in uitgesproken

Veranderingen, ze gaan inmiddels razendsnel. Hoe moet ik daar nu weer mee omgaan? Het is een vraag die ik mijzelf vaak stel.

Ik heb de tijd van de vaste telefoon nog meegemaakt. En de landelijke introductie van Nederland 3 op de televisie. Van commerciële zenders was toen nog geen sprake. Ik kocht de eerste Walkman en de eerste CD-speler. Geboren in ’68 en te jong voor de Beatles maar wat ik volkomen bewust meemaakte was de 1e videoclip op MTV van The Buggles met ‘Video Killed the Radio Star’. En wat te denken van het ongekende succes van Triller van Michael Jackson?

En ja ook te jong voor de punk maar het ontstaan van hiphop/rap heb ik gelukkig wel heel mindfull meegemaakt. Dat was toentertijd underground muziek. Maar inmiddels zal het geen enkele Coca Cola commercial aan gruizig klinkende samples ontbreken. Kortom deze regel is van toepassing: de underground van nu, is de mainstream van morgen.

Ik weet nog dat voordat YouTube aan Google verkocht werd voor een paar miljard vrijwel niemand het kende. Totdat de televisie dat verhaal dus bekend maakte. Inmiddels hebben Twitter en blogs die manier van verspreiding van het nieuws vrijwel geheel overgenomen. En het is tegenwoordig ondenkbaar dat een nieuwsredactie niet nauwgezet Twitter in de gaten houdt. Maar als je dat 5 jaar adviseerde dan werd je raar aangekeken.

Ik heb MySpace en Hyves heel groot zien worden en vervolgens naar de kloten zien gaan. Facebook is waarschijnlijk de volgende. De jeugd zit vrijwel niet meer op Facebook. Omdat pa en ma daar ook zitten en omdat Facebook elke persoon van vlees en bloed inzet voor commerciële diensten. Daarom zit de jeugd  op Snapchat, omdat de foto’s daar automatisch weer verdwijnen. En fotograferen dat ze doen die kids! De hele dag door. Ik zie het mijn dochter doen. Het is een nieuwe manier van communiceren, chatten via foto’s.

Wat is het volgende? Video? Op zeker. En audio? Ook.

Ik zat in een grijs verleden op de HEAO en leerde er over het maken van strategische plannen, plannen die 3 jaar of meer vooruitkeken. Maar tegenwoordig geldt deze theorie niet meer. Je kunt misschien wel wat hoofdlijnen uitzetten maar 3 jaar is tegenwoordig een eeuwigheid. Over drie jaar heeft misschien iedereen zo’n idioot Google Glass brilletje op zijn kanis. Laptops worden dan niet meer verkocht, alles doen we mobiel op een tablet. Er is dan overal WIFI, ook in de auto.

Mijn bedrijf Melodiefabriek bestaat ruim 10 jaar. In al die jaren heb ik nog nooit een beroep hoeven doen op uitkeringen of geldschieters. Alles heb ik met eigen handen opgebouwd. Geen erfenissen en geen rijke pappa. Er staat inmiddels veel meer geld op mijn zakelijke bankrekening dan het luttele bedrag waar ik mee begon.

Jaren geleden was ik bij de allereerste Twitter-borrel in Amsterdam aanwezig en herkende vrijwel alle levende avatars. Twitter lag er toentertijd, heel ergerlijk, diverse malen per dag uit. Dat was nog lang voordat Twitter de @reply zou invoeren. Die @reply hadden wij overigens verzonnen, niet Twitter. Hetzelfde geldt voor de Retweet. De RT werd door ons verzonnen en toegepast.

Goed luisteren naar wat er speelt is een belangrijke factor voor goed ondernemerschap. Maar je zult ook een flexibele instelling moeten hebben om razendsnel te kunnen inspelen op veranderingen. Het werkt dan in je voordeel als je een kleine organisatie bent. Want vandaag de dag vallen er grote klappen. Veel bedrijven vallen om omdat zij niet in staat zijn mee te veranderen met de veranderingen in de wereld.

Ik onderneem eigenlijk alleen maar online. Ik geef geen enkele euro uit aan advertenties of andere, in mijn ogen, ouderwetse promotiemethodes, maar stop elke verdiende euro terug in mijn bedrijf. Soms werk ik samen met bedrijven in Amerika, Zweden, Hongarije, België en Duitsland. Dat betekent globalisering voor mij. En bij al mijn internationale projecten word ik afgerekend op wat ik oplever, niet op basis van de tijd die ik eraan gespendeerd heb. Wat bedrijven vaak populistisch Het Nieuwe Werken noemen maar vaak “vergeten” zelf toe te passen.

Vroeger gold de wet van de remmende voorsprong. Maar ja, da’s verleden tijd want voor je het weet is het echt definitief te laat.

(foto onder CC BY: Rebecca Krebs)

Voor een kleine donatie zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, kijk op de donatiepagina. Bij voorbaat dank!

Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Heel herkenbaar generatiegenoot. Leuk om te lezen hoe jij de opkomst en ondergang van dingen in de loop der tijd hebt beleefd. Snapchat kende ik nog niet. Adverteer jij nu helemaal niet? Ook niet via Google Ads? Hoe kom je dan aan nieuwe opdrachtgevers of opdrachten? Speelt ook dat zich online af?

    • Ook niet via Google Ads. Hoewel ik wel bezig ben met een geluidspakket dat ik online ga verkopen en ik wellicht via een paar websites laat adverteren of zo.

      Opdrachtgevers komen online naar mij toe. Maar ik investeer alleen maar in eigen initiatieven op dit moment. Zelf iets maken en verkopen. Dat voelt echt als ondernemen.

      • Ik vind ondernemen eerlijk gezegd verdomd lastig. Zou graag een succesvol ondernemer willen zijn die over tien jaar op zijn bedrijf terugkijkt als jij doet, maar dan moet ik toch echt wat overtuigender zien te worden.

  2. Wat ik het fijne vind is dat niks meer vast ligt. Er is geen ruimte meer voor dogma’s over hoe het hoort, hoe het moet en hoe het allemaal werkt. Er is meer ruimte dan ooit dat zelf allemaal in te vullen. tijdens het opruimen kwam ik deze week een notitieblok tegen van mezelf van een jaar of 5 – 6 geleden. Toen ik erin bladerde herkende ik allerlei projectjes waar ik toen mee bezig was op een manier waar ik het nu benauwd van zou krijgen. En dan ben ik zo blij dat het nu nu is met mij (lees: ons allemaal) daar middenin. We zijn zoveel vrijer.