SEO enzo

Gisteren ging het tijdens het wekelijkse #blogpraat praatje op Twitter over Search Engine Optimization. Een erg populair onderwerp vooral in Het Land Der Blinde Bloggers.

Mijn grootste bezwaar tegen SEO is dat de SEO-experts Google als god beschouwen. En dat je er volgens hun werkelijk alles aan moet zien te doen om Google zo goed mogelijk te bedienen. Ik vind dat de omgekeerde wereld, want het is toch echt zo dat Google de blogger moet volgen en niet andersom! Wij bloggers zorgen immers voor de content. Kortom: wij zijn de kippen die de eieren van Google leggen.

Maar goeds Google vindt die aandacht allemaal vast wel prima natuurlijk. Pappen en nathouden zullen ze daar wel denken. Maar wat Google betreft hoeft het helemaal niet zo rigide. Het staat je vrij om leuke titels te typen. Van die titels die niemand gebruikt waardoor je lekker opvalt. En Google vindt het ook vast heel leuk als jij als blogger je best doet om unieke content te schrijven want Google is dol op unieke content.

Bloggers moeten zich druk maken om andere dingen. Zo is de noodzaak om gevonden te worden via Google misschien nog wel relevant, maar veel minder dan een paar jaar terug. Ik denk zelfs dat we binnen een paar jaar vrijwel niet meer gaan zoeken via de zoekgigant want let wel: het is een heel abstract idee dat zoeken op Het Hele Internet. Het gaat steeds relevanter worden om binnen een site te zoeken. Twitter Search en YouTube Search zijn enorm populair. Of het zoeken via tags, zoals Twitter en ook Tumblr mega goed doen. Of zoeken via jouw vriendennetwerk. Of zoeken via je RSS-reader.

Tumblr, ook een zeer populair blogsysteem, doet het trouwens erg slecht op het gebied van SEO. Simpelweg omdat het de titel-tag bij zaken als fotos, quotes, audio en video geheel achterwege laat. Toch is Tumblr heel populair en effectief. Dat komt omdat het eigen netwerk zo sterk is. Dus nogmaals: Google is echt minder relevant aan het worden voor het doelbewust vinden van content.

Dus wat mij betreft hebben de bloggers des vaderlands het makkelijk, want doe dit en je zult heersen:

  • kies een leuke titel (heb schijt aan hoe anderen het doen en wees uniek!)
  • maak een goed stuk tekst, foto, video, audio en/of alles in de mengvorm zoals jij het wenst (heb schijt aan hoe anderen het doen en wees uniek!)
  • gebruik tags die handig zijn om de blogpost mee te duiden
  • gebruik 1 of meerdere categorieën waar je het artikel onder wil brengen

WordPress, mijn favoriete blog-software sinds begin 2005, is al geoptimaliseerd voor SEO, HTML zuivere koffie en meer van dat soort technisch geneuzel waar je ver buiten wil blijven. Kortom: je kunt rustig slapen nu je dit alles weet.

Was getekend,

Een blogger (zie “over mij”)

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.