in uitgesproken

Het bedrijf Marlies Dekkers is failliet maar met een nieuwe investeerder kunnen elf winkels geopend blijven. Ze heeft goede hoop en zegt:

We richten ons vanaf nu meer op de online verkoop, een groot deel van de omzet komt daar nu al vandaan.

Ook de Bijenkorf kondigde 2 weken terug aan dat zij vijf van haar twaalf winkels moet sluiten en gaf daarbij aan:

De Bijenkorf zet verder sterker in op het online verkopen van producten, en investeert daarin ‘substantieel’.

Gisteren werd bekend dat het bedrijf HUB Uitgevers (van bladen als Computer Idee, PC-Active en PCM) faillissement heeft aangevraagd.

Het zijn zomaar een paar recente gevallen waaruit weer eens blijkt dat als je je als ondernemer niet voldoende op internet richt het snel naar beneden kan gaan met je bedrijf. Natuurlijk zit er meer achter, dure panden, en een hele dure directie en managementstructuur bijvoorbeeld die een boel geld kosten. Maar het is vooral ook het denken in fysieke winkels versus virtuele winkels. Het is vooral het denken in gedrukt papier versus virtueel drukwerk.

Er zullen altijd fysieke producten overblijven en die zullen zelfs hier en daar in winkels verkocht worden, maar ze zullen de minderheid vormen. Winkels voor producten die je ook online kunt kopen zijn langzaamaan aan het verdwijnen en daar komt niets voor terug. Ja, lege gebouwen. En dat geldt ook voor drukwerk. Met name het vergankelijke drukwerk, zoals kranten. Natuurlijk bestaan die straks niet meer. Allemaal niet. Maar wat doen de kranten? In plaats van zich realiseren dat ze een journalistieke onderneming zijn denkt menig uitgever dat ‘ie in de printbusiness zit. En dus blijven ze zich richten op print, totdat het omvalt.

Iedereen die zich afvraagt of ‘ie “meer met internet zou moeten doen” stelt zich die vraag rijkelijk laat. Het internet is namelijk niet iets dat je erbij doet. Het is geen andere markt. Het is geen andere doelgroep. Het internet is de wereld in digitale vorm. Als een verlengstuk van wie we zijn, wat we denken, wat we willen en wat we doen. En het feit dat je dat hier op mijn domein kunt lezen, dat zegt iets. Over mij en misschien ook wel over jou, denk je niet?

Voor een kleine donatie zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, kijk op de donatiepagina. Bij voorbaat dank!

Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. … en daarom snap ik niet dat er organisaties zijn zoals gemeenten en bedrijven in de bouw en industrie die, geconfronteerd met de vraag naar social media nog antwoorden: ‘zo ver zijn wij nog niet’. En dan bedoel ik niet social media om er lekker marketing mee te bedrijven, je weet wel, lekker zenden, maar om social media in te zetten om te communiceren. Voorbeeldje: een gemeente start samen met een paar aannemers een flink bouwproject middenin een woonwijk. Is het dan zo moeilijk via Facebook en Twitter en ook nog een blogje (met een beetje geluk wonen er in de buurt bloggers die willen meehelpen) alle omwonenden dagelijks bij het project te betrekken? Het is zo gemakkelijk maar ‘zo ver zijn wij nog niet’. Dit voorbeeld is niet verzonnen, het gebeurt echt.