Levenslang aan het blogdogma en dan sterven

Ooit dacht ik een Dogma Der Bloggert op te moeten stellen. Niet gedaan. Alexander Klöpping Ernst-Jan Pfauth en Tim de Gier deden het wel: silicongrad.nl

Hieronder het lijstje – voor het geval die badgasten vergeten hun host te betalen:

1. Gij zult geen links twitteren, maar bloggen.
U bent immers geen wandelende RSS-lezer
2. Gij zult de inleiding overslaan
3. De conclusie verrast altijd
4. Een kop mag lelijk zijn, maar moet prikkelen
5. Gij zult niet dwepen, maar waarde toevoegen
6. Beeldgebruik dient niet de esthetiek, maar informatie
7. Toon niet uw navel, maar die van anderen
8. Header is voor navigatie, footer is een schatkist
9. U bent niet zo goed als uw laatste bericht, maar als uw stroom
10. Erken vrouwen (25%)

Klinkende zaken! Puntje 6 mag wat mij betreft iedereen blogger die gebruik maakt van stockfotografie op een papiertje schrijven en met gaffa tape op zijn voorhoofd plakken zodat Hans Aarsman hem erop kan aanspreken

Er staan ook wat zwakke dingen tussen. Puntje 7 bijvoorbeeld. Zelfbevlekking mag niet? Ben ik het niet mee eens. Puntje 9 is flauw en puntje 10 is lastig, want hoe moet ik een vrouw voor 25% erkennen?

Ik mis een opgetrokken middelvinger richting Apple. En ik mis een verplichting tot Share Alike in plaats van dat je Al die onzinnige Rechten wilt Voorbehouden. En dan nog wat, maar daar moet ik nog ff op stomen…

Update: er is ook nog een ‘gecorrigeerde versie’:

1. Links zijn 90% van de waarde van twitter
2. Ieder artikel behoeft een introductie
3. De conclusie staat aan het eind
4. Een kop is een titel
5. Alle informatie voegt waarde toe
6. Beeldgebruik is altijd esthetiek
7. Tieten trekken meer bekijks dan navels.
8. Header is voor bovenaan, footer is voor onderaan en tevens vrijwel altijd kut.
9. Je bent zo goed als het aantal lezers dat je hebt.
10. Fuck bitches, get money

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.