“Je moet gaan vloggen man”

Ik had gisteren Michael Minneboo aan de telefoon. Hij vond dat ik moest gaan vloggen: laten zien waar ik mee bezig ben en de lezers, nu ook wel kijkers te noemen, je eigen hoofd voorschotelen om een en ander mondeling en visueel mede te gaan delen. Maar omdat zoiets toch wat vragen bij mij opriep heb ik gevraagd Michael naar Den Haag te komen voor een kort vlogje. Zo gezegd zo gedaan, zie hier dat 1e resultaat.

Leermoment: zet dat cameraatje niet op macro voor een scherper beeld. En dat het geheel niet naadloos lipsync is (lippen en beeld lopen niet strak gelijk) irriteert mij een beetje. Maar goeds dat is bij menig cameraatje het geval en ook vaak een nadeel aan digitale televisie. Dat terzijde.

Wat mij ook opvalt is dat video’s niet zo heel vaak bekeken worden. Ik dacht dat het tegendeel beweerd wordt? Bovenstaande video is slechts 12 keer bekeken. Hij staat al sinds gisteravond op YouTube en ik heb hem via Twitter en Facebook al een promotioneel schopje gegeven. 12 kijkers, waar wellicht nog wat schele indianen tussen zitten ook.

Zelfs bij Vincent Everts op zijn YouTube is het relatief rustig.

Met audio, een stukje muziek, de opnames van een potje voetbal of whatever heb ik meer ‘views’. Waarom? Omdat dat echt mijn ding is? Ik vermoed dat de mobiele telefoon roet in het eten gooit. En voor video moet je geluid goed kunnen horen. Allemaal zaken die je onderweg of in een cafeetje niet zomaar kunt regelen. Dat geldt voor audio natuurlijk ook, maar wellicht dat de audio in SoundCloud juist beluistert wordt door mensen die er ff voor gaan zitten.

En ja, Justin Bieber heeft wel heel veel videoviews. Maar bij mij, meer dan een paar duizend is het nooit geworden. En vaker dan dat dus minder dan honderd views. Buiten dat, dat uhm *kuch* vloggen, dat heeft misschien toch wel wat…

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

8 reacties

  1. Video kijken is gewoon meer gedoe. Podcastje luisteren gaat prima terwijl je andere dingen doet. Een stukje tekst leg je even weg, of sla je even op voor later(instapaper!). Een video moet je blijven kijken. Nou ja, moet, niks moet natuurlijk, maar zo voelt het dan een beetje.

  2. zolang een vlog qua inhoud en tijd lijkt op een blogpost kijk ik er naar. moet het wel boeien. ik heb gemerkt dat je een klik moet hebben met de persoon tegenover je. als ik gemaaktheid zie kap ik ermee. zolang het puur, in een take opgenomen (vaak het beste toch) is, en kort en bondig, kan ik er wat mee.

  3. Wat voor mij uit dat filmpje met Michael knalt is dat het belangrijkste is dat je enthousiast voor de camera staat. Ik bedoel: hij verkoopt het vloggen zonder het te verkopen. Gewoon door er spontaan en enthousiast over te vertellen. Prachtig filmpje.

  4. Het is wel waar dat veel video’s niet heel veel oogballen opleveren. Ik heb zelf een paar hits gescoord met mijn Daily Webheads, en daartussen zitten ook veel afleveringen die lager scoren. Maar in tegenstelling tot de NPO of de commerciele omroepen worden we niet op kijkcijfers afgerekend. Sterker nog: daar doe ik het niet voor. Mijn video van de Rober Crumb expositie scoorde relatief weinig qua views, maar een reactie als deze maakte dat weer helemaal goed.

    1. Ja, da’s waar en je moet het vooral ook doen omdat het leuk is. Maar ik kijk ook met twee opgetrokken wenkbrauwen naar de verschillende type media. En ik ben een audiomannetje dus ik denk altijd: “waarom moet er beeld bij, waarom moet er beeld bij?”. Dus dit soort berekeningen doen ook iets met me. Neemt niet weg dat ook ik video vaker zal gaan inzetten denk ik.

      1. Met beeld kun je visualiseren wat de talking head zegt, of juist op visuele wijze contrasteren met wat de talking head zegt. Dat mis je weer bij audio-interviews. Zelf vind ik het heel fijn om mensen te zien praten. Om hun motoriek en expressies te zien. Ik blijf zelf beter bij de les als mensen in de lens kijken, audio kan ik ook horen terwijl ik ondertussen de vuile vaat in de vaatmachine stop. Dat heeft voor een nadelen, maar dat geldt voor beide vormen natuurlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.