Onderzoek Nielsen toont aan: groeimarkt voor blogs

Een poosje terug lieten allerlei ‘experts’ mij weten dat het bloggen echt op zijn retour zou zijn. Mensen waarvan je verwacht dat ze verstand van bloggen hebben. Ik was het daar niet mee eens en toonde met mijn blogbericht aan dat Nederland een stijgende lijn op dit gebied laat zien. Maar nee hoor, ze verklaarden het bloggen dood omdat de sociale media van Twitter en Facebook die rol voor een groot deel overgenomen zou hebben. En ik moest niet zozeer naar Nederland kijken maar naar America want daar was de trend al veel duidelijker merkbaar, zo zeiden de ‘experts’.

Een recentelijk onderzoek van Nielsen toont het tegendeel aan: blogs zijn groter dan ooit tevoren! In 2006 meette Nielsen 36 miljoen blogs wereldwijd die eind 2011 zijn gegroeid naar een aantal van 181 miljoen.

Number-of-blogs

Nielsen concludeert (door mij vertaalde quote):

Het is geen verrassing dat het groeiend aantal blogs een groei van de bloggers weerspiegelt. In totaal publiceerden 6,7 miljoen mensen blogberichten op blogs, en nog eens 12 miljoen mensen schrijven blogberichten op sociale netwerken.

Nielsen beschrijft een paar kenmerken van deze bloggers:

  • Vrouwen vormen de meerderheid van de bloggers, en de helft van bloggers zijn tussen de 18 en 34 jaar oud
  • Bloggers zijn goed opgeleid: 7 van de 10 bloggers hebben een universitaire studie genoten, een meerderheid van hen is ook daadwerkelijke afgestudeerd
  • Ongeveer 1 op de 3 bloggers zijn moeders, en 52 procent van de bloggers zijn ouders met kinderen onder de 18 jaar oud in hun huishouden
  • Bloggers zijn actief in sociale media: ze zijn twee keer actief in het plaatsen van content of reacties op consument gerelateerde video sites zoals YouTube, en bijna drie keer meer kans om in de Message Boards / Forums plaatsen binnen de laatste maand

Qua blogsoftware is Blogger nog steeds de grootste met 46 miljoen unieke bezoekers uit de Verenigde Staten in oktober 2011. Goed voor een 2e plek na Facebook (!). Tumblr is de snelst groeiende en wist het aantal bezoekers te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar naar 14 miljoen unieke bezoekers. WordPress is natuurlijk de meest gebruikte blogsoftware wereldwijd. De cijfers van Nielsen lijken alleen uit te gaan van de WordPress.com versie, de hosted oplossing van WordPress. Tikkie slordig van Nielsen dat in haar rapport daar geen melding van maakt.

Maar goeds, iedereen die zegt dat bloggen dood is, of niet hip meer, of wat dan ook, die lult dus totale onzin! Bloggen is groter en belangrijker dan ooit tevoren!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

2 reacties

  1. Hoeveel bedrijven roepen: ‘we moeten iets met een blog gaan doen’? hoeveel scholen vertellen hun leerlingen dat zij toch echt een blog moeten gaan bijhouden? hoeveel ziekenhuizen zien in dat service en informatieverstrekking via blog belangrijk is en effectief is? moet ik doorgaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.