Het soundlogo als sonische identiteit

Ook al bestaat het fenomeen al best lang, de term soundlogo (ook wel audiologo of muziekmerk genoemd) is de laatste jaren behoorlijk in opmars aan het raken met name door de populariteit van YouTube en podcasts. Ineens is het noodzaak geworden voor organisaties en bedrijven om niet alleen zichtbaar hun autoriteit uit te stralen maar dit ook klankmatig te doen.

Het is een vorm van sound branding en de auditieve tegenhanger van het welbekende beeldlogo. Het geeft de identiteit van het merk weer in geluid, vaak in de vorm van een paar seconden muziek, een korte tune. Het soundlogo wordt veelal gebruikt in commercials, YouTube videos, radioprogramma’s en podcasts. Soms spreekt men ook wel van leader tunes.

Juridisch is zo’n soundlogo ook te registreren. Zelfs als het gaat om abstract geluid dat niet via notenschrift te noteren is. Het sonogram (grafische afbeelding van het spectrogram) + wav/mp3 zijn dan voldoende.

Het soundlogo wordt vaak gebruikt als intro (aan het begin van video, radioprogramma of podcast) en als outro (op ’t eind). Vaak spreken we ook van een bumper, dat is vaak een afgeleide van de tune die iets anders klinkt (vaak nog iets korter) en gebruikt kan worden als een soort bruggetje tussendoor.

Een hele goeie vind ik dit soundlogo:

Dit is het soundlogo van Albert Heijn. Ik vind hem heel sterk omdat het bestaat uit slechts gitaar, bas en handclaps. De gitaar en bas spelen unisono een luchtig catchy melodietje. Het neigt bijna naar het komische.

Als componist en sounddesigner (of zeg maar gerust: muzikale geluidnerd) heb ik de afgelopen jaren diverse soundlogo’s in opdracht gemaakt. Mijn unique selling point is mijn melodische benadering in combinatie met vernuftige geluidsmanipulatie. Ik werk met muziek/audio-software van Reason Studios en Ableton en bezit alle moderne skills. Mijn presets, samples en app geluiden worden in diverse softwarepakketten meegeleverd.

Hieronder een selectie.

VPRO 3VOOR12

Voor het tienjarig bestaan van VPRO 3VOOR12 10 werd ik gevraagd om een intro en outro muziekje te maken. Voor het intro verzon ik een thema met snerpende gitaren en ronkende basjes:

Voor het outro zette ik het thema dance even lekker in de zon:

Voor VPRO 3voor12 tv maakte ik een leadertune, music beds en bumpers:

Seats2Meet:

Seats2Meet vroeg mij een logo te ontwikkelen onder de noemer ‘international dance’:

NU.nl

Voor NU.nl ontwikkelde ik dit soundlogo dat overduidelijk riekt naar Nieuws:

En voor het outro bouwde ik een electronisch geheel:

Haagse Kunstgrepen

Voor een serie video’s over Haagse musea componeerde ik de muziek. Als leader tune koos ik voor een gefloten catchy melodietje:

Het melodietje is niet loepzuiver gefloten, iets dat overigens via auto-tune super makkelijk te corrigeren is, maar dat is juist het leuke ervan. Het maakt het frivool en echt. Een computer kan gemakkelijk alle menselijke fouten repareren maar het maakt het ook vaak stijf en weinig authentiek.

Ik maakte ook een variant waarin ik de melodie op gitaar speelde:

En eentje met een contrabas en een beat erbij:

Ik maakte nog meer varianten. Het is iets dat ik overigens heel leuk vind, de klant kan dan kiezen. Soms werkt een bepaalde variant namelijk beter bij een specifiek fragment. Maar door de herkenbare melodie blijft het toch uiterst herkenbaar allemaal.

Mijn muziek als uitgangspunt voor geanimeerde video

Twee voorbeelden hiervan:

deze track werd in een loop gebruikt in de video-installatie Momentum van Josh Azzarella in San Jose Museum of Art

Showreel 2009

Tot slot, mijn showreel uit 2009 geeft ook een aardig beeld in drie minuut 21 wat ik zoal kan leveren:

Wil je mij inhuren voor zoiets? Leuk, laat van je horen!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.