Wat mij betreft is het beïnvloeden van een ieders timeline de grootste historische blunder van social media. Op die manier wordt men massaal het konijnenhol ingetrokken.
Het konijnenhol, ook wel filter bubble genoemd, bestaat uit gelijkgestemden die meer van hetzelfde aangeboden krijgen. Als een kind dat op herhaling naar de Teletubbies kijkt. Het feest der herkenning zonder dat er ook maar een spatje aan afwijkende meningen voorbijkomen.
Hoe weet een algoritme nu of jouw handelen vanuit liefde en interesse is, of dat je het misschien juist vanuit woede en haat doet? Dat is een behoorlijke tegenstelling waar het algoritme totaal geen rekening mee houdt, het is immers verzonnen om mensen zo lang mogelijk te voeren met nieuwe content die naadloos aansluit op de gezonde voorkeur of ongezonde voorkeur van de gebruiker. Puur voor de centjes dus. Het is alsof je naast een puber die voor het eerst een drankje probeert maar gelijk 1000 liter wijn neerzet, voor het geval de puber het lekker lijkt te vinden…
De band Nirvana zong het al:
I feel stupid and contagious
Here we are now, entertain us
Rabbit Hole van The New York Times
Introducing an audio series about how the internet is changing, and how it’s changing us.
https://www.nytimes.com/2020/04/16/technology/rabbit-hole-podcast-kevin-roose.html

Een podcast die naadloos aansluit bij mijn introductierant is Rabbit Hole. Het is een doorlopende serie ‘a yearlong project ‘ van ongeveer een half uurtje per deel. Aflevering 7 staat inmiddels online. En ik ben fan! De serie analyseert het effect van internet op ons gedrag. De eerst paar delen gingen hoofdzakelijk over hoe YouTube door een verkeerd algoritme Alt-Right groot gemaakt heeft. Men werd massaal in de filterbubbel gezogen van gekkies die totale onzin uitkramen onder hun aluminiumhoedjes. De serie is zorgvuldig gemaakt en voorzien van gelikt sounddesign en sfeerverhogende muziek. Een Klasse A productie.
https://www.nytimes.com/column/rabbit-hole
De man achter Rabbit Hole, Kevin Roose, vertelt hoe het idee ontstond. Een mooie quote uit dat artikel:
Marshall McLuhan, the 20th century media theorist, is often credited with saying, “We shape our tools, and thereafter our tools shape us.”
En pak ook even dit verhaal over het sounddesign (door audio engineer Dan Powell) van de Rabbit Hole mee. Een stuk dat afgetrapt wordt met een uitleg van Michael Barbaro van The Daily, wat dus ook interessant is.
One Hundred Thousand Lives
Vandaag verscheen een prachtige The Daily. Het is de auditieve tegenhanger van de voorpagina die The New York Times publiceerde als eerbetoon aan de 100.000 Coronadoden die in Amerika tot nu toe gevallen zijn. Op de voorpagina werden uit die lijst 1000 doden met naam, leeftijd, plaatsnaam en een korte beschrijving van de persoon in een korte zin afgedrukt. Met name die korte beschrijvingen leveren ontroerende korte verhalen op.
Steven J. Huber, 64, Jefferson City, Mo., loved creating perfect smiles
William D. Greeke, 55, Massachusetts, thought it was important to know a person’s life story
Alan Lund, 81, Washington, conductor with “the most amazing ear”
Eastern Stewart Jr., 71, Annapolis, Md., veteran with a gift for peacemaking
Minette Goff Cooper, 79, Louisiana, loved big and told people she loved them all the time
(…)
https://static01.nyt.com/images/2020/05/24/nytfrontpage/scannat.pdf
En dankzij The Daily kun je er ook in auditieve vorm naar luisteren. Met beschrijvingen die langer zijn dan die ene zin en ingesproken door allerlei verschillende stemmen. Wonderschoon. Check:
Discovering podcasts van Morton Just
Ene Morton Just is een nieuwe podcastapp aan het bouwen. Eentje waarvoor je je niet hoeft te abonneren op podcasts maar eentje waarin op basis van algoritmes je afleveringen voorgeschoteld krijgt:
When you launch it, the app filters through those 60,000,000 episodes out there, and picks one that you’re likely to enjoy.
Ik krijg daar dan gelijk een konijnenholgevoel bij. Schiet je van Joe Rogan bijvoorbeeld in ene door naar die gek van een Jensen bijvoorbeeld…
Your Podcast Needs Show Notes, zegt Spotify
Eens met wat de titel zegt, doe ik voor mijn VERVORMER ook altijd netjes. Voor wie het weten wil:
https://podcasters.spotify.com/blog/your-podcast-needs-show-notes
Loudness Normalization met Audacity
In de laatste update van de gratis open source editor Audacity zit nu een functie voor Loudness Normalization. Dit is handig als je bijvoorbeeld je podcastaflevering op -16 LUFS, de standaard, wilt zetten. Helaas doet Audactity dit zonder een limiter te gebruiken, dus na Loudness Normalization kan de file toch nog altijd te harde peaks bevatten. Dit gaat dus niet werken op die manier. Ik heb wat discussie met de ontwikkelaars van Audacity hoe dit verbeterd kan worden in toekomstige versies.
Voor wie zich wil inlezen in LUFS, lees mijn artikel dat ik een paar weken geleden publiceerde:
Tot zover. Geniet van de zon en de schone lucht. En de mazzel!
Geef een reactie