops ook, en denkt men altijd de gedachten van de ander, de potentiele lezer van hun blog, te kunnen lezen. alles wordt ingevuld. ‘de ander verwacht dat …’ ‘mijn publiek wil niet lezen dat…’

    kloppen die feiten wel?

    bovendien, je vertelt een kind die altijd drumt toch ook niet dat hij eens moet ophouden met ook nog voetballen?

  2. Het idee van de niche is door iemand bedacht om er een boek over te kunnen schrijven en workshops over te kunnen geven. Om deze reden worden heel veel dingen bedacht die we zogenaamd moeten leren en weten, liefst door dat ene boek te kopen en in te schrijven op die ene workshop.

    • Eerst vergelijkend niche-onderzoek doen en dan beginnen. Alles zuiver gericht op die niche. En natuurlijk zuiver bedoeld voor de zeer precies bepaalde niche-doelgroep.

      – wat is een niche?
      – hoe vind je een niche?
      – hoe blijf je bij je niche?
      – de bekende niche-valkuilen?
      – wat als iemand anders dezelfde niche begint?
      – wanneer vergroot of verklein je je niche?
      – wat je altijd wilde weten: levert zo’n niche ook geld op?
      – bekende niche-bloggers die 20.000 dollar per maand verdienen
      – niche Search Engine Optimalisation
      – de toekomst van de niche

      Ja, daar zit met gemak een boek in :D