15 april 2003, vandaag precies 10 jaar geleden, schreef ik Melodiefabriek bij de Kamer van Koophandel in.
De mevrouw die mij hielp zocht in de computer naar gelijkluidende bedrijfsnamen “voor het geval dat”.
The Music Factory leek volgens haar een beetje op Melodiefabriek als je die naam naar het engels zou vertalen
Ja, maar dat wilde ik niet. Ik wilde de naam van Melodiefabriek helemaal niet in het Engels vertalen.
Dat zou ik de rest van de wereld ook laten weten. Bil Bryant van PowerFX liet me in Zweden weten dat het een prima naam was.
It’s great to have an European sounding name because Americans feel European stuff is very artistic
Iets wat je in Nederland zelden hoort. Men zoekt hier liever een soort Amerikaans gevoel op.
Maar dat wilde ik niet, ik wilde een Oer Hollandse toko zijn. En daarmee internationaal naam maken.
De komende jaren zou ik telefonisch aan iedereen uitleggen dat het inderdaad Melodie met “ie” en niet met een Griekse “y” is.
En ook niet De Melodiefabriek maar gewoon Melodiefabriek.
Internationaal
De afgelopen 10 jaar bracht mijn werk mij naar Zweden. Ik werkte samen met Propellerhead Software. Voor hun maakte ik honderden geluiden en samples die meeverkocht worden met de populaire muzieksoftware Reason. En voor de eerder genoemde PowerFX werkte ik als sound producer. Ook werkte ik samen met bedrijven uit Amerika, Duitsland, Hongarije, Polen, Frankrijk en Engeland. En voor de Europese premiere van de documentaire Flick Radio waarvoor ik de muziek, sounddesign, stemregie en audiomixage verzorgd heb, reisde ik af naar Parijs.
Toen ik me serieus bezig begon te houden met Creative Commons bracht me dat diverse malen naar België. Ik gaf er lezingen over hoe je muziek in dit nieuwe tijdperk online kunt distribueren en werd diverse malen gevraagd om met het Belgische SABAM (lees: de Belgische BUMA) in discussie te gaan. Live on stage lagen we met elkaar in de clinch. Na afloop dronken we Belgisch biertjes. Goed volk die Belgen, zelfs als je gierend met ze van mening verschilt.
Systeemplafond
Het is niet altijd gemakkelijk geweest. En zal het nooit worden. Soms lukt er iets niet. Zijn het de klanten die niet bellen. Doe ik klussen die me eigenlijk gestolen kunnen worden. Klanten die me gestolen kunnen worden. Samenwerkingen die moeizaam verlopen. Projecten houden op. Geld komt en gaat. En eens in de zoveel tijd komt de twijfel “doe ik het wel goed? wat kan ik veranderen? hoe moet ik het aanpakken?” om de hoek kijken.
Maar ik prijs me gelukkig. Hier heb ik zelf voor gekozen. Ik onderneem vanuit mijn eigen vrijheid. En ik zit niet onder zo’n lullig systeemplafonnetje mijn uren af te tellen.
De muziekindustrie is in de afgelopen 10 jaar nogal radicaal veranderd. The Music Factory (TMF) werd opgeheven. En weet je, juist daarom is het zo’n goeie tijd om me bezig te houden met muziek en geluid. Omdat ik die nieuwe generatie muziekmakers vertegenwoordig. Met mijn vernieuwende muzikale Oer Hollandse toko. Al zeg ik het *kuch* zelf.
Geef een reactie