in samenraapsel

Dat het kantelpunt eraan zat te komen kon iedereen voorspellen. Dit jaar is het zover, hoewel het jaar nog niet om is valt de uitslag prima te voorspellen volgens Forbes: 2014 wordt het jaar dat geen enkele artiest meer in staat bleek om 1 miljoen albums te verkopen. De award die de RIAA (Amerikaanse variant van BUMA) jaarlijks uit de kast trekt zal dit jaar dan ook niet uitgereikt worden. De gouden tijden zijn voorbij.

Beyonce zelf getitelde album haalde het niet. Lorde – Pure Heroine haalde het niet. En de soundtrack van de Disney animatiefilm Frozen haalde het niet. Ze blijven allemaal onder de 800.000 steken. De singles doen het wel nog goed, zie ondermeer het succes van Happy van Pharrell.

Het gaat hier dus om album verkopen. Iets dat de komende jaren nog verder zal afglijden naar beneden. Zeg maar gerust: het album is dood. Als artiest kun je maar beter singles maken dan albums. Op de streaming diensten zoals YouTube, SoundCloud en Spotify heeft het album ook allang afgedaan. Liefhebbers verzamelen songs in een playlist en geven geen donder om een heel album.

De grote labels getuigen van arrogantie en complete onwetendheid. De muziekindustrie had in plaats van Napster te bestrijden toendertijd in het jaar 2000 een deal met Napster moeten maken. Maar de muziekindustrie wilde toen niet luisteren. En volgens mij nog steeds niet.

Bronnen:

(via Lykle op Twitter)

Update:

Inmiddels zijn de definitieve cijfers van Nielsen bekend (pdf).

Geef een reactie