in samenraapsel

Prefab Sprout – Cars and Girls

Nogal een lied als je het mij vraagt. Gruwelijk goeie songwritert die Paddy McAloon!


Voor een kleine donatie via IDEAL zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, klik hier. Alvast bedankt!


Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Zeg Marco, ben het met je eens hoor. Prachtig nummer. Zonder twijfel. Maar kan jij mij – met je muzikale achtergrond – uitleggen wat maakt dat een nummer mooi is en je raakt?

  2. Laat ik een poging wagen:

    Muziek is een spel met spanningbogen, dynamiek. Hoog, laag. Hard, zacht. Als we opgewekt zijn praten we sneller en gaat onze stem omhoog. Als we down zijn gaat de stem naar beneden. Down en somber is daarom diep. Hoog en schel is eng. Ons gehoor is geconditioneerd en vindt bepaalde frequenties prettiger dan anderen. Midrange is ons luistergebied.

    Een melodie vertelt een verhaal. Zo praten wij zelf ook als je goed luistert. Niemand praat monotoom. Muziek zoekt het ritme van de taal op. Als iemand heel snel zingt, klinkt dat stom. En te traag ook. Het moet menselijk klinken. Een viool in het orkest volgt ook meestal het ritme van de menselijke stem.

    Harmonie is de ambiance van de melodie. Het podium ter ondersteuning of soms ook de offset om het een raar duwtje te geven. Popmuziek is sterk gebaseerd op herhalingen, het refrein dat terugkomt aangegeven door een couplet dat er naartoe werkt.

    Een ander kenmerk van popliedjes is dat ze simpel zijn van melodie. Iedereen kan de melodie onthouden en nafluiten. De soundtrack op de fiets. De soundtrack in de douche. En veel popmuziek heeft een geluidstechnisch effect, de hitfactor. Doe Maar met hun ‘retete’ bijvoorbeeld. Of het effect in Good Vibrations van de Beach Boys. Door dat effect onthou je het liedje beter. Lady Gaga enzo gebruikt dat ook. Soms is het melodie met een effect.

    En een dosis magie. Als componist weet je wat een lied tot een goed lied maakt, toch herken je het pas als het zover is. Muziek is wiskunde maar de belangrijkste schakel blijft nou net dat ding dat je niet verklaren kunt, dat maakt of het echt goed is.

    De uitvoering is ook nog heel erg belang. In hoeverre er met gevoel gespeeld wordt enzo. Maar ik laat het hier even bij als je het goed vindt :)