De podcast als luistermarathon

Het was een gesprekje in de winkel. Twee dames hadden het over de streaming videodienst Netflix.

“Heb jij ook Netflix? Vaak kijk ik urenlang achter elkaar, bijvoorbeeld naar House Of Cards. Ik kijk nooit meer naar RTL of zo. Om de 15 minuten van die stomme reclames. Met Netflix heb je dat niet.”

In Amerika hebben ze er een woord voor: Binge, het achter elkaar bekijken of beluisteren van een serie. Een term die steeds vaker valt de laatste tijd. Zo lees ik hem ook regelmatig op sites die het over succesvolle podcasts hebben. Zoals in dit lijstje dat The Atlantic maakte.

De populairste podcast op dit moment is zonder twijfel Serial. Deze serie in 12 delen (volgende week is de finale!) spit een moordzaak uit die in 1999 in Baltimore plaatsvond. Hae Min Lee zou door haar 17e-jarige -ex vriend, Adnan Syed, vermoord zijn. Hij kreeg levenslang maar er zijn de nodige twijfels. Hoewel de serie nonfictie is voelt ‘ie soms een beetje als Twin Peaks. Om kort te gaan: je wilt weten hoe het gaat aflopen, wat de conclusie gaat zijn. Zit Adnan terecht levenslang vast? En dus ga je bingen.

Vandaag de dag hoef je nooit meer een aflevering te missen en als je een serie met een paar weken achterstand gaat luisteren dan kun je af en toe een paar afleveringen achter elkaar bingen. Podcasts lenen zich uitstekend voor een luistermarathon en mijn gevoel zegt dat deze nieuwe vorm van radio ook in Nederland steeds meer aan het aanslaan is (ondermeer Nu.nl, De Correspondent en NRC maken zelfgeproduceerde podcasts). Natuurlijk hebben wij door ons kleine taalgebied wat beperkingen. Een serie zoal Serial zie ik hier niet gemaakt worden simpelweg door een te kleine hoeveelheid luisteraars en daardoor een beperkte hoeveelheid geld.

Maar wat ook aardig om te vermelden is, is dat Spotify zeer waarschijnlijk podcasts gaat ondersteunen. Het is daarbij wel zeer de vraag tegen welke prijs Spotify deze lange tracks gaat afrekenen met de producenten (Spotify heeft nu een model dat niet op luistertijd gebaseerd is, wat voor podcasts wel echt een voorwaarde is). Vooralsnog worden de meeste podcasts betaald via adverteerders die aan het begin en op het eind van de podcast genoemd worden. En in het geval van Serial zal dat best een boel geld zijn want er zijn gemiddeld 1,5 miljoen luisteraars per aflevering. Een situatie die niet te vergelijken is met Nederland. En eentje die niet eenvoudig op te lossen is. Maar dat het die kant opgaat, dat podcasten de toekomst heeft, dat is voor mij glashelder. En daar ben ik al best een lange tijd van overtuigd. Voor mij ligt daar misschien mijn documentaire toekomst. Alleen dat geld, dat verdomde geld… hoe ga ik dat oplossen dan?

Update: in dit kader is ook de video van The Verge getiteld ‘Radio of the future: Welcome to the podcast era’ zeer van toepassing:

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

9 reacties

  1. Podcast zijn echt top. Ben helemaal in mijn nopjes met die “revival”. Hoe meer keuze hoe beter. Serial is zeker gaaf. Wist niet dat het NRC ook iets deed, zal ik eens opzoeken. En de Correspondent was eerst niet te volgen(alleen Soundcloud, geen rss), dat is gefixed, top! Tot nu toe luister ik alleen “Radio als podcast” uit Nederland(Bureau buitenland, OBA Live, Nooit meer slapen, OVT).
    Podcasts luisteren in Spotify zou ik nooit doen, onhandig, achter zo’n betaalmuur. Heb een dedicated podcast app voor(Beyondpod), werkt echt super!

      1. Thanks.
        Ken je voorbeelden va podcasts die het anders financieren? Ik vind dat model van “inline” aanprijzen/adverteren van producten die je ook echt aanstaan wel grappig, zoals bij de accidental tech podcast. Komt toch persoonlijk over. Heb meestal wel het idee dat ze dan ook echt menen(vast naïef).

        1. Marc Maron van WTF Podcast heeft een archief dat alleen via betaling te benaderen is. Een betaalmuur vind ik sowieso vaak zuiverder dan reclameboodschappen omdat het snel afbreuk doet aan de boodschap.

          Growdfunding is zeer populair dankzij 99% Invisible en ook door het geweldige http://www.radiotopia.fm

          In Nederland heb je de Open Woorden regeling van het Mediafonds maar dan zit je wel aan allerlei voorwaarden vast.

          En giften zijn ook nog wel van toepassing. Curry doet dat nog steeds en ook Serial maakt gebruik van donaties en is er zeer populair mee (Serial wist er binnen een paar dagen een 2e serie mee te bekostigen).

          In Nederland zitten we met veel lagere aantallen vanwege de taal. En dat gekoppeld aan niche-onderwerpen maakt het nog complexer om het financieel te verantwoorden. Maar ik hoop ook op ondernemers die willen en durven te experimenteren want dat zal nodig zijn om het format naar een hoger plan te tillen.

          1. Een betaalmuur heeft wel grote nadelen imho, geeft gedoe met delen(Blendle), of je moet een app gebruiken waar je geen zin in hebt. Geld vragen voor extra’s is wel een goeie. Maar dat is inderdaad minder minder handig met kleine groepen, alleen weer voor de grote namen weggelegd.
            Subsidie ontvangen lijkt mij ook niet ideaal, met die voorwaarden. Zelfs minder nog, bij een winkelier weet je als luisteraar in ieder geval direct wat de bedoeling is, of wanneer de advertentie begint. Bij subsidie weet je weer niet welke aanpassingen een maker heeft gedaan die centjes binnen te halen. Aan de andere kant, als het eindresultaat goed smaakt, wat maakt het dan uit.
            Radiotopia ziet er interessant uit, ken ik niet.

            1. Qua techniek is er nog wel vel te verwachten op dit vlak. Downloaden is straks voorbij en dat terwijl podcasting natuurlijk 100% op RSS + enclosure gebaseerd is :) De innovatie gaat dat model/concept dus straks omgooien. Ik verwacht een systeem zoasl YouTube/Vimeo/Spotify: lijstjes die je kunt afspelen.

  2. Interessant verhaal Marco, zeker in het kader van mijn recent gestarte project VerhalenLuisteren.nl uiteraard ook beschikbaar als podcast maar daarnaast ook direct te beluisteren via de site via desktop, tablet of mobile. Verdienmodel is er niet overigens. Na 10 jaar is dat blijkbaar nog steeds een puntje. En gezien de ontwikkelingen de laatste jaren met gratis content (apps en informatiedeling) is het de vraag hoe groot de doelgroep is die bereid is te betalen voor specifieke content, buiten geconsolideerde oplossingen zoals netflix of spotify.

Laat een antwoord achter aan Fabio Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.