in samenraapsel

#metablog 7: boterhammen verdienen

Volgens een artikel van Trouw van een paar maanden geleden kunnen zeker tweeduizend bloggers in Nederland met hun blogs een flinke boterham verdienen. Dat bloggen moeten we wat ruimer zien want bedrijven doen bij deze bloggers ook een beroep op hun expertise op het gebied van sociale media zoals YouTube, Facebook en Instagram om reclame te maken voor de producten van de bedrijven.

Een simpel businessmodel dus, de blogger als promoter van een product. Hoewel ik dan in eerste instantie denk: tja, triest om je voor het karretje van een bedrijfje te laten spannen, het ligt wat genuanceerder. De bloggers hebben wel degelijk autoriteit en zetten die juist in als middel. Dat lijken de bedrijven ook te erkennen. Zoals YouTube gamester Revé Stoffer (19) in het stuk zegt:

“Ik krijg de games opgestuurd en pas als ik ze leuk vind, ga ik met een bedrijf praten over de betaling.” Een instelling die De Wit van Yves Rocher bevalt: “Wij willen alleen bloggers die onze producten echt goed vinden. Anders zijn ze niet geloofwaardig.”

Pas als een product bevalt schrijven deze bloggers erover en krijgen zij zo hun geld. Het is lastig om helemaal objectief te zijn omdat ze vaak de producten gratis toegestuurd krijgen. Dan zit je er toch anders in dan iemand die het product zelf eerst heeft moeten aanschaffen. Maar goeds, dat geldt ook voor de reviews van boeken en muziek in tijdschriften en kranten. Een recensent heeft een bevoorrechte positie die afwijkt van de consument met name omdat hij de producten gratis ontvangt van de uitgevers en platenmaatschappijen. Toch hechten de meeste consumenten veel waarde aan het oordeel van deze experts.

Dit heb ik ook gedaan. Het ging vanzelf. Raapie.nl was heel populair en dus werd ik benaderd door bedrijven. We spreken wel over een situatie van ruim 12 jaar geleden (ik was nog werkzaam als Global Webmaster bij Getronics) toen de muzieksoftware Reason heel hot was en ik van allerlei bedrijven CD’s en DVD’s toegestuurd kreeg om te beoordelen. Toch merkte ik na verloop van tijd dat ik verzadigd raakte en niet echt objectief meer kon zijn. Ik besloot ermee te stoppen ondanks dat velen mijn reviews graag lazen. Op die manier kreeg ik zelfs contact met veel interessante geluidsproducenten wereldwijd, een beroemd drummer en meer van zulks Goed Volk.

Een blog werkt prima als aanjager, als stemmingmaker, als promotie kanon voor het verkopen van producten en diensten. En het is helemaal fantastisch als jij die diensten en producten zelf maakt want dan hou je alles echt in eigen beheer en kun je er het meeste op verdienen. Maar ook via de producten of diensten van anderen kun je als blogger er een flink stel boterhammen mee verdienen.

Autoriteit daarbij is key. Een woord dat wat mij betreft gelijk moet staan aan betrouwbaarheid/geloofwaardigheid. Of te wel: een kritische houding met goed onderbouwde gedegen vakkennis. En ook al heb je er niet veel voor nodig, een blog, een laptop, een paar social media accounts en je kunt aan de slag. Eenvoudig is het niet. Het komt aan op heel veel geduld en vooral heel hard werken.

Waar ik zelf sta in dit verhaal op dit moment? Da’s misschien iets voor een volgend blogje denk ik zo…

Geef een reactie

  1. Een kennis die literatuur recensent is bij de Volkskrant vertelde me laatst dat hij 1500 boeken per jaar krijgt toegezonden. Hij heeft echter maar plek voor 14 boeken per jaar in zijn rubriek. Recenties krijgen is dus een roulette.

    Ik recenseer ook boeken, maar alleen als ik ze interessant vind. Uitgevers sturen ze graag gratis op. Ik verdien daar niets mee. Als een boek me niet aanstaat zwijg ik erover. Die vrijheid blijft belangrijk.

    Ben benieuwd naar je volgende #metablogje.