Vanavond keek ik naar een live-uitzending van Fast Moving Targets. Marco Derksen van Marktetingfacts was te gast.
Marco vertelde een goed verhaal over Marketingsfacts dat ooit begonnen was als een groepsblog bestaande uit vrijwilligers. In relatief korte tijd groeide het uit naar een professionele omgeving met betaalde bloggers. Inmiddels zitten er 10 man op kantoor, betaald. Bronnen van inkomsten vormen het jaarboek, trainingen en andersoortige offline spin-offs. Opvallend klein lijkt de rol van advertenties als bron van inkomsten. Volgens Marco draait marketing dan ook niet zozeer om adverteren/promotie als wel om goeie content die goed in de markt wordt gezet.
Ik heb veel respect voor Marco, want wat bij mij niet wilde lukken is hem wel gelukt. Ook ik heb een paar groepsblogs opgestart en hoewel ze zeker niet onpopulair waren, echt grote successen behaalde ik er niet mee. Succes dat ik wil definiëren als: hoge bezoekersaantallen, impact op samenleving en inkomsten. Maar ja, ik heb het wel geprobeerd en er heel veel van geleerd.
Natuurlijk is de aard van mijn werkzaamheden niet te vergelijken met die van Marco. Maar ik denk dat we wel een paar dingen gemeen hebben. Tenslotte zijn we beiden ondernemers. Volgend jaar onderneem ik alweer weer 10 jaar zonder een baas boven mijn hoofd. En je snapt het: uitdagingen genoeg. Wat niet is, kan nog komen. Maar voor nu: respect voor Marco!
Geef een reactie