in samenraapsel

Waarom wordt muziek niet afgestemd op het medium?

Een grafisch ontwerper houdt altijd rekening met zijn medium. Die houdt voor wat betreft de kleuren en afmetingen rekening met of het op internet, in een krant, of glossy magazine gebruikt gaat worden.

Muzikanten en de hele studiowereld lijken er maling aan te hebben. Hoewel het meerendeel de muziek in MP3 variant op een iPod of smartphone zal beluisteren wordt deze muziek nog gemaakt voor hele dure HIFI installaties. Vrijwel alle grote producties worden door een mastering engineer met hele dure spullen in een perfect akoestische ruimte behandeld. Ik ken er geen een die het checkt op hoe het op een laptop of iPod klinkt nadat die fullrange 24 bit 96 kHz door een mp3/aac-converter gehaald is. Ook al weet men dat het distributieplatform iTunes, Amazon en Spotify zal zijn.

Sterker nog: muzikanten houden zelden rekening met de omgeving waarin de muziek beluisterd gaat worden. Ook al weet men dat men de muziek met name buiten zal beluisteren via de iPod/smartphones. Hoewel veel mensen muziek uitkiezen die past bij hun stemming en hoewel men zich kleedt op de temperatuur en wil voldoen aan het verwachtingspatroon van de omgeving (niemand durft met een zwembroek te gaan winkelen, maar aan het strand is het geen punt), je muziekkeuze wordt er niet door bepaald. Simpelweg omdat het aanbod er niet is. Er is geen musicus die daar vandaag de dag tekening mee houdt.

Het is natuurlijk lastig, met name omdat er de laatste jaren veel media bijgekomen zijn. Maar het is wel een verschil met vroeger want toen werd muziek wel degelijk bepaald en afgestemd op de omgeving. Een klassieke orkest heeft een zaal met galm nodig. Zet een orkest in een droge ruimte en het klinkt verschrikkelijk. En de komst van stereo ten tijden van de Beatles heeft ook echt voor een totaal nieuwe luister ervaring gezorgd. Tot op de dag van vandaag zijn vele Beatle liedjes bedoeld om in mono te beluisteren. Zo hebben de engineers en The Beatles het namelijk bedoeld. Maar wat er gebeurt als je muziek mee naar buiten neemt, daar heeft vrijwel niemand over nagedacht.


Voor een kleine donatie via IDEAL zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, klik hier. Alvast bedankt!


Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Ik lees nu How music works van David Byrne, die had het hier ook over in het eerste hoofdstuk. Over muziek die (door de eeuwen heen) voor de ruimte geschreven wordt, van kathedraal naar concertzaal. En dat er dus nog geen muziek speciaal voor mp3 spelers of voor in de auto gecomponeerd is. Goed boek trouwens!