SoundCloud is vernieuwd

Gepubliceerd op

SoundCloud heeft een nieuw uiterlijk gekregen. De sociale website voor audio heeft in deze nieuwe versie de focus gelegd op het ontdekken van nieuwe muziek. Functionaliteit die misschien wat minder toegespitst is op musici maar juist bedoeld is voor muziekliefhebbers. Dus ook al produceer je zelf geen audio dan is SoundCloud nu interessanter dan ooit omdat je sets kunt maken van andermans muziek, audio kunt reposten (ala de retweet van Twitter) en gebruik kunt maken van andersoortige sociale functionaliteit.

Voorheen noemde SoundCloud zich de Flickr voor audio, maar inmiddels de YouTube voor audio. Dat zal mede aan de aantallen liggen, want met een upload van 10 uur nieuwe audio per minuut gaat het hard op SoundCloud. En een bereik van 180 miljoen mensen per maand wat neerkomt op 8% van het totale internet gebruik.

Update: er is ook serieuze kritiek op de totaal vernieuwde site:


Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan hier.
Voor een kleine donatie zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, kijk op de donatiepagina.

Door Marco Raaphorst

maakt altijd muziek

11 reacties

    1. Ik merk dat de focus echt ligt op generale sociale features die met name voor de groei van SoundCloud interessant is maar voor de maker/musicus een stuk minder interessant.

      Ook merk ik dat ze de podcast-functionaliteit helemaal verborgen hebben nu. Ik betaal 250 euro per jaar maar merk dat ik totaal afhankelijk ben geworden van hun plannen. En die plannen hebben ze radicaal omgegooid. Niet echt slim.

  1. Zelf hosten deed ik ook in een ver verleden. Werkte prima maar meer werk wanneer je nieuwe tracks moest implementeren, en ook altijd bereikbaar. Soundcloud was toen (en nog steeds natuurlijk) het makkelijkst.
    Ik denk dat ik weer naar zelf hosten terug ga, zoals jij nu doet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.