HTM verdient kapitalen door verkeerde ritprijs OV-chipkaart

htm-klachten

Al een tijd geleden viel het me op dat ik hier in Den Haag voor hetzelfde ritje met de tram soms veel meer geld kwijt ben. In eerste instantie dacht ik dat er een weekendtarief gold, maar da’s niet het geval. De vraag wierp ik via @HTM_Reisinfo een paar maal op Twitter op maar men reageerde niet.

Vandaag besloot ik ze maar eens te bellen. Om 5 over 9 om precies te zijn. Ik bleef minuten lang aan de lijn maar kreeg na het keuzemenu niemand te spreken. Vandaar deze blogpost.

Wat is het probleem?

Ik maak een paar maal per week een ritje van halte Monstersestraat naar Centraal Station. Wanneer ik deze rit met tram 6 maak dan ben ik 0,14 euro duurder uit dan een rit met tram 2 of tram 4 vanaf dezelfde halte. Deze trams rijden exact dezelfde route. De rit zou volgens HTM.net 1,22 euro moeten kosten maar kost in werkelijkheid met tram 6: 1,36. Ook als ik met mijn dochter van 11 reis ben ik voor haar ipv 0,81 euro dat het zou moeten kosten 0,94 euro kwijt. De OV-chippaal laat duidelijk deze bedragen bij het uitchecken zien. Ook het opvragen van de saldogegevens van mijn OV-chipkaart bevestigde nogmaals het feit dat de HTM verkeerde bedragen afrekent met mij en al haar andere klanten voor dit traject.

Die standaardprijs van 1,22 klopt overigens ook niet precies, ik zie regelmatig een bedrag van 1,23 bij het uitchecken. Nu is dat slechts 1 cent verschil maar als we dat gaan doorberekenen dan loopt dat bedrag ten nadele van de klant en ten voordele van de HTM behoorlijk op.

Wat levert dit foutje de HTM op?

Laten we eens gaan rekenen. Ik heb het aantal ritten per uur uitgezocht voor tram 6 op dit traject. Dat varieert van 4 ritten tussen 6 en 7 uur in de ochtend tot 1 rit na middernacht. Hierbij heb ik alleen rekening gehouden met het aantal ritten doordeweeks en niet in het weekend (kostte me net even wat teveel werk), hoewel er dan ook flink gebruik van wordt gemaakt. Ook door mij en mijn dochter.

Laten we een rekensommetje maken:
Per dag maakt de HTM 95 ritten met tram 6 richting Centraal Station.
Dat zijn er dus doordeweeks 5 maal 95 = 475 per week.
Dat zijn er dus ongeveer 4 maal 475 = 1.900 per maand.
Dat zijn er dus ongeveer 12 keer 1.900 = 22.800 per jaar.

Stel dat slechts 25 personen per tram net als ik ook van halte Monstersestraat naar halte Centraal Station vervoerd willen worden. Dan zit je op 22.800 maal 25 = 570.000 gevallen van teveel betalen per jaar. Let wel dat geldt nog slechts voor personen die dit korte ritje van slechts 5 haltes in 11 minuten maken. De meeste mensen zullen een langere rit maken. Ook zullen dat er meer zijn dan het minimale aantal van 25 per tram waar ik van uitgegaan ben.

Minimaal 570.000 gevallen per jaar die 0.14 euro teveel betalen. Daarmee komt het totaalbedrag op:

570.000 maal 0,14 = minimaal 79.800 euro per jaar wat de HTM verdient aan dit foutje

Let wel, die 79.800 euro per jaar is nog exclusief de weekendritten en ook ben ik uitgegaan van een heel laag aantal personen per rit. Ik verwacht dat het werkelijke bedrag boven een ton ligt. Een ton op een ritje van 5 haltes in 1 richting op basis van slechts 1 tram. Nu wil ik niet zeggen dat alle trams dit soort fouten hebben, maar dit zal zeker geen uitzondering zijn. En wat te denken van treinen? Dan loopt het verschil helemaal in de papieren.

Tram 6 maakt een maximale rit van 26 haltes. Ik vraag me af hoe groot de verkeerde ritprijs is in dat geval. Dan praten we wellicht over tonnen op jaarbasis. En dat alles voor slechts 1 tram op 1 traject.

Wat ik van de HTM wil

Ik wil dat de HTM contact met mij opneemt. Dat kan gewoon per telefoon 06 45 49 2000 of per email marco@melodiefabriek.nl. Ik wil dat de HTM deze fout nu echt herstelt. En ik zou graag een compensatie op mijn bankrekening willen ontvangen want de HTM verdient tot op de dag van vandaag aan mij en vele anderen kapitalen door een fout in haar eigen OV-chipkaartsysteem.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

21 reacties

  1. Kijk! Dit vermoeden had ik ook al een tijd. Mijn rit met tram 9 van CS naar Laan Copes is ook regelmatig verschillend, ik heb alleen nog niet uitgezocht wat nu precies het verschil is: ik ga maar eens mijn ritprijzen napluizen!

  2. Dat een terugweg duurder is dan een heenweg kan ik in sommige gevallen wel inkomen, als ik de tram neem is de halte voor heen 50m dichterbij dan de halte terug, scheelt ook niet meer dan 1 cent, maar een verschil van 14 cent is wel heel erg apart, zeker voor een zelfde rit over dezelfde rails met enkel andere tramnummers.

    Ook raar en naar dat er totaal geen reactie komt van het vervoers bedrijf. Ben erg benieuwd of ze hun fout toegeven of er een heel goed excuus voor aan het verzinnen zijn om deze ton aan extra inkomsten toch te behouden.

  3. Afgelopen week reed lijn 1 niet door een brugstoring. Ben toen een halte verder met lijn 17 gereisd. Kostte me uiteindelijk haast 10 cent meer dan normaal, om op dezelfde halte aan te komen. Dus ook omleidingen gaan op kosten van de reiziger.

    Overigens kan je volgens mij bij geen enkele vervoersmaatschappij met dit soort vragen terecht.

  4. Als iets vernomen? Krijg je eigenlijk nog toegang tot een digitale verantwoording van de ritjes en incasso online? Zo moeilijk moet dat niet zijn. Gebruik die kaart zelf bijna nooit, dus ms ’n eenvoudig te beantwoorden vraag.

  5. De RandstadRail heeft volgens mij een hoger tarief dan andere tramlijnen. In dat geval zouden tram 2 en 4 toch juist duurder moeten zijn? In elk geval nuttig om even na te rekenen of dit toevallig de RandstadRail-tarieven zijn.

  6. En het leukste is dat als je met z’n tweeen bent en de ene checkt bij een ander machientje uit dan de ander, dat het kan zijn dat de een meer betaald dan de ander. Leg mij maar uit…

  7. Ik heb nadat ik het bericht geschreven had en niets hoorde van de HTM hen zelf aangeschreven. Inclusief Stadsgewest Haaglanden, de SP en Haagse Stadspartij. Van de politiek hoorde ik niets maar Stadsgewest Haaglanden en de HTM pikten het op.

    Het duurde nogal lang. En diverse malen heb ik met HTM klantenservice gebeld. Uiteindelijk is het een paar dagen geleden geregeld. Ik kreeg een dagkaart voor mijn gezin, boekenbon van 10 euro en bestelling van 20 euro die ik kon ophalen.

    De fout in de OV-chippalen is hersteld nadat ik er melding van gemaakt heb.

    Het blijft zaak dat iedereen kritisch en opmerkzaam blijft en de klachten ook echt openbaar kenbaar maakt. Pas dan zal het systeem verbeterd worden.

  8. Wij gebruikers van de O.V.chipkaart worden gewoon opgelicht sorry maar zo zie ik dat ik heb een abbonement van 2 sterren van de 1e tot de1e en ik had er E6.94 opstaan dacht ik .Alles ben ik kwijt ik kan weer een nieuw abbonement er op zetten .wij worden gewoon opgelicht .Ik hoop dat HTM mij contact op neemt .gr gerard ik ben boos want wij moeten er ook hard voor werken.

  9. Leuke blog. Enige dat ik me wel afvraag. Heb je rekening gehouden met abonnementhouders?

    Ik heb geen idee hoe groot die ‘populatie’ is… (ik zit te denken aan studenten en woon-werk abonnementen)

    Groetjes

  10. Ik vind ze alleen maar geldwolven. Kijk naar die abonnementkosten. Ze hebben geleidelijk alle voordeel abonnementen uitgehaald. Nu moet je voor een traject hetzelfde betalen alsof je door heel de stad rijst. Alsof iedereen dat doet. Goed gedaan hoor Den Haag

Laat een antwoord achter aan madbello Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.