in audioanalyse

Gisteren werd op de Amerikaanse muziekbeurs de Namm Live 8 door de Duitse firma Ableton gepresenteerd. Ik gebruik Ableton Live vanaf versie 1.5. Het pakket was toentertijd een revolutie. En met het uitkomen van Live 8 voel ik opnieuw die sensatie.

Hieronder een opsomming van interessante nieuwigheden van Live 8.

Groove patterns

Natuurlijk afgekeken van de Reason 4 ReGroove Mixer van Propellerhead, maar nu ook in Live een goeie mogelijkheid om MIDI en audio clips qua groove te matchen met andere clips. Hiermee kun je de feel van clips dus gelijktrekken.

Ten opzichte van Reason heeft Live hierin een groot voordeel, omdat de groove van clips geabstraheerd kan worden door ze simpelweg in de Groove Pool te sleuren. Dit werkt sneller en eenvoudiger dan in Reason.

Nieuwe warping/timestretching engine

In Live 8 is de timestretching engine opnieuw aangepast. Je kunt nu op basis van de timeline de audio gaan versnellen of vertragen wat veel logischer is voor musici die maatverdelingen snappen. Ook is er geluidstechnisch het een en ander verbeterd, wat natuurlijk zeer welkom is voor projecten waarbij je met compexe audio werkt (stemmen, akoestische instrumenten en dergelijke).

Looper

Op het Haagse Crossing Border festival zag ik vorig jaar Liam Finn. Die werkte met een looper pedaal, zodat hij diverse gitaarpartijen over elkaar heen kon leggen, live. Met Live 8 kan je dat ook. Zelfs in combinatie met een eenvoudig voetpedaal voor Record en Undo (zal wel via een MIDI sustain-pedaal of iets dergelijks werken). En meerdere Loopers in Live kun je natuurlijk synchroniseren. Geweldige optie, niet alleen voor gitaristen, maar ook om in de studio en live mee te experimenteren.

Nieuwe effecten

Aan Live 8 zijn een paar nieuwe effecten toegevoegd:

  • Vocoder – ten opzichte van Propellerhead Reason met een belangrijk voordeel: audio input van Live!
  • Multiband Dynamics – met een geweldig interface, super handig in gebruik zo te zien. Ben erg benieuwd naar de klank.
  • Overdrive – ik citeer: “models the circuits found in legendary stompboxes and forms a perfect complement to Saturator and Dynamic Tube”. Wellicht opvallend anders in klank dat de andere vervormers in Live. Altijd belangrijk voor mij, want ik hou van lofi.
  • Limiter – een brickwall limiter. Als deze digitaal en hard klinkt zal ik hem misschien nooit gebruiken, maar als ‘ie net zo goed klinkt als de Propellerhead Reason 4 MClass Maximizer des te vaker!
  • Frequency Shifter – ik citeer: “frequency shifting and ring modulation for flange effects, atonal harmonics and the sound of Fifties science fiction”. De bewegingen in frequentiebanden zijn zoals bij vele andere effecten van Live via een LFO in te stellen. En bewegingen in het geluid maken kille en strakke geluiden meer levendig. En wat te denken van de Frequency Shifter op een bas? Vet fahnkiii, denk ik!

Interface/workflow verbeteringen

Nu stond Ableton Live al bekend om haar geweldige interface. Maar in Live 8 is het zelfs nog verbeterd:

  • Crossfades in Arrangement View – je kunt nu (eindelijk, echt eindelijk!) crossfades tussen clips maken in de Arrangement View. Daar zullen de DJ’s die Live live gebruiken niet veel om geven, maar in de studio is dat heel heel erg handig. Tijdens het mixen van Flick Radio in 2007, moest ik omdat crossfades toentertijd niet in Live zaten deze zelf met de hand erin tekenen. We spreken over honderden clips. Mega veel extra (onnodige) tijd. Bij ProTools en elke ander digitaal audio workstation systeem kon je dat altijd al. En nu dus met Live 8 ook.
  • Verbeterde MIDI editing – in Live 8 kun je nu step recording toepassen.
  • Group tracks – je kunt een paar tracks groeperen en ze ‘oprollen’ in 1 track. Zeer handig bij complexere mixen en ook handig als je meerdere clips los van een scene in 1 keer wilt triggeren.
  • Multi-parameter manipulation – parameters van verschillende tracks zijn samen te selecteren en te veranderen.
  • Zoom Display – het gebruikersinterface is te vergroten of te verkleinen via de zoom-optie onder Preferences. Handig als je Live ook op het podium wilt gebruiken en de boel wat wil ‘oprekken’.
  • Browser waveform display – in de Browser van live wordt nu de golfvorm van de audio afgebeeld en door de audio is te scrollen, zodat je snel kunt onderzoeken of die audio ook voor jouw project bruikbaar is.
  • Plug-in parameters – je kunt nu zelf parameters van externe plugins toevoegen zodat ze te automatiseren zijn in Live. Eindelijk, eindelijk! Zo kon ik nooit de parameters van de geweldig klinkende tape-delay van iZotope Trash automatiseren in Live omdat deze parameters buiten de 128-parameters-max range vielen. In Live 8 kan ik deze parameters dus zelf handmatig toevoegen. Geweldig!

World-class library

Toen ik Live 6 kocht, kocht ik de Live Essentials erbij, een grote bibliotheek met geluiden. Dat viel tegen, zeker in vergelijking met de bibliotheken die met Propellerhead Reason meegeleverd worden. Het klonk in mijn oren erg clean en koud.

De meest uitgebreide versie van Live 8, de Suite, wordt geleverd met de World-class library. Maar als ik naar de demo’s luister dan ben ik zeker niet onder de indruk. Afgezien van de suffige demosongs, verrassen de geluiden mij totaal niet. Sterker nog: dit staat haaks op het gevoel dat Live uitstraalt. Dat hele cleane past gewoon niet bij het pakket Live. Van mij mogen die geluiden dus veel eigenwijzer. Meer pit, meer ballen! Meer lofi en vervormd. Het moet knallen!

Daarnaast wil ik opmerken dat Live niet heel erg economisch omgaat met de CPU belasting van je computer. Het gebruikt meer dan het super effectieve pakket Reason. Terwijl Live zelfs geluidstechnisch soms achterblijft. Ook de CPU belasting van bijvoorbeeld een Cubase of Nuendo is vele malen lager bij het gebruik van externe plugins, maar met name ook de eigen plugins van Live zijn naar mijn idee wat te zwaar.

Live in combinatie met Reason is voor mij nog steeds de beste combinatie.

Collision

Een nieuwe plugin is aan de Suite toegevoegd. Misschien ook los leverbaar. Een percussie-synth. Opnieuw doen de demosongs mij niets. Ik vraag me af wat je ermee moet. De geluiden die hieruit komen kun je ook uit Live’s eigen Operator halen, super eenvoudig. En ten opzichte van Reason voegt het naar mijn idee niets toe. Dun, kil en koud.

Latin Percussion

Ik citeer: “is a collection of acoustic percussion instruments such as congas, bongos, timbales, claves, shakers, tambourines and bells from the worlds of Brazilian, Afro-Cuban and African music.”

De demo’s klinken aardig, maar te clean en te weinig levendig. Ook verwacht ik dat de CPU belasting voor deze grooves behoorlijk zwaar is omdat het om uitgebreide Instrument Racks gaat bestaande uit meerdere Simpler instanties.

Operator verbeteringen

Operator was altijd al een hele handige FM-synth. Vroeger programmeerde ik nog weleens een DX7 of DX100, maar dat was een heel lastig karweitje. In Operator is het programmeren van je eigen geluiden altijd kinderspel geweest. Helaas maakt Operator gebruik van slechts 1 sample per oscillator die over het hele keyboard getransponeerd wordt. Open bv eens Operator en gebruik de Noise als oscillator. Zelfs bij C3 hoor je een hele slecht klinkende loop, maar ga je hoger of lager het keyboard op dan wordt het gewoon lachwekkend.

De Operator versie van Live 8 maakt het mogelijk om je eigen waveforms te maken en te exporteren zelfs naar Simpler. Geinig. Ook zitten er nieuwe modulatie mogelijkheden en nieuwe filters in. Toch blijft mijn bezwaar de primitieve soundgenerator van Operator en dat toch in combinatie met hoge CPU belasting. Reason is daarin veel en veel beter en klinkt ook een heel stuk lekkerder. Zelfs de eerste synth die met Reason meegeleverd werd, Subtractor (mijn favoriete synth ooit trouwens!), heeft minder bijgeluiden en een CPU belasting van zeg maar minder dan 0%!

Akai APC40 controller voor Live

Akai heeft in samenwerking met Ableton een geweldige controller gemaakt, de Akai APC40. Ik denk dat dit wel de controller is die elke Live gebruiker wil kopen. Erwin Blom hoorde in de wandelgangen dat ‘ie 399 dollar gaat kosten. Dat klinkt niet te duur. Slim!

Max voor Live

Het modulaire synth en effect systeem van Cycling ’74 Max/MSP wordt nu beschikbaar als native plugin (wel voor een meerprijs, die nu nog onbekend is), waardoor je dus je eigen effecten en synths kan bouwen voor Live. De effecten en synths zien er net zo uit als Live’s eigen effecten/synths en zijn in Live realtime (!) te editen. Geweldig natuurlijk als je je eigen effecten wilt bouwen. Ik loop daar op zich wel warm voor! Ben benieuwd naar hoeveel CPU belasting dit van je systeem gaat vragen.

Share Live Set

Last but not least: Share Live Set. Met deze ogenschijnlijke simpele optie kun je straks in Live 8 jouw LiveSet sharen met iemand waarmee je samenwerkt (private) of iedereen (public). De files worden op de Ableton server gezet en je krijgt een embedded object die je op je weblog kunt aanbieden. Zelfs personen zonder Live zijn in staat om jouw LiveSet te bewerken omdat ze een tijd-gelimiteerde versie krijgen.

Deze optie in Live, Share Live Set, zal zeker navolging krijgen van andere software fabrikanten. En Ableton toont hiermee aan echt Ready For The Internet te zijn. Geweldig!

En mijn wensenlijstje dan?

Perfect is natuurlijk niets, vandaar dat ik wensen blijf houden:

  • Live maakt geen gebruik van dual-CPU, de performance van mijn huidige MacBook Pro is dan ook vrijwel gelijk aan de performance van mijn 6 jaar oude Sony bij een gemiddelde belasting.
  • CPU belasting van eigen (native) plugins en externe plugins is veel te hoog. Vergelijk het bv eens met Cubase/Nuendo. Vergelijk de native plugins eens met Reason en de schok is nog vele malen groter.
  • Live opent video’s in een extern window, wat heel erg onhandig is als je met bv Reason in combinatie werkt. Wanneer de focus op Reason ligt (je speelt een track in Reason in), valt de video hierdoor geheel weg. Zelfs Garageband kent dit probleem niet omdat het video-window vast is en dus altijd beeld blijft tonen.
  • Een uitgebreide UNDO-lijst zoals bij andere Digital Audio Workstations ontbreekt.
  • Of beter: een soort WIKI-style versiebeheer zou zeer welkom zijn zeker nu met de Share optie. Een persoonsgebonden versiebeheersysteem dus. Dat moet toch niet zo lastig zijn?
  • Bij het exporteren vanuit Live wil ik de optie hebben om de track te normaliseren op een andere sterkte dan 0dB en wel of geen dithering noise daarbij. Ook wordt het tijd om eens aan die export-functie een paar extra codecs te knopen zodat je ook naar FLAC, Ogg of MP3 kunt exporteren.
  • Take-loop-recording is nog steeds niet mogelijk. Zelfs met Garageband kun je heel eenvoudig uit meedere takes kiezen. Bij Live is dat alleen mogelijk door de temporary audio files folder te doorzoeken. Niet handig!
  • En balen dat Live 8 nog steeds niet de afwas voor je doet.

Conclusie

Live 8 is voor elke Live gebruiker een essentiële upgrade. Het is een zeer belangrijke stap voorwaarts.

Je zult zeker nog geduld moeten hebben, want Live 8 komt pas in het tweede kwartaal van dit jaar uit. Vandaar dat je versie 7 nu met flinke korting kunt bestellen. En dat is misschien wel aan te raden. De enige ja-maar die ik hierbij heb is: we weten niet waar Propellerhead aan bezig is. Zij zijn afwezig op de Namm. Waar zij mee uit gaan komen weet niemand. Maar dat het ook dik revolutionair zal zijn, staat buiten kijf.

Gerelateerde links:

Update: was vergeten ‘Take-loop-recording’ aan wensenlijstje toe te voegen. Zeer belangrijke ontbrekende feature voor wie audio opnames van externe bronnen in Live maakt!
Update: en de eerste officiële prijs erbij gezet: €448.87. Hola, dat valt niet tegen zeg!
Update: Sonic Academie heeft 2 Preview video’s gemaakt: deel1 – nieuwe effecten in Live 8 en deel2 – time stretching pro, grooves, grouping en crossfading

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

15 reacties

  1. Great review!

    On the one hand, it’s great that Ableton realizes that a premium product should have a large sound library.

    But as you note, a sound library must not only bring in the expeccted, but also bring in the “da noize”–the lo-fi, the edgy, and, of course, the drone material.

    I’ve resisted buying Ableton for all these years, because of my lo-cost ethic in music-making. But it’s such an appealing product.

    How would you rate its ease to learn for a new user?

  2. @gurdonark
    Thanks!

    My opinion about the sound is very personal of course. But at the same time, exactly the thing which made me buy Reason almost 9 years ago. The Subtractor is a naughty synth and for years I have been using that on a daily basis. Still love it. Fast, simple to use, mono, no tension on CPU and great outspoken/personal sound.

    I love the Live workflow, but it can be difficult at first. If you are interested I highly recommend the trial version first.

    Live is the best tool for audio manipulation imo. It’s fast and fun to work with. When MIDI got added to Live several years ago, it got a lot more complicated. With audio it was simple: either drop audio onto a clip, record the input or record the output of Live itself. I love this simplicity and have to admit that Live turned into a DAW over the years, a little more than I was expecting. However, you can still disable the things/objects you don’t like. It’s interface is after a few weeks of learning probably the best way to look at and play with audio. Although I am open to new things and still expecting my friends at Propellerhead working on some superb audiotool, at the moment nothing beats Live for me.

  3. Marco,

    Goed verhaal. Kijk er ook naar uit! Ik vind dat alleen meer een evolutie dan de revolutie die Ableton bij release was. En die controller wil ik ook! Verder: ik zou zo graag willen dat iemand synthesizers zou kunnen uitvinden die ik zou snappen. Willekeurig aan knoppen draaien is leuk, maar een synthesizer moet toch ook begrijpelijk kunnen zijn zonder kennis over oscillatoren en andere enge ziektes?

  4. @marco if you really do like a product, and happen to incorporate that into your blog with more than one purpose, I think that no seals of approval are required!
    The only seals of approval you need have the word Raaphorst in them. :)

  5. Dankzij dit verhaal sta ik in ieder geval niet meer in de startblokken om operator + de hele library aan te schaffen. Ook namens mijn meisje dank daarvoor :)
    Volgens mij draait sinds live6 de andere core vrolijk mee, dat terzijde.
    Fijne review Marco! Daar word ik erg blij van.

  6. @Rob
    Ik ken die CPU optie in Live, maar het haalt vrij weinig uit. Misschien een beetje oneerlijk van mij om te zeggen dat Live op 1 CPU draait, maar veel maakt het niet uit. Wellicht dat MIDI en Audio wat gesplits worden als dual processen maar dan alleen als je externe MIDI gebruikt, want anders staan de processen alweer op elkaar te wachten en vertragen de boel weer. Tja…

    Deze gaan we toch wel kopen: http://www.gforcesoftware.com/ins_mtronpro.php

    Hola!

  7. Goede review en prettig om te weten dat ik de hele suite niet nodig heb, afgaande op je opmerkingen over de world-class library, collision en latin percussion.

  8. @Cadiz
    Thanks, but I noticed that when I switch the CPU setting under preferences the CPU load is the same. I guess, that’s because most, if not all, processes in Live are serial, so they can’t be split to multiple CPU’s.