Bob Dylan quotes verzinnen: zo werkt creativiteit

An article in Tablet magazine revealed that in his best-selling book, “Imagine: How Creativity Works,” Mr. Lehrer had fabricated quotes from Bob Dylan, one of the most closely studied musicians alive.

Die quotes van Bob Dylan heeft Jonah Lehrer uit zijn eigen duim gezogen. Op het boek (ligt naast me op de bank) staat dat ‘ie #1 op de bestsellerlijst van de New York Times staat.

Op de achterkant van het boek lees ik dat hij redacteur is bij Wired en schrijft voor The New Yorker en The Wall Street Journal. Zijn eerste twee boeken, Proust was een neuroloog en Hoe we beslissen, waren ook wereldwijd grote successen.

Zoals iedereen wel weet heet Bob Dylan in het echt Robert Allen Zimmerman. Hoe Jonah Lehrer in het echt heet weet ik niet. Iemand?

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

7 reacties

  1. Ongelooflijk, meteen is de auteur al zijn geloofwaardigheid kwijt. Waarom zou je uberhaupt Dylan-quotes bedenken als de man genoeg bijzondere uitspraken heeft gedaan om uit te putten?

    1. De man neemt een pseudoniem en schrijft door. Als je zo lang als journalist bij De Groten Der Aarde werkzaam bent en zoveel boeken kunt verkopen…

      De meeste journalistieke verhalen zijn trouwens flink gelogen. Verhalen over ontstaansgeschiedenis Google, Apple etc. Klopt geen bal van. Verslaglegging oorlogen? 911. Irak en massavernietigingswapens. Et cetera. De crisis in de financiële wereld.

      Photoshop en nieuwsfotografie?

      Tja de waarheid…

      1. Nou, dat vind ik wel wat erg kort door de bocht, Marco. Er zijn inderdaad gevallen van journalisten bekend die hun verhalen uit de dikke duim zogen en de Telegraaf staat bekend om zijn creatieve omgang met de werkelijkheid, maar over het algemeen heb ik wel vertrouwen in de journalistiek. Niet in de laatste plaats omdat ik zelf in dat vakgebied bezig ben. En mijn verhalen, en dat weet ik zeker, zijn niet uit de dikke duim gezogen.

        1. Ik twijfel ook niet aan jouw zuiverheid maar ik durf wel te beweren dat elke krant vol fouten en niet geheel kloppende verhalen staat. En met photoshop wordt echt van alles uitgehaald om de boel op te leuken, de feiten leuk te verdraaien. Ook qua copyright neemt geen enkele krant het nauw en pakt zo een foto van een fotograaf en plak er een andere naam onder. Vaak afgedaan als foutje, soms echt heel bewust.

          Dit is leuk leesvoer http://stoerboek.nl/index.php/2012/07/hoe-je-met-liegen-de-pers-haalt/

          1. Ik heb een tijd geleden dat boek van Joris Luyendijk en het antwoord van zijn collega-journalisten gelezen: beide boeken bieden een interessant inzicht in hoe het nieuws gemaakt wordt. Die voorbeelden uit het stuk van Marcel van Driel zijn inderdaad mooie voorbeelden van hoe men door niet de feiten te checken flinke slaters slaat. Eigenlijk mag dat niet voorkomen dat persberichten klakkeloos worden overgenomen zonder dat er iets gecheckt wordt. Dat ze bij RTL Boulevard niet aan feitencheck doen, nou ja, dat verbaasd me niets, maar van NRC verwacht je zoiets toch niet. Dit is volgens mij wel een gevolg van de vele bezuinigingen in de journalistiek. Overal wordt op gekort, alles moet snel. Maar dat van gefotoshopte nieuwsfoto’s, daar weet ik niets van. Heb er ook niets over gehoord. Misschien dat onze vriend Hans Aarsman daar meer over weet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.