in samenraapsel

Gaat YouTube onafhankelijke labels blokkeren?

Een maand geleden meldde NU.nl dat Google in de clinch ligt met onafhankelijke muzieklabels ivm het niet tekenen van een licentieovereenkomst voor een nieuwe muziekdienst die YouTube (eigendom van Google) eerdaags wil gaan releasen.

Twee weken terug liet de branchevereniging WIN (Worldwide Independent Network, die de onafhankelijke platenmaatschappijen vertegenwoordigt) weten dat ze een klacht wil gaan indienen bij de Europese Commissie tegen YouTube.

Branchevereniging Worldwide Independent Network (WIN), die onafhankelijke platenlabels vertegenwoordigt, claimt echter dat Youtube hiervoor hardhandig probeert om contracten af te dwingen die voor de platenlabels ongunstig zijn.

Deze nieuwe dienst van YouTube zou minder royalty’s bieden dan vergelijkbare diensten van Spotify, Deezer en Rdio. En dan te bedenken dat er juist al veel kritiek is op de lage royalty’s van deze diensten. Google gaat dus nog lager zitten!

Gisteren berichtte de Volkskrant hier ook over en laat weten dat:

De beroepsorganisatie WIN gaat een klacht indienen bij de Europese Commissie. Onder andere video’s van Adele en Arctic Monkeys worden mogelijk verwijderd.

Google is aan het dreigen met het uitsluiten en afsluiten van artiesten op YouTube als de labels niet meedoen aan deze nieuwe dienst. De klacht van WIN is nog niet ingediend, maar duidelijk is dat men weigert het contract van YouTube te tekenen omdat het om een wurgcontract zou gaan. Muzikant Billy Bragg sprak zich ook uit tegen de deal op de website van The Guardian:

I don’t know why they’ve opened this hornet’s nest right now, apart from corporate hubris. I don’t think they realise what a stupid thing they’ve done.

In Nederland hoor ik hier weinig geluiden over. Daar waar in Engeland die Billy Bragg behoorlijk tekeer gaat (lees ook dit) zit in Nederland òf niemand op te letten òf probeert men weer het braafste jongetje van de klas te zijn. Muziek was toch een vorm van rebellie? Kom op dan muzikanten!

Met haar 1 miljard unieke (!) bezoekers per maand is Google/YouTube machtiger dan de muziekindustrie. Om een vergelijking te geven met Spotify: meer dan 40 miljoen actieve gebruikers, waarvan slechts 10 miljoen betaald. Maar of mensen gaan betalen voor deze nieuwe dienst van Google is nog maar de vraag. Heel sterk de vraag zelfs! Het grote publiek kiest immers massaal voor gratis. Hoewel, gratis? Onze user data wordt voor grof geld verhandeld en het publiek wordt bestookt met debiele advertenties.

Wurgcontracten zijn een bekend gegeven in de muziekindustrie. Vrijwel alle labels maken zich er schuldig aan. Zet iemand naast een grote pot met geld en het is een kwestie van tijd totdat ‘ie eruit begint te graaien. De muziekindustrie is de grootste slangenkuil die er is. Foute label-eigenaren, foute managers. Men richt maar wat graag een BV-tje in Zwitserland op en laat het failliet gaan. Weer wat geld zoek? Wat gek toch allemaal…

Maar goeds, nu gaat het wijsvingertje dus richting Google, want: men is er afhankelijk van geworden. Muzikanten dachten altijd afhankelijk te zijn van labels. En inmiddels denken labels afhankelijk te zijn van YouTube.

Is het een storm in een glas water? Eerst zien dan geloven? Dat laatste zou ik doen. En hoewel de hele wereld het over Spotify heeft als grote belofte, ik denk het niet. Daarom schreef ik onlangs mijn post ‘Who listens to Spotify’ op het blog van mijn bedrijf Melodiefabriek. Grote kans dat Google/YouTube het gaat verkloten. Maar goeds op het moment broeit het dus wel in het nest van de indies. En het lijkt erop dat WIN niet wil winnen want die brief moet eerst nog geschreven worden.

Maar het is mij te stil hier. Muziekmakend Nederland houdt gezamenlijk haar muil. Er is geen verzet. Hebben wij Nederlandse muzikanten het te goed? Of voelen we ons het lulletje dat gedwongen is om naar de pijpen van de almachtige te moeten dansen?

Muziek was ooit een vorm van rebellie. Tja, vroegâh…

(Tom America bedankt voor de tip!)

Geef een reactie