99 problemen van de muziekindustrie versus hoop

De muziekindustrie heeft het zwaar. Niet alleen hebben de artiesten het zwaar maar ook de hele industrie er omheen. Zo maakte Digital Music News een lijstje van 99 problemen.

Toch is er misschien geen betere tijd om muziek te maken dan nu. David Byrne schrijft daarover in zijn boek How Music Works. Volgens hem liggen er hele goeie kansen voor artiesten die de gehele distributie zelf doen en het copyright over hun muziek zelf regelen. Door het zelf te doen mis je de marketing van grote labels, maar met name online kun je dat zelfstandig via Facebook en Twitter zeer waarschijnlijk beter dan de grote labels dat kunnen bieden. En op zeker verdien je er dan per verkocht exemplaar het meeste aan want de kosten zijn veel lager dan wanneer er wat tussenhandel tussenzit.

Zelfs Apple via iTunes neemt, net als een label, 30%, van de opbrengsten. Dat is enorm veel geld voor het aanbieden van die muziek in een virtuele shop. Apple werkt alleen samen met labels die ook weer kosten doorberekenen, dus het geld dat overblijft is zeer laag. Door de verkoop zelf via bv Bandcamp te doen (zij nemen 15% van de opbrengsten en 10% als die opbrengsten meer dan $5.000 per jaar zijn) kun je veel meer te verdienen. Er zijn vele voorbeelden van bands die op die manier goed geld kunnen verdienen. In maart 2012 deed Amanda Palmer (verkoopt haar albums via Bandcamp) een oproep via Kickstarter:

Amanda Palmer & The Grand Theft Orchestra are putting out an album. Pre-order it / get more info on the art book & gallery tour, here!

Die teller staat inmiddels ruim boven de 1 miljoen dollar. Geld dat al binnen was voordat het album nog gemaakt moest worden. En dat voor een artiest waarvan iedereen in Nederland zal zeggen “who the fuck is Amanda Palmer?”. Net zoals men dat van YouTube zei voordat het door Google overgenomen werd. Tja…

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.