De wereld veroveren

audiomatic

Long-time Reason guru Marco Raaphorst weighs in on the new feature, and he reflects on why everything old is good again.

Het is best prettig als ze me een guru noemen. Zeker als dat in een blogpost gebeurt van het toonaangevende blog Create Digital Music. Waarmee het mijn drive om me meer internationaal te focussen een boost geeft.

Meer dan 10 jaar geleden deed ik niets anders. Toen was mijn online taal de Engelse taal. Het zorgde misschien voor wat obstakels maar daar stond als voordeel tegenover alles grenzeloos werd. Het past goed bij muziek en geluid, want dat zijn universele talen. Al snel vond ik jaren geleden die aansluiting bij jan en alleman over de hele wereld. En dat is alleen maar toegenomen, meer mensen kwamen online en de technieken om handig te communiceren namen snel toe. Afstanden doen er niet meer toe.

Maar toen ik mij vanaf eind 2005 meer op Nederland ben gaan richten veranderden daarmee mijn werkzaamheden.

Toen 15 april dit jaar, 2013, mijn Melodiefabriek 10 jaar bestond, besloot ik mijn focus weer wat meer internationaal te richten. Met Melodiefabriek.com probeer ik een bedrage te leveren aan het muziek maken heden ten dage. Deels door kennis en kunde over te dragen. Deels door geluiden te verkopen die anderen weer in hun muziek- of videoproducties kunnen gebruiken. En deels door mijn eigen muziek te verkopen.

Ik stam nog uit het analoge tijdperk maar ben natuurlijk, zoals vrijwel iedereen, helemaal gedigitaliseerd. Het is wat dat betreft een mooie tijd omdat we heden ten dage de mooie klank van analoog, digitaal proberen na te bootsen. En omdat ik die tijd, die analoge tijd zo bewust heb meegemaakt kan ik denk ik een vrij unieke vertaalslag maken die afwijkt van iemand die in de 80er-jaren of later geboren is. De muziekindustrie is radicaal veranderd. En verandert nog elke dag, sneller en sneller dan ooit tevoren.

Den Haag, de plaats waar ik mijn hele leven al woon, heeft een zeer muzikale historie. Het voelt dus erg goed om hier te zitten. Wij hadden de eerste rock ’n roll band van Nederland: The Tielman Brothers. Wij hadden de grootste muziekwinkel van Europa: Servaas. Wij hadden de allereerste nummer 1 hit in America: Shocking Blue met Venus (Stars on 45 met Hans Vermeulen op zang, een Voorburgenaar, was de 2e nummer 1 hit ever in America). Wij hadden het allereerste optreden van de Rolling Stones (Kurhauszaal werd volledig afgebroken, Haren was er niets bij). En van The Who (met slechts 40 man in de zaal, waaronder Rinus Gerritsen van de Earring). Wij hadden een radiozender voor de kust van Scheveningen die voor het eerst in Nederland beatmuziek draaide omdat Hilversum 1 en 2 dat niet deed: Radio Veronica. Wij hadden de uitvinder van de radio omroep: Hans Idzerda (zonder hem was er geen BBC geweest).

Wij hadden de eerste website van Den Haag: denhaag.org. Een domein dat in handen is van een alternatieve groep tot op de dag van vandaag. Omdat onze gemeente dacht dat het internet wel zou overwaaien en er dus geen nut in zag het domein te registreren. Tja, dat internet…

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

1 reactie

  1. Ik heb het niet zo op blogs met een hoog lief dagboekgehalte. Dat is interessant voor de schrijver, maar zelden voor de algemene lezer. Hoewel je wel over jezelf schrijft is dit allesbehalve een lief dagboek blogpost. Het neemt me mee naar tijden die we delen. Het doet me denken aan de tijd dat ik voor de lokale omroep zat te monteren op heuse bandrecorders. Volkomen analoog. Ik geloof direct dat je basis in analoge media hebben je een streepje voor geeft op hen die alleen het digitale kennen. Zeker in jouw branche. Ook aansprekend is de trots waarmee je over Den Haag spreekt. Heel leuk. Al met al dus wel over jezelf, maar meer dan een lief dagboek. Leerzaam ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.